شروع استقرار CRM

شروع استقرار CRM نرم افزار مدیریت ارتباط مشتری سی.آر.ام


جهت استقرار نرم افزار CRM از کجا شروع کنیم؟

نرم افزار CRM می تواند به راحتی یکی از ابزارهای کلیدی سازمان شما باشد. پس این نکته مهم است که در شروع استقرار از کجا شروع کنیم.

تجربه نشان می دهد اگر در شروع فعالیت ، مدیران استقرار نرم افزار ، تمرکز جدی ، بر پیاده سازی صحیح نرم افزار داشته باشند . ساختار فرهنگی سازمان دستخوش تغییر می شود.

نرم افزار CRM می تواند آنقدر توانمند عمل کند که پرسنل سازمان به صورت ناخود آگاه به کار کردن با ابزارهای آن عادت می کنند. در شرکتهایی که مدیران ارشد خود را مقید به پیاده سازی نرم افزار می دانند ، پرسنل همراهان خوبی در اجرا و پیشبرد اهداف خواهند بود .

اولین قدم در مقید شدن به اجرای نرم افزار CRM ، متمرکز شدن بر مهندسی داده در نرم افزار است. مفهوم مهندسی داده به زبان ساده این است که : اطلاعات به چه سبکی در نرم افزار وارد شود.

در برخی از شرکتها ، هر وارد کردنداده در هر قسمت از نرم افزار در اختیار شخص یا افرادی قرار می گیرد. آنچه که اهمیت بالاتری دارد این است که باید در ساختار ورود داده به نرم افزار CRM ، الزاما یک وحدت رویه وجود داشته باشد.

مثال ساده در ورود اطلاعات CRM

فرض کنید ، باید در پرونده مخاطب برای هر مشتری یا مخاطب پیشوند قرار دهیم . اگر یک بار مدیر سیستم ، با تمرکز و صرف وقت لازم ، تمام پیشوندهای مورد نیاز را وارد کرده باشد و دسترسی به تعریف پیشوند جدید بسته شده باشد. خیال مهمه مدیران آسوده خواهد بود که:

  • اولا: دیگر نیازی نیست در حین اجرای فرایندهای مثلا بازاریابی پیشوند جدیدی ثبت شود.
  • دوما: هر کس با سلیقه خودش پیشوندی را به سیستم اضافه نمی کند.
  • سوما : در زمان تهیه گزارشات ، دچار سر در گمی نمی شوند.
بهترین مسیر برای شروع استقرار CRM

از کجا شروع کنیم؟

سوال کلیدی همین است : برای استقرار نرم افزار CRM از کجا شروع کنیم؟

پیشنهادی که تیم استقرار رکاما ، همیشه برای مدیران شرکتها و سازمانها دارد این است که ، برای شروع ، با صعه صدر یک فرد از بین افراد شرکت ، یا حتی از خارج از شرکت تعیین شود تا مسئولیت استقرار را بر عهده بگیرد.

این فرد باید دارای چند ویژگی کلیدی باشد.

  • با فرایند ها و فرهنگ مستقر، شرکت آشنا باشد.
  • فرایند سازی را بشناسد و تفکر فرایندی داشته باشد.
  • آشنایی کامل با دنیای IT داشته باشد.
  • قدرت رهبری و مدیریت تیم را داشته باشد.
  • مهمترین شاخصه : بتواند به صورت یکپارچه فرایندهای مرتبط با CRM را رصد نماید.
  • تفکر مشتری محوری بر سایر تفکرات او غالب باشد.
  • بتواند سریع کارکردن با رنم افزار را بیاموزد و اجزا و ریزه کاریهای نرم افزار CRM را فراگیرد.

البته شاخصه های بیشتری را نیز می توان نام برد که از حد این مطلب بیشتر است.

نرم افزار CRM و فرهنگ سازمانی

به عنوان یک مشاوره باید عرض شود ، مهندسی داده در زمان استقرار سی.آر.ام و نرم افزار CRM ، از دو وجه مورد توجه قرار می گیرد :

  • اثر پذیری از فرهنگ غالب سازمانی
  • اثر گذاری بر فرهنگ غالب سازمانی

بعد از تعیین مدیر استقرار CRM ، او می بایست با تکیه بر استراتژی سازمان، سبک ورود داده را تعیین نماید.

تعیین مدیر استقرار برای نرم افزار CRM ( سی.آر.ام) و تعریف داده های کلیدی به نحوی که وحدت رویه را دنبال کند کمتر از ۱۰ روز زمان خواهد برد.

اهمیت مهندسی داده

اهمیت مهندسی داده برای CRM آنقدر مهم است که می توان گفت ، موفقیت پیاده سازی نرم افزار به آن بستگی دارد.

مدیر استقراری موفق است ، که ضمن ساده تعریف کردن اطلاعات پایه ، سطوح دسترسی و الزامات نرم افزار ، تفکرش برای پیاده سازی ، در همه اجزای CRM مشهود باشد.

معمولا استقرار نرم افزارها و بالاخص نرم افزار CRM در شرکت ، با مقاومت همراه می شود. میزان این مقاومت متناسب با فرهنگ و دانش سازمانی است.

توازن مقاومت در استقرار ، زمانی شکسته می شود و ممکن است برای شرکت بحران ساز شود . حتی پروژه استقرار را با شکست مواجه نماید که مهندسی داده هوشمندانه صورت نپذیرفته باشد.

در مطالب بعد مسایل کلیدی در استقرار نرم افزار CRM بیان می شود.

آموزشهای مار را در کانال سرواپ و صفحه آموزش مشاهده نمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *