Customer behavior models مدل های رفتار مصرف کنندگان

Customer behavior models . مدل های رفتار مصرف کنندگان. انوع رفتار مشتریان. نقش افراد در تصمیم گیری برای خرید. مدل خرید صنعتی


 
آگاهی از مدل‌های رفتار مصرف‌کننده مزایای زیادی به دنبال خواهد داشت. مزایایی که همگی باعث می‌شوند، سود سازمان‌ها و فروشگاه‌ها افزایش یابد. چراکه میزان درآمد سازمان‌ها ارتباط مستقیم با تعداد مشتریان دارد. اطلاع از مدل‌های رفتار مصرف‌کننده کمک زیادی به افزایش مشتری می‌کند. برای بررسی دقیق این موضوع و مدل‌های رفتار مصرف‌کننده عناوین زیر موردبحث قرار خواهند گرفت. Customer behavior models
Customer behavior models مدل رفتار مشتریان
Customer behavior models. مدل های رفتار مصرف کنندگان. مدل خرید صنعتی. انوع رفتار مشتریان. نقش افراد در تصمیم گیری برای خرید.

 مدل جامعه شناسی | Customer behavior models

مدل جامعه‌شناسی بر پایه‌ی شناخت جامعه و نیازهای افراد شکل‌گرفته است. البته این مدل به دو گروه: اولیه و ثانویه تقسیم‌شده است. گروه اولیه شامل افرادی است که بر روی آن‌ها شناخت کامل وجود داشته باشد. افرادی مثل اقوام، دوستان، آشنایان و … در گروه اول قرار می‌گیرند. سایر افراد جامعه که نیاز و رفتار آن‌ها همانند مصرف‌کنندگان است، در گروه دوم قرار می‌گیرند. بنابراین مدل جامعه‌شناسی که یکی از مدل‌های رفتار مصرف‌کننده است، بر اساس نیاز افراد و سبک زندگی آن‌ها شکل‌گرفته است.Customer behavior models

مدل خرید صنعتی | Customer behavior models

مدل خرید صنعتی مربوط به مصرف‌کنندگان صنایع بزرگ است. در این مدل فرآیندهای تصمیم‌گیری به‌صورت پیچیده انجام می‌شود. درواقع، مدل خرید صنعتی دارای سه اصل اساسی می‌باشد:

۱ ) افراد و اشخاصی که نظرات خود را بر طبق اصول روانشناسی بیان می‌کنند، و دارای پیشینه‌های گوناگونی هستند، که  این موضوع در روند تصمیم‌گیری آنها برای خرید نقش دارند.

۲ ) اجتناب‌ناپذیری در خرید صنعتی در خصوص تصمیم‌گیری‌های مشترک.

۳ ) ایجاد تعارض‌های فکری ممکن است به وجود بیاید. این تعارض‌ها اغلب بین افراد تصمیم‌گیرنده به وجود می‌آید.

همچنین برای کسب اطلاعات در مورد رفتار مشتری به مقاله مدل های رفتار مشتری مراجعه کنید.

افرادی که در خریدهای صنعتی نقش دارند ممکن است در بخش‌های مختلفی از صنعت مشغول باشند. بخش‌هایی مثل: بخش پشتیبانی فنی، بخش‌های مربوط به کنترل کیفیت، نگهداری و تعمیرات، امور مالی و … . بنابراین در این مدل از رفتار مصرف‌کننده، کمیته‌ای جهت تصمیم‌گیری ایجاد می‌شود. بنابراین افراد عضو این مجموعه دارای ویژگی‌های مختلفی نیز خواهند بود. Customer behavior models

ویژگی افراد تصمیم گیرنده در مدل خرید صنعتی

همان‌طور که بیان شد افراد تصمیم‌گیرنده برای خریدهای صنعتی عضو کمیته‌ای می‌باشند، که هرکدام در بخشی مشغول می‌باشند. بنابراین افراد عضو این کمیته هرکدام ممکن است، ویژگی‌های زیر را به‌گونه‌ای متفاوت داشته باشند. Customer behavior models

  • هر شخصی با توجه به موقعیت شغلی و مسئولیتی که دارد درک متفاوتی از خرید دارد.
  • هر یک از افراد از پیشینه‌های گوناگونی آمده‌اند.
  • بر طبق مهارت و حرفه‌ای که دارند به دنبال کسب تجربه خواهند بود.
  • اطلاعات افراد ممکن است از منابع مختلفی جمع‌آوری‌شده باشد.
  • طبق تجارب گذشته، رضایت مختلفی خواهند داشت.

درنهایت تصمیم‌گیری برای خرید در مدل خرید صنعتی که یکی از مدل‌های رفتار مصرف‌کننده می‌باشد، به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت. عواملی که وابسته به نوع سازمان، نوع محصولات سازمان، رفتار اعضای سازمان و ریسک هر روش باشد. بنابراین برای مقابله با رفتار این مدل مصرف‌کنندگان باید به نکات بیان‌شده توجه کرد. 

مدل خرید Customer behavior models
Customer behavior models . مدل های رفتار مصرف کنندگان. نقش افراد در تصمیم گیری برای خرید. مدل خرید صنعتی. انوع رفتار مشتریان.

مدل تصمیم گیری خانواده

مدل تصمیم‌گیری خانواده از دیگر مدل‌های رفتار مصرف‌کننده می‌باشد. در این مدل تصمیم‌گیری برای خرید بر اساس نقش‌هایی که در خانواده وجود دارد، گرفته می‌شود. در مدل تصمیم‌گیری خانواده شش نقش اصلی وجود دارد. این شش نقش عبارت‌اند از: مصرف‌کننده، تأثیر گذار، تهیه کننده، نگهبان، خریدار و تصمیم‌گیرنده. اساس تصمیم‌گیری و رفتار خانواده‌ها برای خرید را این شش نقش تشکیل می‌دهند. در ادامه به توضیح هر یک از نقش‌ها خواهیم پرداخت.Customer behavior models

نقش مصرف کننده

نقش مصرف‌کننده همان‌طور که از اسمش پیداست، مربوط به فرد یا افرادی می‌شود که قرار است از محصول خریداری شده استفاده کنند. نوع محصول در تعداد افراد این نقش مؤثر است. برای مثال اگر قرار است یک لباس خریداری شود، تنها یک فرد به‌عنوان نقش مصرف‌کننده شناخته می‌شود. اما اگر قرار باشد برای منزل وسیله‌ای مثل میز ناهار خریداری شود، تمامی افراد خانواده به‌عنوان نقش مصرف‌کننده شناخته می‌شوند. بنابراین در مدل تصمیم‌گیری خانواده باید به نقش‌های مصرف‌کننده توجه کرد.

نقش تاثیر گذار

برخی از اعضای خانواده، افراد خانواده را از به‌روزترین محصولات بازار آگاه می‌کنند. این افراد با دنبال کردن محصولات جدید، نقش مهمی را در تصمیم گیری‌های خانواده دارند. بنابراین این افراد به‌عنوان نقش تأثیر گذار شناخته می‌شوند.

نقش تهیه کننده

نقش تهیه‌کننده به فرد یا افرادی در خانواده گفته می‌شود که محصولی را فرآوری می‌کند تا سایر اعضای خانواده بتوانند از آن استفاده کنند. به‌طور مثال اگر آرد کیک خریداری‌شده باشد، فردی که با آرد کیک را آماده می‌کند به‌عنوان نقش تهیه‌کننده شناخته می‌شود. توجه به این دسته از افراد طبق محصولی که وجود دارد بسیار اهمیت دارد. چراکه نقش تهیه‌کننده در خانواده نقش مؤثری در تصمیم‌گیری برای انتخاب محصول دارد. چراکه تهیه‌کننده قصد آماده‌سازی محصول را دارد.Customer behavior models

نقش نگهبان

نقش نگهبان به افرادی از خانواده نسبت داده می‌شود که جلوی ورود برخی از اطلاعات محصولات را ممکن است بگیرد. این‌گونه افراد اگر بدانند محصولی برای خانواده‌اش مفید نمی‌باشد، از ورود اطلاعات آن به خانواده جلوگیری می‌کند. بنابراین هیچ‌گاه آن محصول برای خانواده خریداری نمی‌شود. این افراد تمامی مضرات محصولات را بررسی می‌کنند و طبق معایب و مزایای محصولات در تصمیم‌گیری برای خرید نقش خود را ایفا می‌کنند. معمولاً افرادی در خانواده این نقش را دارند که بسیار محتاط عمل می‌کنند.

نقش خریدار

نقش خریدار در خانواده برای مدل تصمیم‌گیری خانواده به فردی گفته می‌شود، که درنهایت محصول را خریداری می‌کند. این فرد طبق شرایط و تأثیراتی که بر او واردشده است خرید را انجام می‌دهد. Customer behavior models
نقش تصمیم گیرنده
نقش تصمیم‌گیرنده در خانواده از قدرت و تأثیر گذاری بیشتری برخوردار است. چراکه این فرد از قدرت مالی بیشتری برخوردار است. بنابراین سایر نقش‌ها تنها بر روی تصمیم نقش تصمیم‌گیرنده اثر می‌گذارند. ولی تصمیم نهایی با فردی است که قدرت مالی خرید محصول را دارد. Customer behavior models
 

 

 آموزش های ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزشها دنبال کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *