مدیریت ارتباط با مشتری یا سی آر ام قطعا می تواند معانی متفاوتی را برای اشخاص تداعی نماید. حتی معنی مخفف شده و ۳ حرفی CRM سی آر ام نیز خود دو مفهوم کلی را نمایش می دهد. اشخاص زیادی این سه حرف را ( سی آر ام) نماد مدیریت ارتباط با مشتری و گروهی نیزآن را بازاریابی ارتباط با مشتری تعبیر می نمایند. گروه دیگری نیز هستند و بر این عقیده و باورند که تمام مشتریان ، ارتباط تامین کننده با آنها را نمی خواهند لذامناسب می دانند که کلمه ارتباط را حذف نموده و به مدیریت مشتری بسنده می کنند.
اطلاعات بیشتر در رابطه با اینکه CRM چیست را می توانید در ویکی پدیا دنبال کنید. یا در همین سایت کلمات سی آرام CRM مدیریت ارتباط مشتری را جستجوکنید.
به طور کلی سه مفهوم کلیدر باره مدیریت ارتباط با مشتریان CRM وجود دارد:
نرم افزارهایمر بوط به مدیریت ارتباط با مشتریان ( سی آر ام CRM) در انواع مختلف ، با تکنولوژی های متفاوت وجود دارد . گاهی همراه ابزارها و امکانات کاربردی متعدد و با اندازه های متفاوت ارائه می شود. در این مطلب به طور خلاصه برخی از آنها را بیان می نماییم.
به شما پیشنهاد می شود همیشه این موضوعات را در سایت ما دنبال کنید سی آر ام CRM مدیریت ارتباط با مشتریان
انتخاب نرم افزارها همیشه برای مدیران و کاربران ، دارای سختی هایی بوده . اینکه کدام نرم افزار را چرا باید انتخاب کنیم ، سوال مدیران آینده بوده و هست. در این قسمت نرم افزارمناسب برای مدیریت ارتباط با مشتریان CRM را با توجه به نوع عملرد بررسی می نماییم.
این دسته از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان بر روی پشتیبانی از عملیاتها متمرکز شده است . نرم افزارهای سی آر ام CRM عملیاتی می توانند بین فرایندهای مؤثر در پشتیبانی از فروش و بازاریابی یکپارچگی ایجاد نمایند. این فرایندها می توانند شامل بازاریابی ، فروش ، خدمات پس از فروش و … باشند . نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان CRM سی آر ام عملیاتی با در اختیار داشتن سیستمهای جمع آوری اطلاعات اتوماتیک و دستی از مراکز تماس ، وب سایت ، ایمیل ، فکس ، وظایف و … به راحتی پرونده ای کامل از یک مشتری را در اختیار بازاریابان و فروشندگان در شرکت قرار می دهد. شاید بتوان گفت این دسته از نرم افزارها دارای محبوبیتی ویژه هستند.
این دسته از نرم افزار های مدیریت ارتباط با مشتریان CRM برای آن طراحی شده اند که بتوانند تمام ارتباطات تعاملی مخاطبین با سازمان را پوشش دهند. به این معنا که مخاطب بتواند به راحتی با قسمت دلخواه ارتباط برقرار نماید و به نتیجه برسد. در این نوع از نرم افزار تمرکز بر جمع آوری و مدیریت رفتار مخاطب و مشتریان است تا با گرفتن فیدبک های دقیق تعاملی سازنده تر را مدیریت نمایند .
این تعاملات می توانند از تمام روشهای ارتباطی انجام شود و به طور دستی یا اتوماتیک سوابق و اطلاعات آن در نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان جمع آوری شود.
نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان تحلیلی ،کاملا برای سازمانهای مدیر محور طراحی و ساخته می شود.و کاربردهای متعددی دارد.
نرم افزارهای متعددی را می توان یافت که با تکیه بر یکی از متد بالا طراحی و ساخته شده اند . اما آنچه مهم است این مطلب است که تقریبا امروزه همه نرم افزارهای مدیریت ارتباط CRM با مشتریان CRM سعی می کنند بخشی از مدلهای فوق را داشته باشند .
وقتی مدیران یک شرکت قصد می کنند و تصمیم می گیرند اقدام به خرید یا استفاده از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان CRM سی آر ام نمایند، قطعا قیمت یکی از مهمترین ملاکها در انتخاب است . که این البته گاهی مدیران خسیس را به چالش و گاهی حتی به سقوط می کشاند.
نرم افزارهای CRM رایگان در سه کلاس مختلف ارائه می شوند ( کاملا رایگان – رایگان مدت دار و آزمایشی (trial) – رایگان محدود) . نوع اول معمولا یا نسخه غیر اصلی است یا برای ایجاد یک بستر آزمایشی ارائه می شود تا با دراختیار قرارگرفت افراد و سلیقه ای مختلف مشلات آن به صورت ارزان شناسایی شود و یا تبلیغاتی است . این نوع از نرم افزار معمولا پشتیبانی ندارد.
در این سبک از فروش ، مشتری قیمت نرم افزارCRM سی آر ام را دریک مرحله می پردازد و معمولا برای آپدیتها و پشتیبانی هزینه های مجزا پرداخت می کند.
فروشندگان نرم افزار اجاره ای ، قابلیت تعریف کاربر و سطوح دسترسی به اجزای نرم افزارCRM سی آر ام را فضای ابری ایجاد کرده اند . مشتری پس از خرید هرکاربر و فضای مشخص اقدام به ثبت اطلاعات روی نرم افزار می نماید. در این سبک از فروش تمام اطلاعات روی فضای کلود نزد توسعه دهندگان نرم افزار است . د ر ضمن حالتهای خرید رایگان مدت دار، یکماهه یا بیشتر با محدودیت و بدون محدودیت هم داراست.
نرم افزارهای CRM نصبی ماژولار شبیه نرم افزارهای یک بار نصب هستند اما خریدار به همه امکانات دسترسی ندارد و متناسب با نیاز خود هر ماژل یا قسمت نرم افزارنرم افزار CRM را که خواست می خرد و برای او دسترسی داده می شود . در این نوع از خرید نرم افزار معمولا تعداد کاربر و امکانات قابل انتخاب هستند.
تکنولوژی های متعددی امروز بکار می رود تا نرم افزارهای کاربردی تر و مشتری پسند تر ارائه شود. انواع آنها شامل:
هر تکنولوژی به نوبه خود شامل نقاط قوت و ضعف است که سعی می کنیم در مقاله ای دیگر به آن بپردازیم.
اطلاعات بیشتر در ارتباط با مدیریت مشتریان CRM از امکانات سی آر ام در(CRM ) بلاگ سایت یا در صفحات مختلف سایت رکاما قابل دسترسی است.