بسیاری از صاحبان کسبوکار برای مدیریت سازمان خود نیاز به ابزارهای مدیریتی دارند. نرمافزار CRM و ERP دو نرمافزار قدرتمند در زمینهی مدیریت کسبوکار میباشد. استفاده از هر دو نرمافزار “سی آر ام” و “ای آر پی” منجر به رشد سازمان و افزایش سود خواهد شد. اما هر کدام دارای ویژگیهای خاصی میباشد که کاربردی ویژه دارند.
تفاوت CRM با ERP، در چگونگی افزایش سود سازمان میباشد. اما شباهت هر دو در افزایش سود میباشد. بااینوجود بسیاری از افراد نمیدانند، برای کسبوکار خود از کدام نرمافزار CRM و ERP استفاده کنند.
در این مقاله قصد داریم به تفاوتهای CRM و ERP بپردازیم. بنابراین با مطالعهی این مقاله میتوان، به تصمیمگیری برای انتخاب ERP و یا CRM پی برد. بدین منظور عناوین زیر موردبررسی قرار خواهند گرفت. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا بتوانید، بهترین تصمیم را در انتخاب خود اخذ نمایید.
- نرم افزار ERP چیست؟
- نرم افزار CRM چیست؟
- تفاوت های CRM و ERP
- تفاوت نرم افزار ERP و CRM در افزایش سود سازمان
- تفاوت در فعالیت ها
- CRM را انتخاب کنیم و یا ERP؟
- CRM رکاما و مزیت آن
نرم افزار ERP چیست؟
در ابتدا برای درک بهتر از تفاوت بین CRM و ERP، به تعریف هرکدام از آنها میپردازیم. ERP که در قالب نرمافزار ارائه میشود، بر ذخیرهی اطلاعات تمرکز دارد. اطلاعات ذخیرهشده در ERP به نگاه جامع و مدیریتی کمک زیادی میکند. چراکه این نرمافزار با اطلاعاتی که ذخیره کرده یک تصویر وسیع از کسبوکار ارائه میکند. نرمافزار ERP بیشتر جنبهی اطلاعاتی دارد، که با بهرهگیری از اطلاعات جمعآوریشده تصمیمات لازم برای سازمان گرفته میشود.
ERP توانایی ادغام اطلاعات را برای بررسی بهتر دارد. چراکه پایگاه دادهای ERP متمرکز و یکپارچه میباشد. بنابراین در هر زمان که نیاز باشد میتوان، با ERP اطلاعات لازم را استخراج کرد و به بررسی آنها پرداخت. متمرکز و یکپارچه بودن اطلاعات در ERP از مزیتهای مهم این نرمافزار محسوب میشود. چرا که دادههای آماری در هر سازمانی بسیار گسترده است. جمعآوری آنها نیز کار آسانی نخواهد بود.
نرم افزار CRM چیست؟
اکنونکه مفهوم کلی ERP بیان شد، به سراغ تعریف کلی CRM میرویم. پس از تعریف CRM میتوان، تا حدودی به تفاوت CRM و ERP پی برد. اما مقایسهی دقیقتری نیز در ادامه انجام خواهد شد. نرمافزار CRM یک نرمافزار جامع مدیریتی است، که کارها را برای افراد سازمان و مدیران آسان میکند. چراکه این نرمافزار قابلیتهای عملیاتی مختلفی برای انجام امور دارد. با استفاده از نرمافزار CRM و بهخصوص CRM رکاما میتوان، سرعت و دقت انجام امور سازمان را افزایش داد. چراکه نرمافزار CRM رکاما تمامی قابلیتهای موردنیاز یک سازمان را ارائه میکند. بنابراین جامعیت نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری رکاما باعث میشود، تا سازمانها از ERP نیز بینیاز شوند. خواندن مقالهی CRM مخفف چیست نیز به درک بهتر تفاوتهای CRM و ERP کمک میکند.
همانطور که بیان شد خدمات CRM بسیار گسترده و جامع میباشد. از مدیریت ارتباط مشتریان گرفته تا حتی مدیریت کارمندان تنبل، مدیریت همکاران و… کاربردهای CRM در بازاریابی نیز بسیار اثربخش میباشد. برای اطلاع از انواع سی آر ام میتوانید به مقالهی انواع CRM مراجعه کنید. همچنین در صورت نیاز برای مشاوره میتوانید، با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید.
تفاوت های CRM و ERP در چیست؟
اکنونکه دو مفهوم کلی CRM و ERP بیان شد. به تفاوتهای این دو عبارت میپردازیم. در تعریف ERP بیان شد، که این نرمافزار با استفاده از اطلاعات به بهینهسازی سازمان کمک میکند. بنابراین این نرمافزار بر پایهی جمعآوری اطلاعات، ادغام آنها و تجزیهوتحلیل اطلاعات متمرکز است. اما CRM بهصورت عملیاتی امور سازمان را نظم میدهد، و باعث بهینه شدن سازمان میشود. برای مشاهده قیمت امکانات امکانات CRM به صفحه قیمت CRM رکاما مراجعه نمایید.
با استفاده از ERP میتوان اطلاعات جمعآوریشده را تجزیهوتحلیل کرد، و بهترین راهها را انتخاب کرد. اما با نرمافزار CRM میتوان راههای انتخابشده را اجرا کرد. بنابراین این دو نرمافزار برای رشد حداکثری سازمان موردنیاز است. درعینحال که CRM و ERP دارای شباهتهایی هستند، ولی این دو نرمافزار مکمل یکدیگرند. بنابراین اگر یک سازمان نیاز به جمعآوری و تحلیل دادهها دارد، باید از ERP استفاده کند و اگر قصد اجرای دقیق و افزایش سرعت امور سازمان را دارد باید از CRM استفاده کند.
ERP و CRM دارای تفاوتهای دیگری هستند، که در ادامه به آنها میپردازیم. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید، با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید. مشاورین رکاما آمادهی پاسخگویی به مدیران و صاحبان کسبوکاری که قصد پیشرفت دارند، خواهند بود. همچنین مطالعهی مقالههای نرم افزار CRM چیست.
تفاوت نرم افزار ERP و CRM در افزایش سود سازمان
نرمافزار ERP و CRM هر دو در جهت افزایش سود سازمان تمرکز دارند. بنابراین با استفاده از هردوی آنها میتوان، سود سازمان را بهطور مستمر افزایش داد. اما یکی از تفاوتهای CRM و ERP در نحوهی افزایش سود میباشد.
ازآنجاییکه نرمافزار سی آر ام و یا همان مدیریت ارتباط با مشتری بر روی مشتریان و فروش بیشتر تمرکز دارد، با افزایش فروش محصولات و یا خدمات سود سازمان را افزایش میدهد. اما نرمافزار ERP به دلیل آنکه بر جمعآوری اطلاعات سازمان و تحلیل آنها تمرکز دارد، با کاهش هزینههای سازمان سود کسبوکار را افزایش میدهند. بنابراین تفاوت ERP و CRM برای افزایش سود، در کاهش هزینهها و افزایش فروش میباشد.
تفاوت در فعالیت ها
نرمافزار CRM قابلیت بازاریابی را نیز دارد. بنابراین سازمانها با بهرهگیری از سی آر ام میتوانند، پروسهی بازاریابی خود را بررسی کنند و آن را به بهترین شکل انجام دهند. خدمات پشتیبانی یکی دیگر از مزایای نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری میباشد. مدیریت تماسها، درخواست ها و بهطورکلی تمامی امور مربوط به، فروش و خدمات قبل و پس از فروش نیز با CRM قابل انجام است. اما در نرمافزار ERP قابلیتهای دیگری مورداستفاده قرار میگیرد.
نرمافزار ERP فعالیتهای دفاتر سازمانی و اداری را نظم میبخشد. اطلاعات مربوط به نامهنگاریها را نیز ثبت میکند. بنابراین ERP بهطور مستقیم برای خدماتدهی به مشتریان کاربردی ندارد. اما کارکنان سازمان برای انجام امور سازمانی خود میتوانند، از ERP استفاده کنند. بنابراین، یکی دیگر از تفاوتهای میان CRM و ERP در نوع خدمات آنها میباشد.
CRM را انتخاب کنیم و یا ERP؟
با توجه به توضیحات ارائهشده، هرکدام از نرمافزار CRM و ERP دارای مزیتهای به خصوص میباشد. اما هردوی آنها برای افزایش سود سازمان لازم است. با توجه به این موضوع بهتر است، کدامیک از نرمافزار برای کسبوکار تهیه شود؟
برای پاسخ به این سؤال، باید به نوع سازمان توجه کرد. در برخی از سازمانها مدیریت مشتریان اهمیت زیادی ندارد و تنها امور اداری انجام میشود. بنابراین استفاده از ERP در این سازمانها توصیه میشود. اما سازمانها و مؤسساتی که خدمات و یا محصولات ارائه میکنند، لازم است تا از CRM (سی آر ام) استفاده کنند.
اگر سازمانهایی که دارای محصول و یا خدمات میباشند، دارای کارمندان زیادی باشند، به ERP نیز نیاز خواهند داشت. بنابراین استفاده از CRM در کنار ERP توصیه میشود. اما برای آنکه استفاده از هر دو نرمافزار منجر به پراکندگی اطلاعات نشود، میتوان از محصول منحصربهفرد رکاما استفاده کرد. چراکه رکاما بهرهمندی از امکانات و قابلیتهای CRM و ERP را در کنار یکدیگر کاربردیتر کرده است.
CRM رکاما و مزیت آن
نرم افزار CRM رکاما تمامی قابلیتهای مدیریت مشتریان و کارکنان سازمان را دارد. جامعیت این نرمافزار باعث میشود، تا مدیران به هیچ نرمافزار سازمانی دیگری برای مدیریت سازمان خود نیاز نداشته باشند. جامعیت CRM رکاما امکانات و کاربردهای نرمافزار ERP را نیز در برمیگیرد. چراکه رکاما در CRM که طراحی کرده است، تمامی قابلیتهای اطلاعاتی را نیز طراحی کرده است. بنابراین سازمانها و کسب و کارهایی که هم به CRM (نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتریان) و هم به ERP نیاز دارند میتوانند، تنها با دریافت CRM رکاما نیاز خود را رفع نمایند. خدمات پشتیبانی رکاما برای نرمافزار سی آر ام تمامی خدمات اطلاعاتی و عملیاتی را شامل میشود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص میتوانید، با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید. کارشناسان رکاما با تجربهی پیادهسازی نرمافزار مدیریتی و CRM، شما را برای مدیریت بهتر سازمان خود راهنمایی خواهند کرد. برای نصب CRM رایگان رکاما که در پلتفرم مدیل پیاده سازی شده است می توانید به صفحه CRM رایگان مراجعه نمایید.
بدون نظر