در دنیای رقابتی امروز، کسبوکارها برای موفقیت در بازاریابی و فروش نیاز به یک سیستم یکپارچه و هوشمند دارند. نرمافزار CRM نهتنها به مدیران کمک میکند تا عملکرد تیم بازاریابی را ارزیابی و تحلیل کنند، بلکه بازاریابان نیز میتوانند فرآیندهای کاری خود را ساختارمند، هدفمند و کارآمدتر مدیریت کنند.
با استفاده از CRM، بازاریابان میتوانند تمامی تعاملات خود را ثبت کرده، پیگیریهای خود را اولویتبندی کنند و روند فروش را به شکلی منظم و دادهمحور پیش ببرند. در این مقاله، به بررسی نحوه استفاده از زیرسیستم بازاریابی در CRM و تأثیر آن بر بهبود فروش و عملکرد بازاریابان میپردازیم.
زیر سیستم بازاریابی در نرم افزار CRM
با زیر سیستم بازاریابی متصل به نرم افزار CRM ، بازاریابین علاوه بر دسترسی به سوابق بازاریابی انجام شده برای مشتریان، در جریان یک رقابت شیرین و جذاب با همکاران بازاریاب دیگر خود قرار می گیرند. و سعی می کنند تعداد بیشتری سرنخ دریافت نمایند . و از دل آن سرنخها فرصتهای بیشتری را به فروش برسانند.
چطور به بازاریاب سرنخ تخصیص بدهیم؟
یکی از روشهای بازاریابی با نرم افزار CRM ، استفاده از زیر سیستم بازاریابی آن می باشد . که با وارد کردن لیست سرنخها و تخصیص آن به کاربر بازاریابی ، کار شروع می شود.
وقتی لیست افرادی که به عنوان سرنخ هستند، مشخص گردید، مدیر سیستم باید آنها را در یک گروه منسجم نماید. سپس با ورود به قسمت مدیریت بازاریابان و انتخاب بازاریاب، گروه مورد نظر را به او برای گروه سرنخ تخصیص دهد . سپس باید تعیین نماید که وقتی بازاریابی ، مرحله سرنخ را به پایان رسانید ، نتیجه به عنوان فرصت به چه گروهی سرریز شود . و با انجام فروش ، افراد گروه سرنخ به کدام گروه به عنوان گروه فروش منتقل شوند.
بازاریابی در زیر سیستم بازاریابی در نرم افزار CRM
بعد از انجام تنظیمات توسط مدیر سیستم ، کار توسط بازاریاب و با ورود به داشبورد اختصاصی خودش شروع می شود.
بازاریاب ، در داشبورد اختصاصی اش ، شروع به فعالیت می نماید. او می تواند هم از لیست تخصیص داده شده به صورت رندوم ، سرنخ ها را دریافت نماید و هم می تواند ، در صورت لزوم ، خودش سرنخ جدید تعریف نماید.
نکته مهم اینجاست که اگرمدیر بازاریابی، یک لیست را بین چند بازاریاب به اشتراک گذاشته باشد. هر بازاریاب به ازای هر درخواست ، به صورت تصادفی یکی از افراد لیست را دریافت می نماید . و یک رقابت سالم بین بازاریاب ها جهت دریافت سرنخ و پیشبرد کار ، ایجاد می شود.
پس از دریافت سرنخ بازاریابی چهگونه کار کنید؟
پس از آنکه بازاریاب ، سرنخ را دریافت کرد ، شروع به انجام بازاریابی می نماید . به راحتی می تواند ، با کلیک بر روی شماره مشتری ، در صورت اتصال به سیستم مدیریت تماس ویپ ، با مشتری تماس برقرار نماید. پس از تماس یا در حین تماس اقدام به تکمیل اطلاعات بازاریابی می نماید.
اقداماتی که بازاریاب می تواند ثبت یا مدیریت کند
- تعریف یک عنوان دلخواه برای تشخیص سریع موضوع بازاریابی
- تعیین مرحله ، شاید یک بازاریابی در زمانی که سرنخ دریافت می شود ، لزوما از چند مرحله تشکیل شده باشد . لذا بازاریاب ، مرحله را می تواند تعیین نماید.
- تعیین وضعیت بازاریابی ، شاید به سرعت در همان مرحله اول سرنخ به فرصت یا فروش تغییر وضعیت دهند ، لذا بازاریاب می تواند این تغییر وضعیت را ثبت نماید.
- ثبت توضیحات ، مشخص نمودن اقدامات با توضیحات در هر دفعه که پیگیری صورت می گیرد
- ثبت نتیجه و وضعیت مارکت ، بازریاب در حین بازاریابی و پرزنت ، می تواند تشخیص دهد که پرزنت صورت گرفته در وضعیت پیگیری بماند یا موفق است یا شکست خورده و دلیل آن چیست .
- تعیین نوع فرصت ، گاهی پیش می آید که فرصت ایجاد شده ، از نوع فرصت ابتدایی است یا فروش مجدد ، لذا بازاریاب می تواند ، این موضوع را نیز تعیین نماید .
- تخمین مبلغ قابل فروش، بازاریابین در حین بازاریابی ، می توانند ، تخمینی از مبلغ احتمالی فروش داشته باشند و آن را در نرم افزار ثبت نمایند
- تعیین مسئول پیگیری در ادامه ، یک بازاریاب می تواند مرحله بعدی و پیگیری یک سرنخ یا فرصت را به همکارش منتقل نماید .
- بازاریاب می تواند در پیگیری را به تاریخ دیگری موکول نماید
- بازاریاب در داشبورد بازاریابی ، می تواند کلا سر نخ را به همکارا دیگر منتقل نماید .
- پارامترهای گزارش گیری مثل تعیین رنگ ، احتمال فروش ، فعال و غیر فعال کردن نیز در اختیار بازاریاب است .
- بازاریاب به راحتی می تواند ، اقدامات خود را به جای تایپ نمودن در توضیحات از لیست اقدامات انتخاب و اضفه نماید .
- بازاریاب می تواند محصولی را که به سرنخ معرفی کرده یا قیمتی که ارائه نموده به همراه توضیحات از لیست اقلام انتخاب و ثبت نماید .
- بازاریاب به رحتی می تواند ، به طور مستقیم برای مشتری فاکتور صادر نماید .
مزایای مهمتر زیر سیستم بازاریابی در نرم افزار CRM
مزیتهای زیادی در کار با زیرسیستم بازاریابی در نرم افزار CRM وجود دارد.
- ثبت سوابق باراریابی هم ازطریق نوشتن توضیح و هم انتخاباقدامات
- دسترسی سریع و مستقیم به پرونده شتری
- دسترسی مستقیم به صدور فاکتور
- گزارش لحظه ای میزان فروش بازاریاب در ماه
- مقایسه بازاریابین به صورت آماری و نموداری
- مشاهده قیف فروش ماهیانه بازاریاب توسط خودش
- دسترسی مستقیم به گروه محصولات
- گزارشات متنوع از فروش
- قابلیت تعریف سوح دسترسی
- قابلیت اتصال به ویپ
- اتصال مستقیم به حسابداری و مالی
اگر میخواهید بهترین نرمافزار بازاریابی را داشته باشید با تیم رکاما تماس بگیرید. رکاما سه پلتفرم CRM(الماس، مدیل، نور) دارد که مطابق با نیاز و نوع کسبوکارتان، مشاورین بهترین نوع آن را به شما معرفی میکنند.