در این مقاله به معرفی بهترین CRM ها و نرمافزارهای مدیریت ارتباط با مشتری در ایران میپردازیم. کلمه CRM از Customer relationship management مخفف شده است و معنای لغوی آن مدیریت ارتباط با مشتری است. باید توجه داشت از لحاظ فنی CRM ها چه ایرانی و چه خارجی به دو دسته نصبی و ابری تقسیم می شوند. در اینجا موضوع بهترین نرم افزار CRM یا همون بهترین نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان را بررسی می کنیم.
CRM به روشها استراتژیکی اطلاق میشود که یک شرکت جهت مدیریت و تحلیل رفتار مشتریان خود استفاده میکند. درواقع هدف از استفاده از این روشها بهبود ارتباط با مشتری جهت افزایش فروش، افزایش تکرار خرید، افزایش حجم خرید و تنوع آن استفاده میشود. نرمافزار مدیریت مشتریان همواره به سازمانها کمک زیادی در جهت بهبود فرآیندهای ارتباط با مشتری کرده اس
بههرحال قصد ما امروز معرفی نرمافزار CRM نیست. بلکه امروز قصد داریم برخی از بهترین نرمافزارهای CRM را که میتوان برای مدیریت راحتتر مشتریان، ثبت اطلاعات، مدیریت فروش و.. از آنها استفاده کرد معرفی نماییم. اما مطالعهی مقالهی نرم افزار CRM چیست؟ اطلاعات مفیدی درباره این پلتفرم به شما ارائه میدهد.
در ادامه به معرفی بهترین نرم افزارهای CRM و یا بهترین نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتریان میپردازیم. همچنین در صورت نیاز برای مشاوره جهت پیادهسازی CRM میتوانید با کارشناسان رکاما در ارتباط باشید و از راهنماییهای ایشان بهرهمند شوید. یا به صفحه خرید نرم افزار CRM سر بزنید.
کاربرد بهترین CRM چیست؟
در ابتدای بحث ما به معرفی سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری میپردازیم و سپس بهترین نرمافزارهای CRM را با یک دیگر مقایسه خواهیم کرد .
CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری راهحلی سیستماتیک و در برخی مواقع یکپارچه است. این پلتفرم برای دستیابی، توسعه و حفظ رضایتمندی مشتریان، افزایش سودآوری و ایجاد ارزشافزوده اقتصادی در فرآیندهای بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش سازمان کاربرد بسیار دارد.
همچنین با تکیهبر راهحلهایی که نرمافزار CRM ارائه میدهد، کسبوکارها میتوانند فرآیندهای خود را بهینه و خودکار کنند. و راههایی در جهت درک بهتر رابطه سازمان با مشتری بیابند. برای آشنایی بیشتر با کاربردهای نرم افزار CRM، پیشنهاد می شود که مطالب آمده در کاربردهای CRM را مطالعه کنید
معرفی بهترین های crm در دنیا
سعی کردیم خیلی خلاصه برخی از بهترین CRM های دنیا را به طور مختصر در زیر معرفی کنیم. فقط کافیست شما دکمه + را بزنید و مطالعه کنید.
همچنین اینCRM فوق، در ورود خودکار و همگام سازی داده ها از منابع مختلف ارتباطی، همانند وب سایت، تماس های تلفنی، ایمیل ها، رسانه های اجتماعی و موارد دیگر، متخصص است. موردی که در HubSpot CRM قابل توجه است، رابط کاربری بصری و ناوبری آسان آن است.
– بیشتر در کدام کسب و کار استفاده می شود؟
HubSpot برای فروشندگان و ارائهدهندگان خدمات، شرکتهای کوچک و متوسط، خردهفروشی، حسابداری، املاک و مستغلات و … مناسب است. توجه داشته باشید که این سیستم مدیریت ارتباط با مشتری از لحاظ ظرفیت ذخیرهسازی و پایگاه اطلاعاتی انعطافپذیر است و کاربران میتوانند بسته به فعالیتشان آن را گسترش دهند.
– کدام قسمت این نرم افزار CRM رایگان است؟
تمام ویژگیهای HubSpot CRM رایگان است و تمام کاری که باید انجام شود این است که حساب HubSpot ایجاد شود. سپس دادهها وارد گردد و سیستم را مدیریت شود. این نرمافزار CRM بهطور رایگان ۱ میلیون کاربر و مخاطب را در هر کسبوکاری پشتیبانی مینماید. همچنین، ذخیرهسازی اطلاعات در آن نامحدود است، و مستندات و پروفایل مشتریان قابل سازماندهی میباشد.
میتوان از این نرمافزار برای پشتیبانی زنده، پشتیبانی تلفنی، برنامهریزی، ردیابی خودکار بازدیدکنندگان وبسایت و … استفاده نمود. HubSpot CRM امکانات دیگری همچون جلسات، پیامها، دنبالهها، ابزار ایجاد محتوا، بازاریابی ایمیلی، مجموعه رسانههای اجتماعی، داشبورد تجزیهوتحلیل بازاریابی را ارائه میدهد که رایگان نیست و برای داشتن آنها باید پول پرداخت کنید.
نرم افزار زورمو یکی دیگر از سیستمهای ارتباط با مشتری (CRM) است که با زبان php و با استفاده از فریم ورک yii نوشتهشده و متن باز است. تمایز این نرمافزار با دیگر سیستمها، انعطافپذیری آن و پوشش طیف گستردهای از کاامکانات است. این ویژگی باعث شده که بهآسانی بتوان این نرمافزار را سفارشی سازی (customize) کرد.
شرکت زورمو این سیستم را با قابلیتهای اجتماعی نیز سازگار کرده است و محیط نرمافزاری شبیه به شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک دارد. زورمو مشابه با HubSpot است که ارتباط با مشتری، خدمات بازاریابی، فروش و مدیریت پروژه را در بر میگیرد، اما درعینحال سادگی قابلتوجهی را ارائه میدهد.
کدام قسمت این نرم افزار CRM رایگان است؟
نسخه رایگان منبع باز این سیستم به کاربران امکان ساخت برنامههای CRM سفارشی را میدهد و تمام فرآیندها را سفارشی میکند. از ویژگیهای این سیستم میتوان به تماس نامحدود با حسابهای دقیق و شخصی شده (۳۶۰ نمایش)، داشبورد های سفارشی، زمینهها، پوستهها و برچسبها، مدیریت فعالیت (جلسات، وظایف و یادداشتها)، ردیابی معامله (اتوماسیون فروش، مدیریت فرصت، پیگیری فروش)، گزارش سفارشی، اتوماسیون بازاریابی، مدیریت محصول (ایجاد کاتالوگ، مدیریت حجم)، امنیت پیشرفته و غیره اشاره کرد.
نرم افزار CRM Zurmo | نرم افزار مدیریت مشتریان رایگ
کدام قسمت این نرم افزار CRM Insightly رایگان است؟
insightly امکان اضافه کردن ۲ کاربر، ذخیره سازی تا ۲۰۰ مگابایت، ۲۵۰۰ رکورد، ۵ تمپلت ایمیل، ایمپورت کردن ۵۰۰ سطر از فایل، پشتیبانی آنلاین و غیره را به صورت رایگان فراهم می آورد. ویژگی هایی که برای آنها باید پول پرداخت می کنید شامل همگام سازی MailChimp، تقویم و همگام سازی تماس، Onboard کردن جلسات، گزارش های برنامه ریزی شده و هشدارهای هوشمند، نام تجاری سفارشی، مجوزهای مبتنی بر نقش، اتوماسیون کار است، که رایگان نیست.
کدام قسمت این نرم افزار CRM پولی است؟
قسمتهای پولی این برنامه CRM که پولی هستند، شامل اتوماسیون بازاریابی، شمارهگیر خودکار، موضوعات سفارشی، استفاده از آرم خودتان، مدیریت زمان، استفاده از نام دامنه خودتان، و غیره است.
افزونههای بسیاری مانند Streak برای جیمیل وجود دارند. اما بهوسیلهی این ابزار میتوانید اهداف خود را دنبال نمود، امور کاری خود را زودتر به نتیجه رساند. پرسشهای ضروری مشتریان خود را سریعتر پیگیری نمود. Streak محیط گرافیکی زیبایی دارد که مبتنی بر شیوهی درک مستقیم طراحیشده است.
کدام قسمت نرم افزار CRM Streak پولی است؟
Streak یک حساب دمو هم ارائه میدهد که تا سقف ۵ کاربر میتوان از آن استفاده کرد. کاربران برای پیگیری نامحدود ایمیلها، پاپ لاین مشترک نامحدود، پشتیبانی از ایمیل/تلفن، اعتبار سنجی دادهها، مجوزها و بازیابی رویداد، گزارش و فرمولها و غیره باید پول پرداخت کنند.
نرم افزار CRM streak
هدف Capsule سادهتر کردن CRM تا حد امکان، با ارائه ۶ قابلیت هستهای برای کمک به اجرای کسب و کارها میباشد: مدیریت ارتباطات، مدیریت و انجام فروش، سازماندهی ایمیلها، ذخیره سوابق تماسها، مدیریت وظایف کاربران و تکمیل سفارش سازی. کاربران با این نرمافزار تمام کارهای خود را در یک فلوچارت بصری میچینند. به این شکل میتوانند متعلقات و ضرورتهای کار را بهراحتی دنبال کرده و تمام توضیحات مربوطه را در یک محل نگهداری کنند.کار با Casual خیلی ساده است و از محیط گرافیکی و جذابی بهره میبرد که برای انجام پروژههای شخصی یا همکاری در تیمهای کوچک به خوبی جواب میدهد. کاربران باید ابتدا از حساب دمو آن استفاده نمایند و بعد متناسب با نیازهای خود، حساب کاربری موردنظرشان را خریداری یا ارتقا دهند.
کدام قسمت این نرم افزار CRM پولی است؟
از ویژگیهای پولی این برنامه CRM که رایگان نیست، میتوان به تعداد نامحدود کاربران، ۲ گیگابایت حافظه برای هر کاربر و مدیریت ۵۰، ۰۰۰ مخاطب، اشاره نمود
تمرکز عمده بهترین نرم افزار CRM بر موارد ذیل است:
- مدیریت اتوماتیک فرآیندهای بازاریابی
- مدیریت اتوماتیک فرآیندهای فروش
- مدیریت اتوماتیک ارائه ی خدمات به مشتری
اما داشتن بهترین نرم افزار CRM مدیریت مشتری همه چیز نیست.قبلاً بیان کردیم که، رسیدن به موارد فوق صرفاً با در اختیار گرفتن یک نرمافزار محقق نمیشود. بلکه وظیفه اصلی در رسیدن به اهداف را پیادهسازی صحیح بر عهده دارد. طبق نظر همه کارشناسان و مشاوران سی آر ام انتخاب بهترین نرمافزار CRM حتی رایگان، ولی نامناسب با سازمان شما، میتواند اثرات پرهزینه و حتی جبرانناپذیری را در فرایندهای کسبوکار و فعالیتهای جاری شما بجا بگذارد.
از طریق مطالعه امکانات و خدمات CRM با مزایای متفاوتی از نرم افزار های CRM رکاما آشنا می شوید.
فواید نرم افزار مدیریت مشتری
روش انتخاب بهترین نرم افزار CRM
کارشناسان و مشاوران رکاما، تولید سلسله مقالاتی را برای انتخاب بهترین و کاملترین نرم افزار CRM که مناسب سازمانهای مختلف باشد را شروع کرده اند و به صورت دنباله دار در بلاگ رکاما و همچنین، قسمت آموزش و مشاوره منتشر می کنند. اما اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم، یک نرم افزار سی آر ام CRM باید دارای ویژگی هایی از قرار زیر باشد:
- گزارش و نمودارهای مختلف از ارتباط با مشتریان جز لاینفک یک نرمافزار CRM خوب است و هرچه این گزارشها کاملتر و دقیقتر باشند کاربر را در مقایسه اینکه کدام مشتری بیشتر با شما ارتباط داشته یا بهصورت نقد و یا اقساط خرید کردهاند و… نمایش میدهد.
- یک نرمافزار CRM باید امکانی داشته باشد تا بشود درعینحال که میزان داده بیشتری ذخیره مینماید، محیطی ساده و کاربرپسند را هم برایش ایجاد نمود. این سبب میشود تا در طول استفاده کاربر خسته نشود. بنابراین بهترین CRM هم باید چنین امکانی را داشته باشد.
- نکته مهم دیگر در رابطه با نرمافزار خوب این است که از طرف تولیدکننده بهصورت مرتب تحت پایش قرار گیرد و مطابق با توسعه تکنولوژی و شرکت ها بهروزرسانی شوند.
- یک نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) باید فرایندها را ساده کند و امکاناتی فراهم کند تا کاربران با سرعت و دقت بیشتری کارها را انجام دهند و مدیران بتوانند از عملکرد کارکنان فروش گزارشگیری نمایند. برای شناخت بیشتر و آگاهی از مدل های مختلف این نرمافزار به انواع crm مراجعه کنید.
موارد بیشتر برای انتخاب بهترین نرم افزار CRM حتی رایگان
- سفارشیسازی – هرچه قابلیت سفارشیسازی یک نرمافزار CRM بیشتر باشد، احتمالاٌ دقت بالاتری را در رفع نیازهای کاربران خواهد داشت. اگر تولیدکنندگان سی آر ام به کاربران فرصت انتخاب ویژگیهای دلخواه را بدهند، آنها تنها برای امکانات موردنیاز خود هزینه میکنند.
- یکپارچگی – نرم افزار CRM نباید بدون توجه به فرآیندهای مربوط به بازاریابی مانند تبلیغات و فروش انتخاب شود. زیرا نخواهد توانست حداکثر منافع کاربر را تأمین کند. بهتر است از نرم افزاری استفاده شود که بتواند بین فرایندها یکپارچگی ایجاد نماید.
- پشتیبانی و خدمات پس از فروش – هیچ نرمافزار CRM ارتباط با مشتری، بدون پشتیبانی شرکت تولیدکننده کامل نیست. مدیران باید توجه کنند هرچه میزان استفاده از نرمافزار در شرکت گستردهتر شود، میزان نیاز به استفاده از خدمات پشتیبانی بیشتر میشود. پس باید در انتخاب نرمافزار دقت شود چراکه پشتیبانی و خدمات پس از فروش رکن اصلی یک نرم افزار را به عهده میگیرد.
آمارها درباره روش انتخاب بهترین نرم افزار CRM چه می گویند؟
طبق آمارها کاربران مختلف دلیل انتخاب یک نرم افزار CRM را با نسبتهای مختلف اعلام نموده اند.
- ۶۵ درصد از کاربران سهولت استفاده
- ۶۰ درصد از کاربران ویژگی بازاریابی ایمیل
- ۲۷ درصد مدیریت زمان بندی و برنامه ریزی
- ۱۰ درصد از کاربران گزارش گیری
راهنمای انتخاب بهترین نرم افزار CRM
واقعا بهترین نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان ( CRM یا سی آر ام ) در ایران کدام یک از نرم افزارهای سی آر ام است ؟ آیا همه نرم افزار های CRM که در جستجوی گوگل نام آنها را مشاهده می نماییم؟ این سوال شبیه آن است که از یک فروشنده ابزار بپرسیم بهترین آچار برای تعمیرگاه ما کدام است؟ قطعا فروشنده با یک نگاه معنا دار، می پرسد : برای چه کاری می خواهید استفاده نمایید؟ مشاوره آنلاین برای یافتن بهترین نرم افزار CRM ایران راهکار حرفه ای ارائه شده توسط تیم مشاوران رکاما می باشد.
روش انتخاب بهترین نرم افزار CRM
فرض کنید که مدیران یک کسب و کار قصد می کنند که به سمت پیاده سازی سیستماتیک CRM در سازمان گام بردارند . پس برای آنها این سوال مطرح خواهد شد . بهترین نرم افزار CRM کدام است ؟ قطعا مشاوران کسب و کار با دیدن این سوال ، سریع قلم خود را بر می دارند . سؤال را به این صورت اصلاح می نمایند. و بیرونی کسب وکار دارد.
بهترین نرم افزار CRM برای کسب و کار ما کدام است؟
بله، هر کسب و کار اقتضائات خودش را دارد. به نظر مشاوران رکاما ، اجرای موفق CRM و خرید نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان CRM سی آر ام ، وابستگی کامل به استراتژی ها، اهداف و شرایط درونی و بیرونی کسب وکار دارد.
مراحل انتخاب بهترین نرم افزار CRM سی آر ام
برای انتخاب نرم افزار CRM عجله نکنید . مشاوران رکاما ، برای آنکه مشتریان خود را در انتخاب آگاه سازند، چند مرحله یا قدم را برای انتخاب بهترین نرم افزار CRMسی آر ام جهت هر کسب و کار طراحی و ارائه نموده اند .
۱- تعیین زمان خرید و راه اندازی CRM
۲- شناسایی زیرساختها برای استقرار CRM
۳- شناسایی فرهنگ ارتباط با مشتری موجود در شرکت و بلوغ سازمانی
۴- تعیین اهداف و دلایل خرید و استقرار CRM
۵- تعریف راههای رسیدن به اهداف CRMّ و برنامه عملیاتی
۶- نیازهایی که باید نرم افزار CRM رفع کند تعریف کنید
۷- نیاز های خود را اولویت بندی نمایید.
۸- در انتخاب نرم افزار CRM با خودتان رو راست باشید.
۹- ویژگیها ، امکانات و توانمندیهای نرم افزارهای CRM را گردآوری نمایید
۱۰- به نرم افزارهای CRM امتیاز بدهید
۱۱- ویژگیهای کلیدی و استاندارد برای انتخاب نرم افزار CRM فراموش نکنید
۱۲- اتصال به دستگاههای ارتباط و مخابراتی
۱۳- هزینه نگهداری اطلاعات
۱۴- امنیت اطلاعات در نرم افزار CRM
۱۵- سرعت نرم افزار CRM پارامتر کلیدی دیگر
۱۶- سیستم گزارشات و داشبورد
۱۷- گزارش سازی از نرم افزارهای دیگر و دیتا بیس دلخواه
۱۸- همیشه کامل بودن مفید نیست
۱۹- ابزارهایی وجود دارد که کارکردن با نرم افزار CRM را راحت می کند
قدم اول انتخاب بهترین CRM: تعیین زمان خرید و راه اندازی CRM
مدیران هر شرکت باید در نظر داشته باشند، زمانی که قصد کردند سیستم CRM را در شرکت یا سازمان خود راه اندازی کنند چقدر زمان دارند، چقدر نیرو برای راه اندازی می توانند تعریف کنند، دلیل ارائه این موضوع آن است که برخی از سی آر ام ها برای پیاده سازی و اجرا از تیم پشتیبان اختصاصی خود استفاده می کنند و برخی از نرم افزار های CRM بر آموزش مناسب تاکید دارند. برخی کل کا را بر عهده خریدار که شمایید می گذارند برخی مشاوره و همراه استقرار آموزش دارند.
قدم دوم انتخاب بهترین CRM: شناسایی زیرساختها
برای انتخاب بهترین نرم افزار سی آر ام باید انطباق نرم افزار با زیرساختهای کسب و کارتان را بررسی کنید، گاهی مشاهده می شود، شرکتها نرم افزاری را تهیه کرده اند که نمی تواند مثلا با زیرسیتم ویپ یا پیامک یا ایمیل ارتباط برقرار کند یا بر عکس به دلیل داشتن امکانات زیاد در برقراری با انواع زیرساختها هزینه ای زیادی را به سازمان تحمیل می کند. بهترین سی آر ام آن استکه انطباق بیشتری با زیرساختهای شرکت شما داشته باشد.
قدم سوم انتخاب بهترین CRM: شناسایی فرهنگ ارتباط با مشتری موجود در شرکت و بلوغ سازمانی
یکی از چالش های اصلی در انتخا و اسقرار بهترین CRM این است که شرکت یا کسب و کار شما در حال حاضر در رابطه با مبحث ارتباط با مخاطب و مشتری دارای چه وضعیتی است؟. اگر از قبل روی این موضوع فرهنگ سازی شده بدانید پیاده سازی و استقرار آسانتر است نسبت به وقتی که مدیران شرکت قصد پیاده سازی دارند و می خواهند همزمان با استقرار و آموزش نرم افزار CRM فرهنگ مدیریت ارتباط با مشتری را هم در سازمان ایجاد نمیاند. این نکته رابطه مستقیم با انتخاب شرکت ارائه دهنده نرم افزار سی آر ام دارد. بهترین شرکت CRM شرکتی است که برای همه وضعیتها و برای همه مدلهای بلوغ سازمانی راهکار نرم افزاری داشته باشد. مثلا مدل سی آر ام ابری، نصبی ویندوزی، نصبی وبی . بهترین شرکتهای سی آر ام می توانند به شما نرم افزارهای مختلف را به صورت بخش بخش و ماژولار و متناسب با پیشرفت شما بفروشند و پیاده سازی و فعال نمایند.
قدم چهارم انتخاب بهترین CRM: تعیین اهداف و دلایل خرید و استقرار CRM
خیلی از مدیران انتخاب بهترین نرم افزار CRM را فقط در نوع برنامه وامکانات نرم افزار CRM جستجو می کنند در حالی که انتخاب بهترین نرم افزار CRM رابطه مستقیم با اهداف و دلایلی دارد که مدیران شرکت را متمایل به پیاده سازی و اجرای این برنامه نموده است. گاهی دلایلی مثل الزامات مشتری و گاهی مباحث رقابتی و حفظ مشتری و گاهی ایجاد نظم در شرکت، بهتر است برای اینکه اهداف را دقیقتر تعیین کنید با مشاوران رکاما و شرکتهای مربوطه به آن تماس بگیرید.
قدم پنجم انتخاب بهترین CRM: تعریف راههای رسیدن به اهداف CRMّ و برنامه عملیاتی
برای آنکه بتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید ، راهکارها و ابزارها را مشخص کنید . داشتن Action Plan یاری کننده مدیران است تا زمانبندی لازم برای رسیدن به اهداف پیاده سازی CRM تدوین نمایند.
وقتی شما اکشن پلان را برای پیاده سازی نرم افزار CRM در شرکت تدوین می نمایید در واقع موارد زیر را مشخص می کنید
- چه کسی یا کسانی باید درگیر این ماجرا شود؟
- چه فعالیتهایی باید انجام شود؟
- در چه زمانی هر فعالیت باید انجام شود؟
- در چه محل و مکانی باید این فعالیتها صورت گیرد؟
- چه منابعی باید برای انجام فعالیتها تامین شود؟
- در انتخاب نرم افزار CRM با خودتان رو راست باشید.
قدم ششم انتخاب بهترین CRM: نیازهایی که باید نرم افزار CRM رفع کند تعریف کنید
مدیران گامهایی تعریف شده را تا اینجا به درستی برداشته اند . حالا تصویر روشنی از نیازهای امروز و فردا در دست دارند . این نیاز ها باید به صورت فهرست وار تدوین و آماده شوند . نیازهایی که مرتبط می شود با انتخاب بهترین و کاملترین و کارگشا ترین نرم افزار CRM برای شرکت شما ، مشخص شده است.
قدم هفتم انتخاب بهترین CRM: نیاز های خود را اولویت بندی نمایید.
با توجه به اینکه ممکن است همه نیازهای شما این قابلیت را نداشته باشد که توسط نرم افزار CRM انتخابی تان برطرف شود. یا هزینه تهیه ماژول آن بالا باشد . یا ممکن است نیاز به برنامه نویسی و سفارشی سازی داشته باشد . لذا باید برای نیازهای CRM خودتان اولویت بندی داشته باشد. که بدانید کدام نیاز با چه هزینه ای باید زود تر بر طرف گردد.
قدم هشتم انتخاب بهترین CRM: در انتخاب نرم افزار CRM با خودتان رو راست باشید.
همیشه بهترین برندهای نرم افزار CRM ، بهترینهای آن نیستند . نیازهای مشتریان در استفاده از نرم افزار CRM با هم متفاوت است . شرکتهای تولید کننده نرم افزار CRM ، معمولا تمرکز خود را بر رفع نیازهای عمومی و بازارهای هدف و درآمدزا تر می نهند. لذا در زمان انتخاب نرم افزار CRM باید با خودمان رو راست باشیم . نرم افزار خودرو لوکس نیست که برای نمایش دادن خریداری شود.
لذا نرم افزاری بهترین نرم افزار CRM است که به را حتی بتواند بیشترین نیازها و خواسته های شرکت شما را بر طرف نمایید.
قدم نهم انتخاب بهترین CRM:ویژگیها ، امکانات و توانمندیهای نرم افزارهای CRM را گردآوری نمایید.
به سایت نرم افزارهای CRM سی .ار.ام مراجعه نمایید . فهرستی از همه امکانات نرم افزارهای CRM سی .ار.ام تهیه نمایید. امکانات آنها را به یک جدول انتقال دهید . بهتر است به همان جدول نیازهای شرکت منتقل کنید. هر امکان را در مقابل نیازی که می تواند برطرف نماید قرار دهید. اولویت بندی خود را اعمال نمایید . حالا متوجه می شوید که کدام نیاز های شما راهکار نرم افزاری دارند.
در اینجا لیستی از برخی امکانات سه برنامه و پلتفرم CRM که گروه رکاما متعلق به آن است آورده ایم که شما را در انتخاب بهترین نرم افزار سی آر ام کمک کنیم.
قدم دهم :به نرم افزارهای CRM امتیاز بدهید
بعد از آنکه مشخصات و امکانات نرم افزار ها را شناسایی کردید و مطابق نیازهای طبقه بندی شده شرکت خودتان طبقه بندی نمودید. باید هر نرم افزار را متناسب با میزان تاثیری که در رفع نیازهای شما دارد ، امتیاز بدهید.
حالا فهرستی دارید که با شما حرف می زند . به شما می گوید کدام نرم افزار از لحاظ میزان امکانات مؤثر می تواند کار شما را بیشتر راه بیندازد و بیشتر کاربردی باشد.
قدم یازدهم:ویژگیهای کلیدی و استاندارد برای انتخاب نرم افزار CRM فراموش نکنید
گاهی انتخاب نرم افزار CRM در شرکتها به صورت منفعل انجام می شود . این بدان معناست که مدیران فقط می خواهند در مواجه با مشکلات فعلی راهکاری ارائه نمایند . این درحالی است که ندیدن زوایا و شرایط محیط کسب و کار و انطباق ندادن درست آنها با نرم افزار در آینده هزینه ساز می گردد. حواستان باشد حداقل امکانات نرم افزار CRM این چهر مورد است.
- پرونده مشتری و مخاطب
- مدیریت وظایف و یادآور
- اطلاع رسانی پیامکی و ایمیلی
- گزارشات مرتبط با اقدامات برای مشتریان
توجه داشته باشید انتخاب بهترین نرم افزار CRM در واقع انتخاب ریزه کاریها و توانمندی های ارائه شده در هر نرم افزار سی آر ام است نه فقط عنوان امکان.در چند قدم بعدی برخی ویژگیهای کلیدی و استاندارد معرفی می شود. اتصال نرم افزار CRM به ابزارهای و دستگاهای مخابراتی یکی از جذابترین امکانات CRM است.
قدم دوازدهم: اتصال به دستگاههای ارتباط و مخابراتی
مدیرانی هستند که بدون در نظر گرفتن چشم انداز و اهداف خود فقط به امکان اتصال نرم افزار CRM به کالر آیدی اکتفا می کنند. و این یعنی دیدن تا نوک بینی. اگر برای خود چشم اندازی را قائل هستید که در آن ممکن است، بسترهای نوین ارتباطی ICT در شرکتتان مورد استفاده قرار گیرد. حتما امکان اتصالات زیر را مد نظر قرار دهید.
- اتصال به خطوط شهری و انواع آن
- اتصال به خطوط سیپ ترانک SIP TRUNK
- اتصال به سانترال
- قابلیت ضبط مکالمات
- امکان ثبت موضوع روی تماس
- امکان ثبت توضیحات
- اتصال به ویپ
- گزارش گیری های چند سطحی
- اتصال به موبایل و بالاخص تلفنهای هوشمند
- قابلیت تبدیل شدن نرم افزار به سافت فون
قدم سیزدهم : هزینه نگهداری اطلاعات
بسیار زیاد پیش می آید ، مدیران متوجه این نکته نباشند که نرم افزار ها پس از استقرار شاهراه ارتباطی و اطلاعاتی سازمان می شوند .
لذا به سرعت و به صورت تصاعدی حجم دیتای زیادی در خود نگه میدارند. این اطلاعات می تواند شامل آرشیو اسناد و مدارک ، فایلهای صوتی مکالمات ، مکتوبات و نامه ها و غیره باشد.اگر از نرم افزارهای CRM اجاره ای یا وابسته به محیط ابری استفاده کنید باید به صورت دوره ای ( ماهیانه ، سالیانه ) مبالغی را برای فضای اشغال شده بپردازید.
در ضمن به این مسئله هم توجه شود در صورت عدم پرداخت ، دسترسی به اطلاعاتی که شاید در یک بازه زمانی طولانی جمع آوری نمودید را از دست می دهید.
قدم چهاردهم :امنیت اطلاعات در نرم افزار CRM
اطلاعات سازمان و دانش بوجود آمده در یک شرکت ، دارای ارزشی بسیار بالاست . چنانکه در قیمت گذاریهای حرفه ای ، ارزش یک سازمان را فقط با دارایی های فیزیکی آن نمی سنجند بلکه به میزان دانش ایجاد شده و موجود آن و قابلیت دسترسی به آن ارزش گذاری می نمایند.
نرم افزار CRM در طول زمان یکی از ابزارهای مدیریت دانش در شرکت خواهد شد .اگر شرایط دسترسی به داده های موجود در آن مشروط به اتصال آنلاین به نرم افزاری باشد یا امکان بک آپ گیری نداشته باشد . یا در سطح دیگری نشود از اطلاعات خروجی هیا صفحه گسترده مثل اکسل تهیه نمود . این بدان معناست که سازمان تمام ارزش خود را به طنابی آویزان کرده که سر آن در دست خودش نیست.
پس مدیران شرکت باید در زمان تهیه نرم افزار سی آر ام CRM ، دقت نمایند تا در سطح نگهداری و بک آپ گیری اطلاعات ، مالکیت در اختیار شرکت باشد. حتما بگردید بر اساس نیازهایتان امن ترین نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان سی آر ام CRM را پیدا کنید.
قدم پانزدهم : سرعت نرم افزار CRM پارامتر کلیدی دیگر
سرعت کار کردن با نرم افزار CRM نباید با افزایش اطلاعات کاهش پیدا کند .
گاهی موارد هست که سرعت کار کردن با نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان متناسب با مشکلات زیر ساخت است که با تغییرات زیرساختی تغییر می کند .
در رابطه با سرعت نرم افزار سی آر ام ، سرعت گزارش گیری هم باید مد نظر قرار گیرد . وقتی مدیران در جلسات هستند ، یا در حال آماده شدن برای گزارش دهی در جلسه می باشند .
نباید عامل کاهش سرعت گزارش گیری که در اثر افزایش داده ها است بر روند کاری مدیران تاثیر بگذارد.
قدم شانزدهم: سیستم گزارشات و داشبورد
یکی از مهمترین دلایل استفاده از نرم افزار های یکپارچه ، تکیه بر گزارشات آنها است . حتما باید نرم افزاری را مدیران انتخاب کنند که به صورت پیش فرض گزارشات آماده و کاربردی داشته باشد.
در ضمن در نرم افزار CRM مدیران با سلایق مختلف در گزارش گیری روبرو هستند . لذا باید گزارش سازی که بتواند بسیاری از خواسته مدیران را پوشش دهد نیز در نرم افزار موجود باشد.
اما به هر حال هیچ نرم افزاری نمی تواند ادعا نماید می تواند به صورت آماده سلایق و نظرات همه مدیران را در گزارشات و گزارش سازهایش پوشش دهد .لذا نکته مهم این است که باید متناسب با استراتژی های سازمان ، مدیران توسعه دهنده ای ارا انتخاب کنند که با دریافت هزینه مناسب گزارشات اختصتصی تولید نماید.
قدم هفدهم: گزارش سازی از نرم افزارهای دیگر و دیتا بیس دلخواه
یکی از عوامل کلیدی در انتخاب نرم افزار CRM قابلیت ساخت گزارش از دیتابیس آن با استفاده از نرم افزار های جانبی گزارش ساز مثل POWER BI است.نرم افزارهایی هستند که دیتا بیس خود را قفل می نمایند و این امکان را از مجموعه هایی که نیاز مبرم به مدیریت دانش درون سازمانی دارند ، می گیرند .مدیران در انتخاب نرم افزار باید این قابلیت را در نظ بگیرند که بتوانند به هر دلیل و هر زمان به راحتی از دیتابیس گزارش تهیه نمایند .نکته دیگر این است در اکثر نرم افزارها قابلیت ارتباط با نرم افزارهای دیگر لحاظ نشده .اما در برخی از آنها این امکان وجود دارد تا با استفاده از ابزارهای درون نرم افزاری ، به صورت موقت برخی از گزارشات را از نرم افزار های دیگر فراخوانی شود .
قدم هجدهم: همیشه کامل بودن مفید نیست .
در انتخاب نرم افزار CRM به عنوان یکی از پایه ای ترین نرم افزارهای سازمانی باید دقت شود ، تمام پرسنل بتوانند با نرم افزار ارتباط بر قرا نمایند .توجه مدیران باید به این نکته باشد که فقط ، رفع نیازهای مدیریتی لحاظ نشود .در مشاوره های صورت گرفته توسط تیم مشاوره رکاما ، مشاهده می شود ، در زمان استقرار مقاوتهای زیادی از طرف پرسنلی که گاها فقط اپراتور هستند ، در مواجهه با پدیده راه اندازی نرم افزار CRM بوجود می آید.
قدم نوزدهم: ابزارهایی وجود دارد که کارکردن با نرم افزار CRM را راحت می کند
مدیران مؤثر در انتخاب نرم افزار CRM باید در زمان خرید نرم افزار سی آر ام، ابزارهای جانبی مثل اپلیکیشنها، اتصال به دستگاهها و تکنولوژی های روز را از نظر دور نکنند .گاهی با هزینه های اندک می توان از اتلافهای زیاد پیشگیری نمود. و در سازمان ارزش افزوده بوجود آورد.
مدیل با حضور جدی در بازار نرمافزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان، در بدو ورود توانسته جذابیتهای نوین و تفاوتهای جدی را در اختیار کاربران خود قرار دهد. این پلتفروم ابری با ارائهی ۴ پیشنهاد که یکی بسته رایگان و با عنوان استارت اپ است امکان مدیریت هزینه و قابلیتها را در اختیار کاربران قرار داده. برای مشاهده نسخه رایگان نرم افزار CRM رکاما کلیک کنید.
کاربران در این پلتفرم میتوانند مخاطبین خود را تعریف کنند، پروندهای کامل برای آنها ایجاد نمایند و بر اساس فعالیتهای خود برای هر مخاطب اعم از مشتری، پیمانکار یا … وظیفه و پیگیری ایجاد نمایند. محیط کاربری این پلتفرم ابزارهای متنوعی را برای مدیریت مشتری و مخاطبین در اختیار کاربر قرار داده است.
کاربران میتوانند از امکاناتی نظیر مدیریت پرونده مخاطبین، مدیریت وظایف، مدیریت فیلد ساز اختصاصی، ارسال پیامک، ارسال ایمیل، ارسال پیام در واتس اپ، مدیریت اعضا و همکاران، مدیریت اسناد و آرشیو، گزارشات متنوع در گزارش سازها، نمودار سازی و قیفهای متنوع و نمودارهای هدف و… استفاده نمایند.
اتصال این برنامه به وردپرس، ووکامرس و یک شبکه اجتماعی یا پیامرسان اختصاصی مزیت بسیار متفاوت کننده استفاده از این ابزار میباشد.
در حال حاضر برای افزایش توان رقابتی بودن خود در بازار، نسخه رایگان این برنامه با عنوان استارت اپ، به همراه بیش از ۹۵ درصد امکانات در اختیار کاربران قرارگرفته است. تنها محدودیتهای موجود، حجم ۲۰۰ مگابایتی، تعداد ۴۰۰ مخاطب و ۳ کاربر بودن آن است.
قطعاً کار با نرمافزار مدیل ساده است و محیط گرافیکی خوبی دارد. البته بنا بر گزارش تیم رسانهای این برنامه، طراحی محیط گرافیکی و کاربری جدیدی از برنامه در دست اقدام است.
پیشنهاد می شود برای مدیریت پرونده مشتریان، مدیریت وظایف سازمانی، مدیریت پروژه های خود از این برنامه به صورت جدی استفاده نمایید. بعد از استفاده رایگان از نسخه CRM رایگان مدیل CRM تصمیم خواهید گرفت نسخه های پولی آن را تهیه نمایید.
در این مقاله ۱۰ تا از بهترین CRM های معرفیشدهاند. با بررسی هرکدام میتوان از ویژگی آنها مطلع شد و در صورت نیاز اقدام به تهیه نرمافزار نمود.
هر نرمافزار CRM ممکن است یکسری نیازها و انتظارات ما را رفع نکند. برای رفع این مشکل، باید نیازهای سازمان و فروشگاه بررسی شود و با امکانات CRM های رایگان مقایسه شود تا بتوان فهمید، که آیا نرمافزارهای CRM رایگان پاسخگوی تمامی نیازهای ما هستند یا خیر.
هر نرمافزار CRM ، با توجه به استراتژیهای فروشی که دارند، ممکن است یک یا چند امکانات و یا حتی تمامی امکانات آن رایگان باشد. در این مقاله امکانات رایگان هر نرمافزار CRM شرح دادهشده است.
بدون نظر