Categorize customers in CRM

Categorize customers in CRM . دسته بندی مشتریان در CRM. انوع گروه بندی در نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری. دسته بندی مخاطبین در سی آر ام . اهمیت دسته بندی مخاطبین در CRM چیست ؟


دسته‌بندی مشتریان یکی از موارد کمک‌کننده به تجزیه بازار هدف به‌منظور تحلیل و بررسی برای بازاریابی و فروش بهتر و بیشتر می‌باشد. در نرم‌افزار CRM و یا همان مدیریت ارتباط با مشتری دسته‌بندی‌های مختلفی را برای مشتریان می‌توان ایجاد کرد. برای تعیین نوع دسته‌بندی مشتریان، نوع سازمان و نوع کالا باید موردبررسی قرار بگیرد. هدف از تدوین این مقاله راهنمایی مدیران سازمان برای آشنایی با دسته‌بندی مشتریان در CRM می‌باشد. همچنین در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی‌های بیشتر می‌توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید. یا به صفحه خرید نرم‌افزار سی آر ام سر بزنید.

عناوین مورد بررسی در خصوص دسته بندی مشتریان در CRM به شرح زیر می باشد.

Categorize customers in CRM دسته بندی مشتری سی آر ام
Categorize customers in CRM. اهمیت دسته بندی مخاطبین در CRM. دسته بندی مخاطبین در سی آر ام.

اهمیت دسته بندی مشتریان در CRM

دسته‌بندی مشتریان یکی از کارهایی می‌باشد که می‌توان به کمک آن تبلیغات مؤثری را برای کسب‌وکارهای مختلف انجام داد. دسته‌بندی‌های مختلفی مثل سن، شغل، علایق، جنسیت و … همگی باعث تفکیک نیازهای مشتریان می‌شود.

 به همین دلیل سازمان و فروشگاه هر زمان که بخواهد تبلیغ محصولی را انجام دهد، به‌راحتی می‌تواند به کمک دسته‌بندی‌های CRM تبلیغ را برای گروه هدف ارسال نماید. بدین‌صورت هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی با کمک CRM کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی مدیریت کمپین های تبلیغاتی با سی آر ام  را نیز مطالعه کنید.

دسته‌بندی مشتریان در CRM علاوه بر بازاریابی و تبلیغات مزایای دیگری نیز دارد. به‌طور مثال می‌توان برای برقراری ارتباط و لحن پاسخگویی از دسته‌بندی مشتریان استفاده کرد. همچنین، می‌توان هنگام اطلاع‌رسانی قیمت‌ها و نحوه‌ی تخفیف دادن، از دسته‌بندی مشتریان که بر اساس اخلاق آن‌ها صورت گرفته است، کمک گرفت. و بسیاری از مزیت‌های دیگر که در هر نوع دسته‌بندی وجود دارد. برای اطلاع از چگونگی خبرسانی به مشتریان با استفاده از سی آر ام می توانید به مقاله‌ی نرم افزار اطلاع رسانی crm مراجعه نمایید.

انواع دسته بندی مشتری در سی آر ام

دسته‌بندی‌های گوناگونی می‌توان در نرم‌افزار CRM ایجاد کرد. هر سازمانی با توجه به نوع سازمان خود، محصولات و مشتریانی که دارد می‌تواند از این دسته‌بندی‌ها استفاده کند. در برخی از سازمان‌ها ممکن است سن و در برخی دیگر جنسیت دارای اهمیت باشد. در برخی از سازمان‌ها ممکن است جنسیت و سن مهم نباشد ولی نحوه‌ی پرداخت فاکتور مشتری مهم باشد. درهرصورت هر سازمانی نیاز دارد تا مشتریان خود را طبق نیازی که دارد دسته‌بندی کند. انواع دسته‌بندی‌های مشتری در CRM و یا همان مدیریت ارتباط با مشتری می‌تواند به شرح زیر باشد:

دسته بندی مشتریان راضی در CRM

مشتریانی که از خرید خود رضایت کامل را داشته‌اند در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. برای اطلاع از رضایت مشتریان می‌توان پس از گذشت چند روز از خرید آن‌ها با مشتریان تماس گرفت و از رضایت آن‌ها مطلع شد. همچنین می‌توان نظرسنجی‌هایی را طراحی کرد و آن‌ها را برای مشتریان ارسال نمود.  یا  ممکن است، خود مشتری  در تماس‌های بعدی خود اعلام رضایت کند.

یکی از مزایای دسته‌بندی مشتریان راضی در CRM و یا همان مدیریت ارتباط با مشتری، افزایش مشتریان وفادار است. چراکه اگر مشتری در اولین خرید خود اعلام رضایت کند به‌صورت آسان‌تری می‌توان آن را به یک مشتری وفادار و دائمی تبدیل کرد.  اگر توجه لازم بر روی این دسته از مشتریان قرار نگیرد. ممکن است رقیبان سازمان بتوانند مشتری را جذب خود نمایند. Categorize customers in CRM.

دسته بندی مشتریان ناراضی در CRM

دسته‌بندی دیگری که می‌توان برای مشتریان در نظر گرفت دسته‌بندی مشتریان ناراضی می‌باشد. مشتریان ناراضی ممکن است به هر دلیلی چه عمداً و چه سهواً از سازمان رضایت کافی را نداشته باشند. بنابراین لازم است تا این مشتریان را در CRM دسته‌بندی کرد و رضایت آن‌ها را جلب کرد. چراکه هر مشتری ناراضی ممکن است بین ۷ تا ۱۰ نفر دیگر را از خرید از سازمان منصرف کند. به همین دلیل است که دسته‌بندی مشتریان ناراضی در CRM دارای اهمیت می‌باشد.

بررسی علت نارضایتی مشتریان یکی دیگر از دلایل ایجاد این نوع دسته‌بندی در سی آر ام می‌باشدچراکه با بررسی علت نارضایتی می‌توان از عدم رضایت مشتریان بعدی جلوگیری کرد و ضرر سازمان را کاهش داد. با بررسی علت نارضایتی مشتریان می‌توان به نقاط ضعف سازمان پی برد. درنهایت با توجه به این موضوع در جهت بهبود سازمان و فروشگاه تمامی تلاش‌ها صورت می‌گیرد. البته در هر سازمانی با بالاترین حد بهبودی بازهم ممکن است مشتریان ناراضی پیدا شوند. ولی هرچقدر میزان نارضایتی کمتر باشد سود سازمان و فروشگاه بیشتر خواهد شد.

Categorize customers in CRM دسته بندی مخاطبین سی آر ام
Categorize customers in CRM. دسته بندی مخاطبین در سی آر ام.
انوع گروه بندی در نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری. دسته بندی مشتریان در CRM.

دسته بندی مشتریان خشمگین در CRM

نوعی دیگر از مشتریان ناراضی مشتریان خشمگین هستند. البته باوجود مدیریت‌های مناسب در سازمان، تعداد این نوع مشتریان بسیارکم و یا در حد صفر می‌باشد. ولی به‌هرحال ممکن است یک مشتری بنابر هر دلیلی از فروشگاه و سازمان خشمگین شده باشد. دسته‌بندی این نوع مشتریان در CRM نیز به‌منظور کاهش خشم مشتری صورت می‌گیردچراکه مشتریان خشمگین ممکن است در جهت گرفتن انتقام تلاشکنند. بنابراین ضرر و زیاد داشتن مشتری خشمگین بالاتر از مشتری ناراضی می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانیدمقاله‌ انواع CRM را نیز مطالعه نمایید.

دسته بندی مشتری با تحصیلات مختلف در CRM

افراد با تحصیل در مقاطع بالا انتظار احترام و ارزش از سوی دیگر افراد دارند. به‌طور مثال افرادی که در رشته‌های مهندسی تحصیل‌کرده‌اند، تمایل دارند آن‌ها را با اسم مهندس صدا بزنند. یا افرادی که در مقاطع دکترا تحصیل‌کرده باشند انتظار شنیدن کلمه‌ی دکتر را قبل از اسم خود دارند. هرچند در نرم‌افزار CRM و یا همان مدیریت ارتباط با مشتری این امکان وجود دارد که برای ثبت اسم مخاطبین، از عناوین موردنظر برای قبل از اسم استفاده کرد. ولی در برخی از موارد نیاز است تا به‌راحتی به دسته‌ای از مخاطبین با تحصیلاتی خاص دسترسی پیدا کرد و پیامی را برای آن‌ها ارسال نمود.

به فرض مثال می‌توان روز مهندس را به مهندسین ثبت‌شده در نرم‌افزار سی آر ام تبریک گفت.  یا پیامی را به مناسبت روز پزشک برای پزشکان ثبت‌شده در CRM  و یا همان نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتریان ارسال نمود. همچنین، ممکن است محصولاتی در برخی از فروشگاه‌ها مثل کتاب‌فروشی‌ها وجود داشته باشد که تنها مختص مشتریانی با سطح تحصیلی خاصی باشد. چگونه می‌توان اطلاع بیشتری در مورد طبقه‌بندی مشتریان کسب کرد؟ شما می‌توانید با مراجعه به طبقه‌بندی مشتریان در نرم‌افزار سی آر ام از اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله استفاده نمایید.

آموزش های ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزشها مشاهده فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *