انواع CRM + مدل های مدیریت ارتباط با مشتری

crm چیست؟ چه معنی دارد؟

CRM و یا همان مدیریت ارتباط با مشتری انواع مختلفی دارد. چرا که با گسترش سازمان ها این نیاز بوجود اومد که انواع مختلفی از CRM تعریف شود و هرکدام باتوجه به نیاز هر سازمان پیاده سازی شود. اشخاص زیادی این سه حرف را (سی آر ام) نماد CRM و گروهی نیز آن را بازاریابی ارتباط با مشتری تعبیر می نمایند. گروه دیگری نیز هستند و بر این عقیده و باورند که تمام مشتریان، ارتباط تامین کننده با آنها را نمی خواهند لذا مناسب می دانند که کلمه ارتباط را حذف نموده و به مدیریت مشتری بسنده می کنند. جالب است بدانید که CRM انواع مختلفی نیز دارد که در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

انواع crm

انواع CRM .crm یعنی چی؟ انواع سی آر ام

اطلاعات بیشتر در رابطه با نرم افزار سی آر ام می توانید صفحه نرم افزار CRM چیست دنبال کنید.

از انوع CRM مفاهیم زیر ببرداشت می شود

تشریح کامل انواع سی آر ام

مفاهیم CRM. انواع crm.

به طور کلی سه مفهوم کلیدی درباره CRM و انواع آن وجود دارد که با این سه مفهوم می توان دریافت که معنی و مفهوم CRM و انوع آن چیست.

  • مجموعه ای کامل از گردش کارها (فرآیندها) و  ابزارهاست که برای مدیریت ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه و حتی مشتریان ناراضی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • انواع CRM به عنوان راهبردی تجاری است. که برای انتخاب و مدیریت مشتریان، همچنین بهینه کردن و ایجاد ارزش افزوده در  شرکت با نگه داشتن میزان مناسبی از فروش در دراز مدت مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی می توان گفت: CRM، یک استراتژی فراگیر در فرایند بازاریابی هرکسب و کاری است و تمام  فناوری ها، فرآیندها و فعالیت های کسب و کار را حول مشتری یکپارچه می‌سازد.
  • انواع CRM به عنوان نظام اطلاعاتی یکپارچه ای است که برای انجام برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و کنترل فعالیت‌های قبل و بعد از فروش شرکتها مورد استفاده قرار می گیرد. هدفش توانمندکردن سازمان جهت ایجاد یک تعامل با مشتری  با استفاده مناسب و بهنگام از ابزارهای متعدد ارتباطی است. این ابزارها در CRM شامل وبسایت، ایمیل، فکس، تلفن، شبکه های اجتماعی، نامه و … است.

بازاریابی نرم افزار CRM و انواع آن

انواع سی آر ام. بازاریابی نرم افزار CRM. انواع CRM.

انواع CRM و دیدگاه های آن

نرم افزارهای مربوط به مدیریت ارتباط با مشتری و یا همان CRM در انواع مختلف، با تکنولوژی های متفاوت وجود دارد. گاهی همراه ابزارها و امکانات کاربردی متعدد و با اندازه های متفاوت ارائه می شود. در این مطلب به طور خلاصه برخی از آنها را بیان می نماییم.

به شما پیشنهاد می شود همیشه این موضوعات را در سایت ما دنبال کنید. مدیریت ارتباط با مشتری چیست؟

انواع CRM طبق عملکرد آن ها

انواع سی آر ام.

انواع CRM ها با توجه به عملکردشان

انتخاب نرم افزارها همیشه برای مدیران و کاربران، دارای سختی هایی بوده است. اینکه کدام نوع CRM را چرا باید انتخاب کنیم، سوال مدیران آینده بوده و هست. در این قسمت نرم افزار مناسب برای مدیریت ارتباط با مشتریان را با توجه به نوع عملرد بررسی می نماییم.

  • نرم افزارهای CRM عملیاتی (OPERATIONAL)
  • نرم افزار CRM مشارکتی یا تعاملی (COLLABORATIVE)
  • نرم افزار CRM تحلیلی (ANALYTICAL)

CRM و انواع آن

انواع CRM. نرم افزار های عملیاتی CRM. انواع سی آر ام.

CRM عملیاتی (OPERATIONAL)

اولین دسته از انواع CRM ها می توان به CRM عملیاتی اشاره کرد که بر روی پشتیبانی از عملیات ها متمرکز شده است. نرم افزارهای سی آر ام عملیاتی می توانند بین فرایندهای مؤثر در پشتیبانی از فروش و بازاریابی یکپارچگی ایجاد نمایند. این فرایندها می توانند شامل بازاریابی، فروش، خدمات پس از فروش و … باشند. نرم افزار CRM عملیاتی با در اختیار داشتن سیستم های جمع آوری اطلاعات اتوماتیک و دستی از مراکز تماس، وب سایت، ایمیل، فکس، وظایف و … به راحتی پرونده ای کامل از یک مشتری را در اختیار بازاریابان و فروشندگان در شرکت قرار می دهد. شاید بتوان گفت این دسته از نرم افزارها دارای محبوبیتی ویژه هستند.

CRM مشارکتی

نرم افزار مشارکتی و تعاملی CRM. انواع CRM

CRM مشارکتی یا تعاملی (COLLABORATIVE)

CRM مشارکتی و یا تعاملی دومین نوع از CRM است و برای آن طراحی شده اند که بتوانند تمام ارتباطات تعاملی مخاطبین با سازمان را پوشش دهند. به این معنا که مخاطب بتواند به راحتی با قسمت دلخواه ارتباط برقرار نماید و به نتیجه برسد. در این نوع از نرم افزار تمرکز بر جمع آوری و مدیریت رفتار مخاطب و مشتریان است تا با گرفتن فیدبک های دقیق تعاملی سازنده تر را مدیریت نمایند.

این تعاملات می توانند از تمام روش های ارتباطی انجام شود و به طور دستی یا اتوماتیک سوابق و اطلاعات آن در نرم افزار CRM جمع آوری شود.

CRM تحلیلی

تحلیل و گزارشات پویا در CRM. انواع سی آر ام. CRM تحلیلی

CRM تحلیلی (ANALYTICAL)

در خصوص اینکه CRM تحلیلی چیست، باید بگوییم که کاملا برای سازمان های مدیر محور طراحی و ساخته می شود و کاربردهای متعددی دارد. این نوع از CRM کاربردهای زیر را دارد:

  1. نظارت آسان بر وضعیت کمپینهای تبلیغاتی و راحت کردن فرایند تجزیه و تحلیل و بهبود آنها با دسترسی لحظه به لحظه به داده های مشتریان.
  2. نظرت و مدیریت تمام مراحل جذب و نگهداری مشتری
  3. مدیریت تبدیل وضعیت مشتریان از سرنخ به فرصت و مشتریان بالقوه به بالفعل
  4. مدیریت حفظ مشتریان و تبدیل آنها از یک بار خرید به مشتریان وفادار و هوادار
  5. مدیریت پرونده مخاطبین و مشتریان و مدیریت لحظه ای رفتار مشتری
  6. مدیریت تحقیق ، توسعه و تعالی سازمانی بر محور رضایتمندی و خواسته مشتریان

نرم افزارهای متعددی را می توان یافت که با تکیه بر یکی از متد بالا طراحی و ساخته شده اند. اما آنچه مهم است این مطلب است که تقریبا امروزه همه نرم افزارهای CRM با مشتریان سعی می کنند بخشی از مدل های فوق را داشته باشند.

انواع CRM بر مبنای امکانات و قیمت

انواع سی آر ام

انواع سی آر ام CRM

وقتی مدیران یک شرکت قصد می کنند و تصمیم می گیرند اقدام به خرید یا استفاده از CRM نمایند، قطعا قیمت یکی از مهمترین ملاک ها در انتخاب است که این البته گاهی مدیران خسیس را به چالش و گاهی حتی به سقوط می کشاند. شما می توانید برای اطلاع دقیق از قیمت انواع CRM و مشاهده امکانات به صفحه خرید و قیمت CRM مراجعه نمایید.

به هر حال انواع نرم افزار CRM از لحاظ قیمت می تواند شامل موارد زیر باشد:

انواع CRM از لحاظ قیمت

انواع CRM از لحاظ قیمت

  • نرم افزارهای CRM رایگان

نرم افزارهای CRM رایگان در سه کلاس مختلف ارائه می شوند (کاملا رایگان – رایگان مدت دار و آزمایشی (trial) – رایگان محدود). نوع اول معمولا یا نسخه غیر اصلی است یا برای ایجاد یک بستر آزمایشی ارائه می شود تا با دراختیار قرارگرفت افراد و سلیقه ای مختلف مشلات آن به صورت ارزان شناسایی شود و یا تبلیغاتی است. این نوع از نرم افزار معمولا پشتیبانی ندارد.

  • نرم افزارهای CRM  یکبار نصب

در این سبک از فروش، مشتری قیمت نرم افزارCRM سی آر ام را  دریک مرحله می پردازد و معمولا برای آپدیتها و پشتیبانی هزینه های مجزا پرداخت می کند.

  • نرم افزارهای CRM اجاره ای

فروشندگان نرم افزار اجاره ای، قابلیت تعریف کاربر و سطوح دسترسی به اجزای نرم افزار CRM را فضای ابری ایجاد کرده اند. مشتری پس از خرید هرکاربر و فضای مشخص اقدام به ثبت اطلاعات روی نرم افزار می نماید. در این سبک از فروش تمام اطلاعات روی فضای کلود نزد توسعه دهندگان نرم افزار است. در ضمن حالت های خرید رایگان مدت دار، یک ماهه یا بیشتر با محدودیت و بدون محدودیت هم داراست.

  • نرم افزارهایCRM نصبی ماژولار

نرم افزارهای CRM نصبی ماژولار شبیه نرم افزارهای یک بار نصب هستند اما خریدار به همه امکانات دسترسی ندارد و متناسب با نیاز خود هر ماژل یا قسمت نرم افزارنرم افزار CRM را که خواست می خرد و برای او دسترسی داده می شود . در این نوع از خرید نرم افزار معمولا تعداد کاربر و امکانات قابل انتخاب هستند.

انواع CRM از لحاظ تکنولوژی

تکنولوژی های متعددی امروز بکار می رود تا نرم افزارهای کاربردی تر و مشتری پسند تر ارائه شود. انواع آن ها شامل:

  • نرم افزارهای CRM تحت وب
  • نرم افزارهای CRM  یکبار نصب (ویندوز و مک)
  • نرم افزارهای CRM سی آر ام موبایل (اندروید و آی او اس)
  • نرم افزارهای CRM ابری یا کلود

هر تکنولوژی به نوبه خود شامل نقاط قوت و ضعف است که در مقاله ای دیگر به آن خواهیم پرداخت. برای تکمیل این موضوع می توانید به صفحه CRM چیست مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از نرم افزار سی آر ام می توانید به صفحه بلاگ CRM مراجعه نمایید.

۱ نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *