با کلامتان مشتری را جذب کنید!
ارتباط با مشتری گاهی استرس زاست. زیرا ممکن است شما ندانید که چگونه با او صحبت کرده و اورا متقاعد برای خرید کنید. مثل وقتی که در یک جلسه بسیار مهم هستید و مدام با خود می گویید چطور بیانی جذاب و شیرینی داشته باشید تا در میان حضار بدرخشید. اما جالب است بدانید همه این ها با گذراندن یک دوره فن بیان در فروشندگی و مشتری مداری بدست می آید. بله درست حدس زده اید، فن بیان همان چیزی است که کلید موفقیت جذب مشتریان است. همانطور که شنیده اید، “زبان نرم مار را از سوراخ بیرون می کشد”. پس با بیان است که میتوانید افراد را مجذوب خود کنید.
در این مقاله ما تکنیک های فن بیان در فروشندگی و مشتری مداری را به تفصیل میگوییم.
فن بیان چیست؟
فن بیان به این معنی است که شما بر حسب شرایط و موقعیت تشخیص دهید که چطور با مخاطب خود صحبت کنید. این فن شامل گفتار، استفاده از زبان بدن و تن صدا است. در این تکنیک شما می دانید چگونه با صحبت مشتری جذب کنید.
گفتار: انتخاب واژه های مناسب و بیان واضح
زبان بدن: حرکات بدن، حالت صورت و تماس چشمی
تن صدا: استفاده از لحن و تن صدا برای انتقال
چرا فن بیان در مشتری مداری اهمیت دارد؟
فن بیان مؤثر و خوب می تواند تأثیر زیادی بر نحوه تعامل با مشتریان و جذب و نگهداری آن ها داشته باشد:
ایجاد اعتماد: وقتی که شما به طور واضح و روشن صحبت کنید مشتری به شما اعتماد بیشتری خواهند کرد.
انتقال اطلاعات به طور مؤثر: اگر اطلاعات را با سادگی و شفافیت بیان کنید، انتقال اطلاعات، مفهوم و منظور شما از جانب مشتری بهتر درک می شود.
تأثیرگذاری بر تصمیمگیری: یک بیان جذاب می تواند مشتری را ترغیب به خرید از شما کند.
تکنیک های مؤثر فن بیان در مشتری مداری:
- شنونده فعال باشید: قبل از اینکه گوینده خوبی باشید باید خوب بشنوید. به صحبت های مشتریان گوش دهید و نشان دهید که به نظرات آن ها اهمیت می دهید. این کار باعث ایجاد ارتباط نزدیک تر می شود.
- تمرین کنید: مثل هر مهارت دیگری، فن بیان نیز نیاز به تمرین دارد. می توانید با دوستان یا خانواده تمرین کنید یا در آینه با خودتان صحبت کنید.
- از زبان بدن استفاده کنید: سعی کنید با حرکات بدن، حالت صورت پیام های مثبت انتقال دهید. مثلا با لبخند زدن و برقرای تماس چشمی مداوم.
- از داستانگویی در صحبتهایتان بهره ببرید: داستان ها می توانند جذابیت بیشتری به صحبت های شما اضافه کنند. سعی کنید در هنگام معرفی محصول یا خدمات از مثال های واقعی یا داستان های مرتبط استفاده کنید.
- تنظیم لحن صدا: لحن صدای شما باید متناسب با موضوع و نوع برخورد مخاطبتان باشد. برای مثال اگر در حال معرفی یک محصول هستید بهتر است با لحنی هیجانانگیز بگویید یا اگر با مخاطبی روبرو خستید که لحنی رسمی و یا آرام دارد شما نیز با همان لحن با او صحبت کنید.
- از سکوت مشتری استقبال کنید: یکی از تکنیک های مهم در مشاوره مؤثر در روانشناسی توجه به سکوت است. اگر مشتری در برابر سؤال شما سکوت کرد به او فرصت فکر کردن بدهید و سریع به سراغ سؤال بعدی نروید. همیشه پرگویی نشانه فن بیان خوب نیست. گاهی کم گفتن باعث می شود مشتری فرصت بیشتری در انتقال مشکلات و خواسته هایش داشته باشد در نتیجه شما نسبت به او آگاهتر می شوید.
- تن صدایتان را تغییر دهید: همیشه با یک ریتم و تن صدا با مشتری صحبت نکنید چرا که با این کار حوصله مشتری سر می رود وصحبت شما کسلکننده خواهد بود. گاهی تن صدا را بالا و گاهی پایین ببرید. البته باید بدانید کجا و در چه موقع این کار را انجام دهید. مثلا موقع نشان دادن ذوق و اشتیاق تن صدا را بالا ببرید.
- در کلامتان از جملات و کلمات مثبت استفاده کنید: فراموش نکنید که هیچکس از شنیدن احساسات منفی خوشش نمی آید. از کلماتی مثل”نمی توانیم یا نمی شود یا نباید” ترجیحا استفاده نکنید. مشتریان همیشه دوست دارند عبارات مثبت و امید دهنده بشنوند.
- از به کار بردن اصطلاحات تخصصی پرهیز کنید: اگر از اصطلاحات تخصصی که بسیاری از مشتریان ممکن است با آن آشنایی نداشته باشند استفاده کنید، او را مؤذب کرده و احساس تحقیر می کند و همچنین ممکن است به خوبی منظور شما را درک نکند. پس هرگز از این اصطلاحات استفاده نکنید.
- همیشه رسمی صحبت نکنید: در مواقعی که مشتری فضای گفتوگوی صمیمانه به شما می دهد با او رسمی صحبت نکنید. این کار باعث می شود که کلامتان برای او جذابیتی نداشته باشد و به شما گوش ندهد.
در نهایت اینکه با ذوق و علاقه با مشتریان صحبت کنید تا آن ها با شما احساس دوستی کنند و شما انتخاب همیشگیشان شوید.
کلام آخر
فن بیان و مشتری مداری دو عنصر کلیدی در کسب موفقیت در بازار رقابتی امروز است. در دنیای رقابتی امروز، تنها ارائهی محصولات یا خدمات باکیفیت کافی نیست؛ بلکه نحوهی ارتباط با مشتری و انتقال پیام به شکلی مؤثر، نقشی اساسی در جلب اعتماد و افزایش فروش ایفا میکند.
با گذراندن یک دوره فن بیان و مشتری مداری می توانید خود را تقویت کنید و ارتباط مؤثری با مخاطبان خود برقرار کنید. اگر بتوانید با کلام خود مشتری را جذب کنید مسیر موفقیت را برای خود هموار کرده اید.