
کاربردهای سی آر ام CRM
۱۳۹۸-۰۴-۱۴
بهترین و کاملترین نرم افزار CRM ایران قسمت دوم
۱۳۹۸-۰۴-۱۴بهترین و کاملترین نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM یا سی.آر.ام ) در ایران کدام است؟ واقعاً بهترین نرم افزار CRM ایران کدامیک از نرمافزارها است؟ آیا همه ی نرمافزار CRM که در جستجوی گوگل نام آنها را مشاهده مینماییم بهترین میباشد؟ این سؤال شبیه آن است که از یک فروشنده ابزار بپرسیم بهترین آچار برای تعمیرگاه ما کدام است؟ قطعاً فروشنده با یک نگاه معنادار، میپرسد: برای چهکاری میخواهید استفاده نمایید؟
برای اطلاع از بهترین نرمافزار CRM رایگان در ایران به این مقاله مراجعه کنید.
روش انتخاب بهترین نرمافزار CRM
فرض کنید که مدیران یک سازمان قصد پیادهسازی سیستماتیک CRM رادارند. در اولین قدم این سؤال مطرح خواهد شد . بهترین نرمافزار CRM کدام است؟
قطعاً مشاوران کسبوکار با دیدن این سؤال، سریع قلم خود را بر میدارند. سؤال را به این صورت اصلاح مینمایند.
برای آشنایی با نرم افزار سی آر ام و پاسخ به سوال نرمافزار CRM چیست؟ میتوانید به این مقاله مراجعه کنید.
بهترین نرم افزار CRM ایران برای کسبوکار ما کدام است؟
هر کسبوکار اقتضائات خودش را دارد.
ازنظر مشاوران رکاما، اجرای موفق CRM و خرید نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتریان، وابستگی کامل به استراتژیها، اهداف و شرایط درونی و بیرونی سازمانها دارد.
راهنمای گامبهگام برای انتخاب بهترین نرمافزار CRM
راهکارهایی برای خرید بهترین نرمافزار سی آرام
برای خرید نرمافزار سی آرام مناسب با نیاز سازمان خود فاکتورهای زیادی است که در زیر به مهمترین آنها اشارهشده است.
همچنین شما میتوانید برای اطلاع از قیمت نرمافزارهای سی آرام به سایت رکاما مراجعه کنید.
جدول SWOT
حتماً قبل از خرید نرمافزار CRM ، یک جدول SWOT برای کسبوکار خود تهیه کنید.
این کار به شناسایی نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصتهای سازمان خود کمک میکند.
در آخر میتوانید بر مبنای آنچه بهدست آوردهاید، تأثیر داشتن و نداشتن مدیریت ارتباط با مشتریان و نرمافزار CRM را در SWOT بررسی نمایید
استراتژی خود را برای پیادهسازی CRM تعیین کنید
وقتی استراتژی شما برای کسبوکارتان و در قبال مشتریانتان مشخص نباشد، حتی با پیادهسازی موفق CRM نیز شما احساس موفقیت نمیکنید.
زیرا نمیتوانید مشکلاتی را که CRM از پیش پای شما برداشته، اندازهگیری نمایید.
به همین دلیل لازم است استراتژی خود را تعیین نمایید.
اهداف خود از پیادهسازی CRM را تعیین نمایید
قبل از خرید نرمافزار CRM و پیادهسازی آن در کسبوکارتان، اهداف خود از خرید و استقرار سی آرام را مشخص نمایید.
بعدازآن، شما متوجه نیازهای سازمان خود جهت استقرار سی آرام میشوید.
برای اهداف سازمان شاخصهایی را تعیین کنید
قطعاً تعیین اهداف، شمارا به سمت قرارداد شاخصهای قابلدرک برای اندازهگیری هدفهای سازمان سوق میدهد.
زمانی که برای کسبوکار خود شاخص تعیین کنید، مشخص میشود که رفع نیازهای شما چقدر هزینهساز و یا سودآور خواهد بود .
راههای رسیدن به اهداف CRM و برنامه عملیاتی
برای آنکه بتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید، راهکارها و ابزارهایی را مشخص کنید.
داشتن Action Plan یک راه برای مدیران است تا زمانبندی لازم برای رسیدن به اهداف پیادهسازی CRMرا تدوین نمایند.
زمانی شما اکشن پلان را برای پیادهسازی نرمافزار CRM در شرکت تدوین مینمایید درواقع موارد زیر را مشخص میکنید.
- چه کسی یا کسانی باید درگیر این ماجرا شود؟
- چه فعالیتهایی باید انجام شود؟
- در چه زمانی هر فعالیت باید انجام شود؟
- در چه محل و مکانی باید این فعالیتها صورت گیرد؟
- چه منابعی باید برای انجام فعالیتها تأمین شود؟
نیازهای خود را اولویتبندی کنید
ابتدا نیازهای CRM خود را بهدقت تجزیهوتحلیل کنید. شناسایی کنید که هر یک از این نیازها چه اهمیتی برای شما دارد و چگونه میتواند به کسبوکارتان کمک کند.
با توجه به تجزیهوتحلیل نیازها، آنها را بر اساس اولویتها برچسبگذاری کنید. برخی از نیازها ممکن است برای رفع مشکلات فوری و ضروری باشند، درحالیکه برخی دیگر میتوانند بهتدریج و در زمان بیشتری برطرف شوند.
برای هر نیاز، هزینههای مربوطه را بررسی کنید. این شامل هزینه تهیه و پیادهسازی ماژولهای CRM، هزینه برنامهنویسی و سفارشیسازی، هزینه آموزش و هزینه نگهداری است.
بررسی کنید کدام نیازها هزینه بیشتری نیاز دارند و کد امها میتوانند با هزینه کمتری انجام شود.
در انتخاب نرمافزار CRM با خودتان روراست باشید
همیشه مشهورترین برندهای نرمافزار CRM، بهترین های آن نیستند.
نیازهای مشتریان در استفاده از نرمافزار CRM باهم متفاوت است. شرکتهای تولیدکننده ی این نرمافزار، معمولاً تمرکز خود را بر رفع نیازهای عمومی و بازارهای هدف میگذارند
لذا بهترین نرمافزار CRM برای سازمانتان نرمافزاری است که بهراحتی بتواند بیشترین نیازها و خواستههای شرکت شمارا برطرف نمایید.
جمعآوری اطلاعات و امکانات نرمافزار سی آرام
جدولی برای سازمان خود تهیه کنید و تمام نیازهای شرکت خود را در آن جای گذاری کنید و سپس امکانات نرمافزار CRM انتخابی خود را در مقابل نیازی که میتواند برطرف نماید قرار دهید. اولویتبندی خود را اعمال نمایید. حالا متوجه میشوید که کدام نیازهای شما راهکار نرمافزاری دارند.
امتیازدهی
بعدازآنکه مشخصات و امکانات نرمافزارها را شناسایی کردید و مطابق نیازهای شرکت خودتان طبقهبندی نمودید.
میتوانید به هر نرمافزار، متناسب با میزان تأثیری که در رفع نیازهای سازمانتان دارد، امتیاز دهید.
درنتیجه شما فهرستی دارید که به شما میگوید کدام نرمافزار ازلحاظ میزان امکانات، متناسب با نیازهای کسبوکار شماست.
“برترین ویژگیهای نرمافزار CRM برای بهبود ارتباط با مشتریان و افزایش عملکرد کسبوکار”
گاهی انتخاب نرمافزار CRM در شرکتها بهصورت منفعل انجام میشود. این بدان معناست که مدیران فقط میخواهند در مواجه با مشکلات فعلی راهکاری ارائه نمایند. این در حالی است که دیده نشدن شرایط محیط کسبوکار و انطباق ندادن درست آن با نرمافزار در آینده هزینهساز میگردد.
در چند قدم بعدی برخی ویژگیهای کلیدی و استاندارد معرفی میشود.
اتصال نرمافزار CRM به ابزارها و دستگاههای مخابراتی
اگر برای سازمان خود چشماندازی را در نظر گرفتید که در آن ممکن است، بسترهای نوین ارتباطی ICT در شرکتتان مورداستفاده قرار گیرد. حتماً امکان اتصالات زیر را مدنظر قرار دهید.
- اتصال به خطوط شهری و انواع آن
- اتصال به موبایل و بالأخص تلفنهای هوشمند
- اتصال به سانترال
- قابلیت ضبط مکالمات
- اتصال به ویپ
- قابلیت تبدیلشدن نرمافزار به سافت فون
هزینه نگهداری اطلاعات در نرمافزار CRM
به این نکته توجه داشته باشید که نرمافزارها پس از استقرار، شاهراه ارتباطی و اطلاعاتی سازمان میشوند.
لذا بهسرعت و بهصورت تصاعدی حجم دیتای زیادی را در خود نگه میدارند.
این اطلاعات میتواند شامل آرشیو اسناد و مدارک، فایلهای صوتی مکالمات، مکاتبات و نامهها و … باشد.
اگر قصد استفاده از نرمافزارهای CRM اجارهای وابسته به محیط ابری رادارید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای استفاده از این نرمافزارها، بهصورت دورهای (ماهیانه، سالیانه) مبالغی را بابت فضای اشغالشده بپردازید.
به این مسئله توجه داشته باشید که در صورت عدم پرداخت هزینه، دسترسی به اطلاعاتی که شاید در یک بازه زمانی طولانی جمعآوری نمودید را از دست میدهید.
امنیت اطلاعات در نرمافزار CRM
اطلاعات سازمان و دانش بوجود آمده در یک شرکت ، دارای ارزشی بسیار بالایی است .
چنان که در قیمت گذاریهای حرفه ای ، ارزش یک سازمان را فقط با دارایی های فیزیکی آن نمی سنجند بلکه به میزان دانش موجود در سازمان و قابلیت دسترسی به آن ارزش گذاری می نمایند
نرم افزار CRM در طول زمان یکی از ابزارهای مدیریت دانش در شرکت خواهد شد.
“حفاظت از ارزش دادهها در نرمافزار CRM: راهکارهای اطمینانبخش برای دسترسی و نگهداری امن دادهها”پس مدیران شرکت باید در زمان تهیه نرمافزار سی آرام CRM ، دقت نمایند تا در سطح نگهداری و بک آپ گیری اطلاعات، مالکیت در اختیار شرکت باشد.
سرعت نرمافزار CRM پارامتر کلیدی دیگر
“بهبود سرعت عملکرد و گزارشگیری در نرمافزار CRM با بهبود زیرساختهای اساسی”
گاهی اوقات، سرعت کار با نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) تحت تأثیر مشکلات زیرساختی قرار میگیرد و با ایجاد تغییرات در زیرساختها، سرعت آن نیز تغییر میکند.
در خصوص سرعت نرمافزار CRM، باید بهسرعت گزارشگیری نیز توجه کرد. زمانی که مدیران در جلسات حضور دارند و یا در حال آماده شدن برای گزارش دهی در جلسه هستند، عواملی که منجر به کاهش سرعت گزارشگیری میشوند (مانند افزایش دادهها) نباید بر روند کار مدیران تأثیر منفی بگذارند.
سیستم گزارشات و داشبورد
“کلیدیترین دلایل استفاده از نرمافزارهای یکپارچه در CRMتأکید بر گزارشهای آماده و چالشهای گزارشگیری”
در استفاده از نرمافزارهای یکپارچه، یکی از دلایل اساسی آن تکیهبر گزارشات آماده در این نرمافزارها است. بهتر است مدیران، نرمافزاری را انتخاب کنند که بهصورت پیشفرض گزارشات آماده و کاربردی ارائه میدهد.
همچنین در نرمافزارهای CRM، مدیران با تنوع سلایق در گزارشگیری مواجه هستند. لذا، گزارشسازی باید قابلیت پوشش خواستههای بسیاری از مدیران را در خود داشته باشد و در نرمافزار موجود قابلیت انجام چنین گزارشهایی وجود داشته باشد.
بااینوجود، هیچ نرمافزاری نمیتواند ادعا کند که بهصورت آماده سلایق و نظرات همه مدیران را در گزارشها و ابزارهای گزارشسازی خود پوشش دهد.
بنابراین، نکته مهم این است که با توجه به استراتژیهای سازمان، مدیران توسعهدهندهای را انتخاب کنند که با دریافت هزینه مناسب، قابلیت تولید گزارشات خاص و اختصاصی را داشته باشند.
گزارش سازی از نرمافزارهای دیگر و دیتا بیس دلخواه
یکی از عوامل کلیدی در انتخاب نرمافزار CRM قابلیت ساخت گزارش از دیتابیس آن با استفاده از نرمافزار جانبی گزارش ساز مثل POWER BI است.
نرم افزارهایی هستند که دیتا بیس خود را قفل می نمایند و این امکان را از مجموعه هایی که نیاز مبرم به مدیریت دانش درون سازمانی دارند، می گیرند.
مدیران در انتخاب و خرید نرم افزار باید این قابلیت را در نظر گیرند.تا بتوانند به هر دلیل و در هر زمان به راحتی از دیتابیس گزارش تهیه نمایند .
نکته قابلتوجه دیگر این است که در اکثر نرمافزارها قابلیت ارتباط با نرمافزارهای دیگر لحاظ نشده.
اما در برخی از آنها این امکان وجود دارد تا با استفاده از ابزارهای درون نرمافزاری، بهصورت موقت برخی از گزارشات را از نرمافزار دیگر فراخوانی شود.
همیشه کامل بودن مفید نیست
در انتخاب نرمافزار CRM بهعنوان یکی از پایهای ترین نرمافزارهای سازمانی باید دقت شود، تمام کارکنان بتوانند با نرمافزار ارتباط برقرار نمایند.
توجه مدیران باید به این نکته باشد که فقط، رفع نیازهای مدیریتی لحاظ نشود.
در مشاورههای صورت گرفته توسط تیم مشاوره رکاما، مشاهده میشود، در زمان استقرار مقاومتهای زیادی از طرف پرسنلی که گاها فقط اپراتور هستند، در مواجهه با پدیده راهاندازی نرمافزار CRM به وجود میآید.
ابزارهایی که کار کردن با نرمافزار CRM را راحت میکند
باید در زمان خرید نرمافزار سی آرام، ابزارهای جانبی مثل اپلیکیشنها، اتصال به دستگاهها و تکنولوژیهای روز را فراموش نکنید.
گاهی با هزینههای اندک میتوان از اتلافهای زیاد پیشگیری نمود. و در سازمان ارزشافزوده به وجود آورد.
ما را برای تکمیل مطب دنبال کنید . آموزشهای ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزشها مشاهده فرمایید