Manage partners with CRM software | مدیریت همکاران
مدیریت همکاران با نرم افزار CRM مدیریت ارتباط با مشتری | Manage partners with CRM software
۱۳۹۹-۱۰-۲۵
Rokama software and business management مدیریت کسب و کار با CRM
نرم افزار رکاما و مدیریت کسب و کار | Rokama software and business management
۱۳۹۹-۱۰-۲۵
Customer behavior models مدل های رفتار مصرف کنندگان

Customer behavior models . مدل های رفتار مصرف کنندگان. انوع رفتار مشتریان. نقش افراد در تصمیم گیری برای خرید. مدل خرید صنعتی

آگاهی از مدل های رفتار مصرف کننده مزایای زیادی به دنبال خواهد داشت. مزایایی که همگی باعث می شوند سود سازمان ها و فروشگاه ا افزایش یابد. چرا که میزان درآمد سازمان ها ارتباط مستقیم با تعداد مشتریان دارد. اطلاع از مدل های رفتار مصرف کننده کمک زیادی به افزایش مشتری می کند. برای بررسی دقیق این موضوع و مدل های رفتار مصرف کننده عناوین زیر مورد بحث قرار خواهند گرفت. Customer behavior models

Customer behavior models مدل رفتار مشتریان
Customer behavior models . مدل های رفتار مصرف کنندگان. مدل خرید صنعتی. انوع رفتار مشتریان. نقش افراد در تصمیم گیری برای خرید.

 مدل جامعه شناسی | Customer behavior models

مدل جامعه شناسی بر پایه ی شناخت جامعه و نیاز های افراد شکل گرفته است. البته این مدل به دو گروه تقسیم شده است. گروه اولیه و گروه ثانویه. گروه اولیه شامل افرادی است که بر روی آن ها شناخت کامل وجود داشته باشد. افرادی مثل اقوام، دوستان، آشنایان و … در گروه اول قرار می گیرند. سایر افراد جامعه که نیاز و رفتار آن ها همانند مصرف کنندگان است، در گروه دوم قرار می گیرند. بنابراین مدل جامعه شناسی که یکی از مدل های رفتار مصرف کننده است، بر اساس نیاز افراد و سبک زندگی آن ها شکل گرفته است. Customer behavior models

مدل خرید صنعتی | Customer behavior models

مدل خرید صنعتی مربوط به مصرف کنندگان صنایع بزرگ دارد. در این مدل فرآیند های تصمیم گیری به صورت پیچیده انجام می شود. مدل خرید صنعتی دارای سه اصل اساسی می باشد.

۱ ) افراد و اشخاصی که نظرات خود را بر طبق اصول روانشناسی بیان می کنند و از پیشینه های گوناگونی آمده اند که در روند تصمیم گیری برای خرید نقش دارند.

۲ ) اجتناب ناپذیری در خرید صنعتی در خصوص تصمیم گیری های مشترک.

۳ ) ایجاد تعارض های فکری ممکن است ایجاد شود. این تعارض بین افراد تصمیم گیرنده بوجود می آید.

افرادی که در خرید های صنعتی نقش دارند ممکن است در بخش های مختلفی از صنعت مشغول باشند. بخش هایی مثل: بخش پشتیبانی فنی، بخش های مربوط به کنترل کیفیت، نگهداری و تعمیرات، امور مالی و … . بنابراین در این مدل از رفتار مصرف کننده، کمیته ای جهت تصمیم گیری ایجاد می شود. بنابراین افراد عضو این مجموعه دارای ویژگی های مختلفی نیز خواهند بود. Customer behavior models

ویژگی افراد تصمیم گیرنده در مدل خرید صنعتی

همان طور که بیان شد افراد تصمیم گیرنده برای خرید های صنعتی عضو کمیته ای می باشند که هرکدام در بخشی مشغول می باشند. بنابراین افراد عضو این کمیته هرکدام ممکن است دارای ویژگی های زیر را به گونه ای متفاوت داشته باشند. Customer behavior models

  • هر شخصی با توجه به موقعیت شغلی و مسئولیتی که دارد درک متفاوتی از خرید دارد.
  • هر یک از افراد از پیشینه های گوناگونی آمده اند.
  • بر طبق مهارت و حرفه ای که دارند به دنبال کسب تجربه خواهند بود.
  • اطلاعات افراد ممکن است از منابع مختلفی جمع آوری شده باشد.
  • طبق تجارب گذشته، رضایت مختلفی خواهند داشت.

در نهایت تصمیم گیری برای خرید در مدل خرید صنعتی که یکی از مدل های رفتار مصرف کننده می باشد، به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت. عواملی که وابسته به نوع سازمان، نوع محصولات سازمان، رفتار اعضای سازمان و ریسک هر روش باشد. بنابراین برای مقابله با رفتار این مدل مصرف کنندگان باید به نکات بیان شده توجه کرد.

مدل خرید Customer behavior models
Customer behavior models . مدل های رفتار مصرف کنندگان. نقش افراد در تصمیم گیری برای خرید. مدل خرید صنعتی. انوع رفتار مشتریان.

مدل تصمیم گیری خانواده

مدل تصمیم گیری خانواده از دیگر مدل های رفتار مصرف کننده می باشد. در این مدل تصمیم گیری برای خرید طبق نقش هایی که در خانواده وجود دارد، گرفته می شود. در مدل تصمیم گیری خانواده شش نقش اصلی وجود دارد. این شش نقش عبارت اند از: مصرف کننده، تاثیر گذار، تهییه کننده، نگهبان، خریدار و تصمیم گیرنده. اساس تصمیم گیری و رفتار خانواده ها برای خرید را این شش نقش تشکیل می دهند. در ادامه به توضیح هر یک از نقش ها خواهیم پرداخت. Customer behavior models

نقش مصرف کننده

نقش مصرف کننده همان طور که از اسمش پیداست، مروبط به فرد یا افرادی می شود که قرار است از محصول خریدای شده استفاده کنند. نوع محصول در تعداد افراد این نقش موثر است. به طور مثال اگر قرار است یک لباس خریداری شود، تنها یک فرد به عنوان نقش مصرف کننده شناخته می شود. اما اگر قرار باشد برای منزل وسیله ای مثل میز ناهار خریداری شود، تمامی افراد خانواده به عنوان نقش مصرف کننده شناخته می شوند. بنابراین در مدل تصمیم گیری خانواده باید به نقش های مصرف کننده توجه کرد.

نقش تاثیر گذار

برخی از اعضای خانواده، افراد خانواده را از به روز ترین محصولات بازار آگاه می کنند. این افراد با دنبال کردن محصولات جدید، نقش مهمی را در تصمیم گیری های خانواده دارند. بنابراین این افراد به عنوان نقش تاثیر گذار شناخته می شوند.

نقش تهیه کننده

نقش تهیه کننده به فرد یا افرادی در خانواده گفته می شود که محصولی را فرآوری می کند تا سایر اعضای خانواده بتوانند از آن استفاده کنند. به طور مثال اگر آرد کیک خریداری شده باشد، فردی که با آرد کیک را آماده می کند به عنوان نقش تهیه کننده شناخته می شود. توجه به این دسته از افراد طبق محصولی که وجود دارد بسیار اهمیت دارد. چرا که نقش تهیه کننده در خانواده نقش موثری در تصمیم گیری برای انتخاب محصول دارد. چرا که تهیه کننده قصد آماده سازی محصول را دارد. Customer behavior models

نقش نگهبان

نقش نگهبان به افرادی از خانواده نسبت داده می شود که جلوی ورود برخی از اطلاعات محصولات را ممکن است بگیرد. این گونه افراد اگر بدانند محصولی برای خانواده اش مفید نمی باشد، از ورود اطلاعات آن به خانواده جلوگیری می کند. بنابراین هیچ گاه آن محصول برای خانواده خریداری نمی شود. این افراد تمامی مضرات محصولات را بررسی می کنند و طبق معایب و مزایای محصولات در تصمیم گیری برای خرید نقش خود را ایفا می کنند. معمولا افرادی در خانواده این نقش را دارند که بسیار محتاط عمل می کنند.

نقش خریدار

نقش خریدار در خانواده برای مدل تصمیم گیری خانواده به فردی گفته می شود که در نهایت محصول را خریداری می کند. این فرد طبق شرایط و تاثیراتی که بر او وارد شده است خرید را انجام می دهد. Customer behavior models

نقش تصمیم گیرنده

نقش تصمیم گیرنده در خانواده از قدرت و تاثیر گذاری بیشتری در خانواده برخوردار است. چرا که این فرد از قدرت مالی بیشتری برخوردار است. بنابراین سایر نقش ها تنها بر روی تصمیم نقش تصمیم گیرنده اثر می گذارند. ولی تصمیم نهایی با فردی است که قدرت مالی خرید محصول را دارد. Customer behavior models

ما را برای تکمیل مطب دنبال کنید . آموزشهای ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزشها مشاهده فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

درباره باشگاه مشتریان
Call Now Buttonمشاوره رایگان