Categorize customers in CRM . دسته بندی مشتریان در CRM. انوع گروه بندی در نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری. دسته بندی مخاطبین در سی آر ام . اهمیت دسته بندی مخاطبین در CRM چیست ؟
دسته بندی مشتریان و طبقه بندی آن ها به منظور تجزیه ی بازار به منظور تحلیل و بررسی برای بازاریابی بهتر و فروش بیشتر صورت می گیرد. در نرم افزار CRM و یا همان مدیریت ارتباط با مشتری دسته بندی های مختلفی را می توان ایجاد کرد. برای تعیین نوع دسته بندی مشتریان، نوع سازمان و نوع کالا باید مورد بررسی قرار بگیرد. هدف از تدوین این مقاله راهنمایی مدیران سازمان برای آشنایی با دسته بندی مشتریان در CRM می باشد. همچنین در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی های بیشتر می توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید.
عناوین مورد بررسی در خصوص دسته بندی مشتریان در CRM به شرح زیر می باشد.
دسته بندی مشتریان یکی از کارهایی می باشد که می توان به کمک آن تبلیغات موثری را انجام داد. دسته بندی های مختلفی مثل سن، شغل، علاقه، جنسیت و … همگی باعث تفکیک نیاز های مشتریان می شود. به همین دلیل سازمان و فروشگاه هر زمان که بخواهد تبلیغ محصولی را انجام دهد، به راحتی می تواند به کمک دسته بندی های CRM تبلیغ را برای گروه هدف ارسال نماید. بدین صورت هزینه های تبلیغات و بازاریابی با کمک CRM کاهش چشمگیری پیدا می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ی نرم افزار CRM چیست را نیز مطالعه کنید.
دسته بندی مشتریان در CRM علاوه بر بازاریابی و تبلیغات مزایای دیگری نیز دارد. به طور مثال می توان برای برقراری ارتباط و لحن پاسخگویی از دسته بندی مشتریان استفاده کرد. و یا می توان هنگام اطلاع رسانی قیمت ها و نحوه ی تخفیف دادن، از دسته بندی مشتریان که بر اساس اخلاق آن ها صورت گرفته است، کمک گرفت. و بسیاری از مزیت های دیگر که در هر نوع دسته بندی وجود دارد. برای اطلاع از چگونگی و آموزش دسته بندی مشتریان می توانید مقاله ی طبقه بندی بازار و مشتریان در سی آر ام مراجعه نمایید.
دسته بندی های گوناگونی می توان در نرم افزار CRM ایجاد کرد. هر سازمانی باتوجه به نوع سازمان خود و محصولات و مشتریانی که دارد می تواند از این دسته بندی ها استفاده کند. در برخی از سازمان ها ممکن است سن مهم باشد و در برخی جنسیت. در برخی از سازمان ها ممکن است جنسیت و سن مهم نباشد ولی نحوه ی پرداخت فاکتور مشتری مهم باشد. در هر صورت هر سازمانی نیاز دارد تا مشتریان خود را طبق نیازی که دارد دسته بندی کند. انواع دسته بندی های مشتری در CRM و یا همان مدیریت ارتباط با مشتری می تواند به شرح زیر باشد.
مشتریانی که در خرید خود رضایت کامل را داشته اند در این دسته بندی قرار می گیرند. برای اطلاع از رضایت مشتریان می توان پس از گذشت چند روز از خرید آن ها با مشتریان تماس گرفت و از رضایت آن ها مطلع شد. همچنین می توان نظر سنجی هایی را طراحی کرد و ان ها را برای مشتریان ارسال نمود. و یا خود مشتری ممکن است در تماس های بعدی خود اعلام رضایت کند.
یکی از مزایای دسته بندی مشتریان راضی در CRM و یا همان مدیریت ارتباط با مشتری، افزایش مشتریان وفادار است. چرا که اگر مشتری در اولین خرید خود اعلام رضایت کند به صورت آسان تری می توان آن را به یک مشتری وفادار و دائمی تبدیل کرد. و اگر تمرکزی بر روی این دسته از مشتریان قرار نگیرد ممکن است رقیبان سازمان بتوانند مشتری را جذب خود نمایند. Categorize customers in CRM.
دسته بندی دیگری که می توان برای مشتریان در نظر گرفت دسته بندی مشتریان ناراضی می باشد. مشتریان ناراضی ممکن است به هر دلیلی چه عمدا و چه سهوا از سازمان رضایت کافی را نداشته باشند. بنابراین لازم است تا این مشتریان را در CRM دسته بندی کرد و رضایت آن ها را جلب کرد. چرا که هر مشتری ناراضی ممکن است بین ۷ تا ۱۰ نفر دیگر را از خرید از سازمان منع کند. به همین دلیل است که دسته بندی مشتریان ناراضی در CRM دارای اهمیت می باشد.
بررسی علت نارضایتی مشتریان یکی دیگر از دلایل ایجاد این نوع دسته بندی در سی آر ام می باشد. چرا که با بررسی علت نارضایتی می توان از عدم رضایت مشتریان بعدی جلوگیری کرد و ضرر سازمان را کاهش داد. با بررسی علت نارضایتی مشتریان می توان به نقاط ضعف سازمان پی برد. و در نهایت در جهت بهبود سازمان و فروشگاه تمامی تلاش ها صورت می گیرد. البته در هر سازمانی با بالاترین حد بهبودی بازهم ممکن است مشتریان ناراضی پیدا شوند. ولی هرچقدر میزان نارضایتی کمتر باشد سود سازمان و فروشگاه بیشتر خواهد شد.
نوعی دیگر از مشتریان ناراضی مشتریان خشمگین هستند. البته با وجود مدیریت های مناسب در سازمان، تعداد این نوع مشتریان بسیار کم و یا در حد صفر می باشد. ولی به هر حال ممکن است یک مشتری بنابر هر دلیلی از فروشگاه و سازمان خشمگین شده باشد. دسته بندی این نوع مشتریان در CRM نیز به منظور کاهش خشم مشتری صورت می گیرد. چرا که مشتریان خشمگین ممکن است در جهت گرفتن انتقام تلاش کنند. بنابراین ضرر و زیاد داشتن مشتری خشمگین بالاتر از مشتری ناراضی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ی انواع CRM را نیز مطالعه نمایید.
افراد با تحصیل در مقاطع بالا انتظار احترام و ارزش از سوی دیگر افراد دارند. به طور مثال افرادی که در رشته های مهندسی تحصیل کرده اند، تمایل دارند آن ها را با اسم مهندس صدا بزنند. یا افرادی که در مقاطع دکترا تحصیل کرده باشند انتظار شنیدن کلمه ی دکتر را قبل از اسم خود دارند. هرچند در نرم افزار CRM و یا همان مدیریت ارتباط با مشتری این امکان وجود دارد که برای ثبت اسم مخاطبین، از عناوین مورد نظر برای ثبل از اسم استفاده کرد. ولی در برخی از موارد نیاز است تا به راحتی به دسته ای از مخاطبین با تحصیلاتی خاص دسترسی پیدا کرد و پیامی را برای ان ها ارسال نمود.
به فرض مثال می توان روز مهندس را به مهندسین ثبت شده در نرم افزار سی آر ام تبریک گفت. و یا پیامی را به مناسبت روز پزشک برای پزشکان ثبت شده در CRM و یا همان نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان ارسال نمود. و یا محصولاتی در برخی از فروشگاه ها مثل کتاب فروشی ها وجود داشته باشد که تنها مختص مشتریانی با سطح تحصیلی خاصی باشد. جهت مشاهده ی قیمت ها و دریافت مشاوره به صفحه قیمت CRM مراجعه نمایید.
ما را برای تکمیل مطب دنبال کنید . آموزشهای ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزشها مشاهده فرمایید.