پیاده سازی و استقرار CRM

پیاده سازی و استقرار CRM


CRM یکی از مهمترین کاربرد هایی که دنبال می کند، ایجاد بهبود در روابط کسب و کار با مشتریان است. همچنین یافتن مشتریان جدید و نگهداری مشتریان سابق نیز از جمله این اهداف است. سیستم های مدیریت ارتباط با مشتریان به همراه نرم افزار CRM  می توانند، جمع آوری، ساماندهی و مدیریت اطلاعات مشتری را تسهیل نمایند.

CRM  ها ، امروزه فقط برای شرکتها و سازمانهای بزرگ که بانکهای اطلاعاتی عظیمی دارند، مورد استفاده قرار نمی گیرند. در حال حاضر شرکتهای کوچک و متوسط، تی با تعداد مشتری اندک نیز می توانند از این ابزارها استفاده نمایند.

در این مطلب به طور مختصربرخی از کاربرد هایی را که CRM می تواند برای یک کسب و کار داشته باشد و مزایای مؤثر آن بر تجارت ، بیان می شود.

مزایای و کاربرد مدیریت ارتباط با مشتریان CRM برای کسب و کارها – اینفوگرافیک ۱

اینفوگراف فواید کاربرد نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان CRM
اینفوگراف فواید و کاربرد CRM مدیریت ارتباط با مشتریان

۱- CRM مدیریت ارتباط با مشتریان عامل افزایش رضایت مشتریان

می توان ادعا نمود یکی از بهترین و مهمترین کاربرد ها و مزایای استفاده از CRM، مدیریت افزایش رضایتمندی مشتریان است. با تکیه بر این استراتژی ، می توان تمام معاملات که در شرکت صورت می پذیرند ، اعم از سرویس دهی ، بازاریابی و فروش محصولات و خدمات به مشتریان را منظم و سازمان دهی شده ، انجام داد.

همچنین وقتی درک بیتری از مسائل مربوط به آنها بدست آید ، سازمان می تواند خدمات بهتری به مشتریان ارائه نماید . فرض می شود برای حل مسئله یا مشکل پیش آمده ای بین شرکت و مشتری ، به راحتی نمایندگان و رابطین می توانند ، تمام فعایتهای واقع شده را بازیابی و بازبینی نمایند . و نسبت به حل مسئله با تکیه بر اطلاعات و داده های موثق ، به موقع اقدام نمایند. به همین نحو می توان بازخور های به موقع از رفتار مشتری داشت و بر مبنای آن تصمیم گیری نمود .

۲- بهبود بخشیدن به فرایند حفظ مشتری و مدیریت نوسانات درآمد

وقتی مدیران به صورت هوشمندانه استراتژی خود را برای مدیریت نوسانات درآمد ، ایجاد نمایند، لاجرم باید به سمت افزایش نرخ نگهداری مشتری مهاجرت نمایند . باید توجه داشت بر مبنای نظریه هایی مانند نظر Harvard Business Review، کاهش ۵ درصدی در نرخ جذب مشتری یا در تعداد مشتریان، می تواند از ۲۵ تا ۸۵ درصد به سود آسیب وارد نماید . وقتی داده های مناسب از مشتریان در بازه زمانی ارتباط با او جمع آوری شده باشد، تیم بازاریابی و فروش می تواند به صورت فعال و نه منفعل ، مشتریان را مورد بررسی قرار دهد و در زمان مناسب اقدام نماید و مشتری را به خریدهای مکرر ترقیب نماید.

۳- بهبود ارتباطات داخل سازمان

اگر یک استراتژی مشخص بار CRM در سازمان تدوین شده باشد و همه مقید به پیروی از آن باشند، در نتیجه داده های مورد نیاز مشتری برای هر بخش در اختیار کارشناسان آن قسمت قرار می گیرد . به این روش یک کار تیمی در قبال مشتری شکل می گیرد. در این کار تیمی اولین نتیجه که حاصل می شود، کمک به بهینه سازی تجربه مشتری می باشد. و مزیتی مضاعف را شکل می دهد و هر کارمند یا کارشناس می تواند به نوبه خود پاسخ گوی مشتری باشد. وقتی آگاهی های کارمندان نسبت به تجربیات مشتری افزوده شود ، عملکرد تیم افزایش می یابد و بالتبع، با این بهبود ایجاد شده، خدمات بهتری به مشتری ارائه می گردد.

۴- بهبود فرایندها و فعالیتهای بازاریابی

از جمله مزایای دیگری که CRM  برای شرکت و کسب و کار دارد ، قابلیت ایجاد برنامه های هدفمند و به صرفه و هدفمند برای بازاریابی می باشد. وقتی مدیریان یک حرفه، درک صحیح از نیازها و رفتار مشتری داشته باشند ، می توانند زمان درست برای تبلیغات خود را مشخص نمایند . همچنین با استفاده از درک پیش آمده می توان مشتریان را تقسیم بندی نمود و با توجه به آن تبلیغات هرگروه را تعیین و برای گروه هدف ارسال نمود. و گروههای سود آور را بیشتر مورد توجه قرار داد. و این سبب می شود تلاشهای بازاریابی مؤثر تر و قابل تر شوند .

۵- رشد ارزش افزوده بیشتر در کسب و کار 

یک سازمان، شرکت یا به عبارتی یک کسب و کار به معنای واقعی چقدر می تواند ، خوب عمل کند؟ با توجه به اینکه  CRM تمام داده های مشتری و اقدامات مرتبط با آن را در یک مکان و به صورت متمرکز ذخیره و نگهداری می کند . کمک شایانی به  تجزیه و تحلیل ساده و سریع عملکرد سازمان می کند. با مشخص کردن اطلاعات مهمی از جمله درآمد حاصل از درآمد ، سر نخ ها و همچنین نتایج کمپین های بازاریابی مدیران شرکت قادر خواهد شد تا  گزارش ها را به راحتی تهیه کنند. گزارش های  بهتر از  اطلاعات صحیح و تازه به این معنی است که مدیران میتوانند در دراز مدت تصمیم گیری های مؤثری در رابطه با تجارت و بهبود درآمد کسب کنند

باور مهمی که باید به آن توجه شود این است که CRM همچنین عملکرد تجاری سازمانها و شرکتها را به حداکثر می رساند.

وقتی CRM  در سراسر یک سازمان جاری شد ، نهادینه شد و مورد اقبال قرار گرفت ، با قرار دادن به موقع فرصتهای شغلی می تواند ، مدیران و کارشناسان فروش و بازاریابی را در به حداکثر رسانیدن عملکرد شغلی کمک نماید.

سی آر ام کدام الگوها و استراتژی های فروش را پوشش می دهد؟

انواع استراتژی فروش یعنی فروش مجدد ، فروش بیشتر و فروش متقابل ( فروش کالا و خدمات مکمل)، مواردی هستند که می توان به راحتی  از CRM  برای مدیریت آنها استفاده نمود . و دلیل آن این است که خواسته ها ، نیازها ، الگوها و رفتار خرید مشتری به خوبی قابل درک است. داشتن این اطلاعات در یک بانک اطلاعاتی مرکزی یعنی اینکه به محض ایجاد  فرصت ، تیم فروش می توانند در صورت لزوم تبلیغ کنند.

همانطور که بیان شد ، مزایای زیادی برای CRM  می توان بر شمرد  که می تواند در بهبود هر کسب و کاری از آنها بهره جست. آیا شما به دنبال یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان CRM هستید؟ پیشنهاد می شود، بسته های پیشنهادی و امکانات رکاما را بررسی نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشترو مرتبط با آموزش نرم افزار CRM ما را دنبال کنید. آموزشهای ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزش ها مشاهده فرمایید.

آموزش بازاریابی در نرم افزار CRM (قسمت دوم)

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *