سامانه مدیریت انگیزش یک ابزار کاربردی و تعاملی، برای این است که، امکان پیادهسازی و اجرای الگوهای مدیریت رفتار را در اختیار صاحبان سازمانها و کسبوکارها قرار دهد.
درواقع این سامانه، یک برنامه در قالب نرمافزاری و تحت وبی است که امکان ایجاد محیط یا محیطهای کاربری که متشکل از ابزارهای متنوع انگیزشی است را در اختیار مدیران قرار میدهد.
برای مدیران همه سازمانها رسیدن سریعتر و آسانتر به اهداف سازمان از طریق همسو و همجهت کردن افراد اهمیت بالایی دارد. لذا بالاترین ارزشافزوده که توسط سامانه مدیریت انگیزش ایجاد میشود، همسو کردن رفتار و افکار افرادی است که با عنوان عضو در سامانه به مشارکت میپردازند.
سامانه مدیریت انگیزش میتواند با استفاده از ابزار، زمان و هیجان اقدام به ایجاد انگیزشهای جهتدهی شده و هوشمند نماید تا مشارکت و رقابت اعضا را افزایش دهد. برای شناخت هرچه بهتر این سامانه به، مقاله باشگاه مشتریان چیست؟ مراجعه کنید.
دامنه استفاده از سامانه مدیریت انگیزش
با استفاده از سامانه انگیزش میتوان برنامههایی هدفمند برای مدیریت رفتار اعضا طراحی و اجرا نمود. این برنامهها بیشتر حول تغییر و جهتدهی هوشمندانهی رفتار مشتریان و در حوزههای زیر عمل میکند:
- خرید و فروش
- مشارکت سازمانی (نظام پیشنهادات، نظر سنجی، گزارشات و…)
- رفاهی و تفریحی
- ارتباطات
- زنجیره تأمین
مدیران سازمانها اعم از تجاری یا غیرتجاری میتوانند با استفاده از سامانه مدیریت انگیزش اقدام به راهاندازی یک یا چند باشگاه با مدیریت و محیط کاربری مستقل برای گروههای مختلف ذینفع سازمان نمایند .
- باشگاه مشتریان
- باشگاه پرسنلی و کارمندان
- باشگاه مهندسان
- باشگاه سهامداران
- باشگاه دانشجویان و اساتید
- باشگاه اعضا
- باشگاه کاربران و استفاده کنندگان از محصولات و خدمات
- باشگاه بازاریابان
- باشگاه متخصصین
و البته بر اساس گروههای متنوع ذینفع سازمان، باشگاهها یا محیطهای گردهمآیی گوناگون و نوآورانه متعددی وجود دارد.
سامانه مدیریت انگیزش و مدیریت منافع
سامانه مدیریت انگیزش میتواند علاوه بر یکپارچه کردن مسیرهای ارتباطی و حفظ اطلاعات ثابت یا عملیاتیِ به وجود آمده از بروز رفتارهای اعضا، امکانات فراوانی را برای ایجاد بازیوارهها یا گیمیفیکیشن ها در اختیار مدیران سازمانها قرار دهد. تا بدینوسیله مدیریت و جهتدهی رفتار اعضای مرتبط با سازمان در راستای چشماندازها و رسیدن به اهداف آسانتر و سریعتر شود. در ادامه مطالعه مقاله مدیریت وفاداری مشتری با باشگاه مشتریان می تواند برای شما مفید باشد.
سامانه مدیریت انگیزش به این دلیل که میتواند همزمان فضاهای مستقل کاربری را با مدیریت مجزا ایجاد کند، امکانی را در اختیار سازمان قرار میدهد تا مدیران مختلف در حوزه عملیاتی خود بدون ایجاد مزاحمت در محدوده مدیریتی مدیران دیگر اقدام نمایند.
این قابلیت سبب میشود تا تضاد منافع بین افراد در سامانه به نفع اهداف و در راستای چشمانداز سازمان مدیرت شود. لذا مدیران متعددی در سازمان میتوانند بهراحتی و بهصورت بخشی برای افراد زیرمجموعهی حوزهی مدیریت خود اقدام به استفاده از فضای اختصاصی نمایند.
- مدیر فروش و بازاریابی
- مدیر منابع انسانی
- مدیر روابط عمومی
- مدیر سیستمها و روشها
- مدیر خدمات پس از فروش و پشتیبانی
- مدیر تدارکات
- مدیر مالی
سامانه مدیریت انگیزش چطور کار می کند؟
مهمترین عناصر تشکیلدهندهی ساختاری در سامانه مدیریت انگیزش مدلهای کسب و خرج امتیاز میباشند. با تکیهبر تنوع ابزارها و نوآوری، میتوان ترکیبهای جذاب و متعدد تشکیل داد تا منجر به بازیهای انگیزشی مؤثر بر رفتار اعضای حاضر در سامانه گردد.
بهمرور زمان اعضا یاد میگیرند تا برای آنکه بتوانند به پاداشهای متنوعتری دسترسی داشته باشند، امتیازات بیشتری کسب کنند و بدین ترتیب بهصورت فعالتری به مشارکت میپردازند.
در سامانه مدیریت انگیزش نور، برای اولین بار علاوه بر آنکه میتوان از روشهای کسب و خرج امتیاز متنوع استفاده نمود، میتوان روشهای کسب و خرج را با استفاده از عنصر تنوع در نوع امتیاز ( توکن یا ارز جاری در سامانه) متعدد و گستردهتر نمود.
استفاده از توکن ها با ارزشهای متفاوت سبب میشود تا ضمن اینکه بشود بازیهای گوناگونتر با ارزشهای متنوع را ایجاد کرد، میتوان افراد را ترغیب کرد که در بازیهای موردنظر و همراستا با استراتژیهای سازمان شرکت نمایند.
روشهای کسب امتیاز در سامانه مدیریت انگیزش
- ثبتنام
- تکمیل پروفایل و پرونده
- معرفی عضو جدید
- تکمیل فرمهای سازمانی
- تکمیل فرم خاص
- دانلود مطالب و محتوا
- خرید کالای خاص
- خرید کالا از گروهی تعیینشده
- انجام خرید
- خرید با مبالغ پلکانی
- پسند گذاشتن بر روی مطالب وبلاگ
- کامنت و توضیح گذاشتن
- حضور مکرر و برنامه دار
- تاریخهای مؤثر و انگیزشی مثل تولد و ازدواج
البته در سامانه مدیریت انگیزش نور این امکان مهیا شده تا سازمانها با استفاده از وبسرویس هم اقدام به ایجاد روشهای کسب امتیاز نوآورانه جدید نمایند و بهصورت مستقل و از بیرون برنامه هم رفتار اعضا بتواند منجر به امتیاز شود.
روش های خرج امتیاز در سامانه مدیریت انگیزش
- خرید شانس قرعهکشی
- انتخاب و دریافت هدایا و جوایز
- هدیه دادن به خیریهها
- انتقال و هدیه به دوستان (بورس)
- استفاده از بن تخفیف شرکای تجاری
- تبدیل به نوع دیگر یا توکن با ارزش متفاوت
- تبدیل به ریال و کارت اعتباری
چرا باشگاه یا سامانه مدیریت انگیزش راه اندازی می شود؟
راهاندازی باشگاه یا سامانهی تعامل انگیزشی درواقع یک نوع شبکهسازی بین اعضا است، که به ایجاد روابط جذاب و ماندگار با یکدیگر در راستای رسیدن به منافع متقابل منجر میشود.
هر جا صاحبان کسبوکار در تجارت خود یا مدیرت رفتار افراد در سازمان، با چالشهایی روبرو میشوند، اولین گزینه که میتوان به آن برای تمرکز و بهبود اشاره کرد: عدم شبکهسازی مناسب بین ذینفعان کسبوکار است.
مدیران ارشد سازمانها از سامانه مدیریت تعامل و انگیزش نور برای ایجاد حس قوی وفاداری بین افراد نسبت به سازمان با تکیهبر مدیریت رفتار استفاده میکنند تا بتوانند ارزشهای سازمان را فراگیرتر و اهداف را قابلدسترس و سهلالوصولتر نمایند. برای مطالعه بیشتر، به سامانه مدیریت تعامل انگیزش و وفادارسازی سر بزنید.
پیامدهای مثبت پیاده سازی و استقرار سامانهی مدیریت تعامل و انگیزش (باشگاه)
- ساختارمند کردن شبکهی روابط تجاری و سازمانی
- یکپارچه و یونیفرم کردن مسیرهای تعامل OmniChannel
- وفادار ساختن اعضا در حفظ روابط با ایجاد تجربه کاری بهتر
- شناسایی و جهتدهی رفتارهای اعضا در راستای چشماندازها و اهداف
- افزایش مشارکت و جمعآوری تجربه کاربری اعضا
- کشف و مدیریت فرصتهای توسعهای جدید
- مدیریت هزینههای توزیع محتوا و تبلیغات
- یکپارچه و منظم کردن جمعآوری دادهها
- تجزیهوتحلیل دقیقتر دادهها
- افزایش بهرهوری ساختاری روابط
- اشتراکگذاری تجربیات و مهارتهای اعضا با تکیهبر روند بیشتر آموختن
انواع سامانه های مدیریت تعامل و انگیزش کدامند؟
سامانههای انگیزشی بهطورکلی دو نوعاند:
- سامانههای مدیریت تـعامل و انگیزش باز که هر کس کی تواند عضو شود
- سـامانه های مدیریت تعامل و انگیزش بسته که ویژه برای اعضای خاص است.
هرکدام از مدل های این سامانه چه امکاناتی دارد و چگونه عمل می کند؟ برای پاسخ این پرسش مقاله انواع باشگاه مشتریان را مطالعه کنید.
اما هرکدام از روشهای مدیریت سامانه انگیزش میتواند در دستههای زیر قرار بگیرد:
- سامانههای مبتنی بر اشتراک و حق عضویت
- سامانههای مبتنی بر خدمات ویژه و VIP
- سامانههای مبتنی بر تعامل و بازی
- سامانههای مبتنی بر شرکای تجاری
- سامانههای مبتنی بر سطحبندی و گرید
- سامانههای مبتنی بر امتیازات
مزایای راه اندازی سامانه مدیریت انگیزش نور چیست؟
- راهاندازی سریع
- دسترسی و مدیریت تحت وب
- اپ اندروید با امکان قرار دادن در بازار
- راهاندازی سامانههای انگیزش ترکیبی
- امکان راهاندازی چند پورتال بر یک بستر با مدیریت مستقل
- سفارشیسازی UIو مستقل
- امکان تعریف و مدیریت انواع امتیاز
- تنوع روشهای کسب امتیاز
- تنوع روشهای خرج امتیاز
- ابزارهای جانبی برای روابط و تعاملات اعضا
- ارتباط با ابزارهای جانبی از طریق وبسرویس و API
- تنها باشگاه با یکپارچگی کامل به XRM
- مدیریت دسترسی چند سطحی
- تنها سامانه انگیزش ( باشگاه) مجهز به فرم ساز
کاربردهای سامانه مدیریت تعامل و انگیزش نور
کاربردهای متعددی برای سامانه انگیزش میتوان متصور شد که از آن جمله:
- دستهبندی اعضا و مدیریت رفتار اختصاصی
- بارگذاری کمپینها و رویدادهای انگیزشی
- مدیریت تخفیفها و هدایا
- یکپارچه کردن مسیرهای ارتباطی
- ایجاد تعاملات دوطرفه
- ایجاد رسانه اختصاصی و مدیریت اطلاعرسانی و تبلیغات
- ثبتنام راحت و تکمیل اطلاعات فردی توسط اعضا
- کنترل کامل پاداشها و تبلیغات
- افزایش حفظ اعضا تا ۴۶ درصد
- افزایش جذب اعضا
- تحلیل رفتار اعضا و درک بهتر رفتارشان
- نظارت لحظهای بر رفتار اعضا
- اعضا و دسترسی آسان
- برنامهریزی تغییر و جهتدهی رفتار اعضا
قابلیت ها و امکانات سامانه مدیریت تعامل و انگیزش نور
بهطور خلاصه برخی از امکانات سامانه انگیزش نور شامل موارد زیر است:
- ایجاد و مدیریت یکپارچه چند باشگاه مستقل بر روی یک بستر
- تنظیم سطوح دسترسی مدیران برای مدیریت مستقل باشگاهها و سامانه انگیزش
- امکان تعریف چند ارز و نوع امتیاز در هر باشگاه
- امکان تنظیم و تعریف بیش از ۱۰ روش کسب امتیاز بر اساس رفتارهای ارتباطی و مالی
- امکان تعریف روشهای کسب امتیاز از طریق API
- تنظیم و تعریف بیش از ۶ مدل خرج امتیاز
- پیامرسان اختصاصی
- مدیریت اعضای موقت
- وبلاگ اختصاصی
- بانک دانش
- سفارشیسازی محیط کاربری
- مدیریت پروفایل اعضا
- فرم ساز و اتصال به سیستم وظایف و گردش کار
- گزارشات و داشبوردها
ارتقای سامانه مدیریت انگیزش با سامانه تعامل
سامانه تعامل یک بستر با قابلیت جمعآوری، ثبت و گزارشگیری داده بهصورت یک سویه است و امکان استفاده تعاملی دوطرفه در آن وجود ندارد.
در سامانه تـعامل که با عنوانهایی مانند CRM یا XRM نیز شناختهشده است، تمرکز بر ثبت و جمعآوری دادههای بهدست آمده از کانالهای ارتباطی متفاوتی است که افراد با سازمان تعامل دارند. تا بدینوسیله بتوان نحوه تعامل با مخاطبین را مدیریت نمود.
تمرکز XRM و CRM بر روی ارتباطات معمولی و مرسوم مخاطبین سازمان میباشد. مانند: تماس، ایمیل و فکس و… تا در مسیر فروش تعداد بیشتری را در مسیر سفر مشتری به پایین قیف فروش هدایت کند.
باشگاه یا سامانه مدیریت انگیزش بستری است با ابزارهای متنوع، که بر روی تعامل دوسویه مخاطبین متمرکزشده است. سامانه مدیریت انگیزش با هدف جهتدهی رفتار افرادی که مستقیم یا غیرمستقیم، با سازمان، محصولات یا خدمات سازمان در ارتباطاند راهاندازی میشود.
مقصد اصلی در باشگاه یا سامانه مدیریت انگیزش افزایش تعامل و بیشتر کردن میزان وفاداری اعضا به سازمان میباشد. در این بستر با تکیهبر ابزارهای انگیزشی سعی میشود علاوه بر آنکه کانالهای ارتباطی مدیریت شوند، رفتارهای اعضا هم به سمت اهداف تعیینشده نیل پیدا کند.
اتصالXRM، CRM یا سامانه تعامل و سامانه مدیریت انگیزش باعث میشود تا اطلاعات کاملتر، دقیقتر، بهموقع تر و پایش شده تر در اختیار مدیران قرار گیرد.
این بستر بهنوبه خود یکی از کانالهای ارتباطی جدیدتر با اعضا نیز میباشد که در بسیاری از سازمانها بستری رسانهای هم محسوب میشود. دریافت اطلاعات بیشتر از این سامانه در CRM چیست؟ امکان پذیر است.
بدون نظر