استراتژی CRM
استراتژی CRM و کاربردهای آن
۱۳۹۹-۱۲-۰۹
چگونه با مشتری حرف بزنیم
چطور با مشتری حرف بزنیم؟
۱۳۹۹-۱۲-۰۹

تفاوت CRM با ERP چیست و کدام بهتر است؟

تفاوت CRM با ERP چیست؟

تفاوت های CRM و ERP چیست؟ فرق بین ERP و CRM. بهترین نرم افزار مدیریتی برای سازمان. مزیت سی آر ام و ERP. کاربردهای نرم افزار مدیریتی.

بسیاری از صاحبان کسب و کار برای مدیریت سازمان خود نیاز به ابزارهای مدیریتی دارند. نرم افزار CRM و ERP دو نرم افزار قدرتمند در زمینه ی مدیریت کسب و کار ها می باشد. استفاده از هر دو نرم افزار “سی آر ام” و “ای آر پی” منجر به رشد سازمان و افزایش سود خواهد شد. اما هرکدام دارای ویژگی های خاصی می باشد که کاربردی ویژه دارند. تفاوت CRM با ERP در چگونگی افزایش سود سازمان می باشد. اما شباهت هر دو در افزایش سود می باشد. با این وجود بسیاری از افراد نمی دانند برای کسب و کار خود از کدام نرم افزار های CRM و ERP استفاده کنند.

در این مقاله قصد داریم به تفاوت های CRM و ERP بپردازیم. بنابراین با مطالعه ی این مقاله می توان به تصمیم گیری برای انتخاب ERP و یا CRM پی برد. بدین منظور عناوین زیر مورد بررسی قرار خواهند گرفت. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را در انتخاب خود اخذ نمایید.

فرق بین CRM و ERP
تفاوت های CRM و ERP. مزیت سی آر ام و ERP. کاربردهای نرم افزار مدیریتی. فرق بین ERP و CRM. بهترین نرم افزار مدیریتی برای سازمان.

 نرم افزار ERP چیست؟

در ابتدا برای درک بهتر از تفاوت بین CRM و ERP به تعریف هرکدام از آن ها می پردازیم. ERP که در قالب نرم افزار ارائه می شود، بر ذخیره ی اطلاعات تمرکز دارد. اطلاعات ذخیره شده در ERP به نگاه جامع و مدیریتی کمک زیادی می کند. چرا که این نرم افزار با اطلاعاتی که ذخیره کرده یک تصویر وسیع از کسب و کار ارائه می کند. نرم افزار ERP بیشتر جنبه ی اطلاعاتی دارد که با بهره گیری از اطلاعات جمع آوری شده تصمیمات لازم برای سازمان گرفته می شود.

ERP توانایی ادغام اطلاعات را برای بررسی بهتر دارد. چرا که پایگاه داده ای ERP متمرکز و یکپارچه می باشد. بنابراین در هر زمان که نیاز باشد می توان با ERP اطلاعات لازم را استخراج کرد و به بررسی آن ها پرداخت. متمرکز و یکپارچه بودن اطلاعات در ERP از مزیت های مهم این نرم افزار محسوب می شود. چرا که داده های آماری در هر سازمانی بسیار گسترده است . جمع آوری آن ها نیز کار آسانی نخواهد بود.

نرم افزار CRM چیست؟

اکنون که مفهوم کلی ERP بیان شد، به سراغ تعریف کلی CRM می رویم. پس از تعریف CRM می توان تا حدودی به تفاوت CRM و ERP پی برد. اما مقایسه ی دقیق تری نیز در ادامه انجام خواهد شد. نرم افزار CRM یک نرم افزار جامع مدیریتی است که کار ها را برای افراد سازمان و مدیران آسان می کند. چرا که این نرم افزار قابلیت های عملیاتی مختلفی برای انجام امور دارد. با استفاده از نرم افزار CRM و به خصوص CRM رکاما می توان سرعت و دقت انجام امور سازمان را افزایش داد. چرا که نرم افزار CRM رکاما تمامی قابلیت های مورد نیاز یک سازمان را ارائه می کند. بنابراین جامعیت نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری رکاما باعث می شود تا سازمان ها از ERP نیز بی نیاز شوند. خواندن مقاله ی CRM مخفف چیست نیز به درک بهتر تفاوت های CRM و ERP کمک می کند.

همان طور که بیان شد خدمات CRM بسیار گسترده و جامع می باشد. از مدیریت ارتباط مشتریان گرفته تا حتی مدیریت کارمندان تنبل و مدیریت همکاران. کاربرد های CRM در بازاریابی نیز بسیار اثر بخش می باشد. برای اطلاع از معنی و مفهوم سی آر ام می توانید به مقاله ی CRM چیست مراجعه کنید. همچنین در صورت نیاز برای مشاوره می توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید.

عملکرد و مزیت ERP و CRM
مزیت سی آر ام و ERP. کاربردهای نرم افزار مدیریتی. فرق بین ERP و CRM. تفاوت های CRM و ERP چیست؟ بهترین نرم افزار مدیریتی برای سازمان.

تفاوت های CRM و ERP در چیست؟

اکنون که دو مفهوم کلی CRM و ERP بیان شد به تفاوت های این دو عبارت می پردازیم. در تعریف ERP بیان شد که این نرم افزار با استفاده از اطلاعات به بهینه سازی سازمان کمک می کند. بنابراین این نرم افزار بر پایه ی جمع آوری اطلاعات، ادغام آن ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات متمرکز است. اما CRM به صورت عملیاتی امور سازمان را نظم می دهد و باعث بهینه شدن سازمان می شود.

با استفاده از ERP می توان اطلاعات جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل کرد و بهترین راه ها را انتخاب کرد. اما با نرم افزار CRM می توان راه های انتخاب شده را اجرا کرد. بنابراین این دو نرم افزار برای رشد حداکثری سازمان مورد نیاز است. در عین حال که CRM و ERP دارای شباهت هایی هستند، ولی این دو نرم افزار مکمل یکدیگر اند. بنابراین اگر یک سازمان نیاز به جمع آوری و تحلیل داده ها دارد باید از ERP استفاده کند و اگر قصد اجرای دقیق و افزایش سرعت امور سازمان را دارد باید از ERP استفاده کند.

ERP و CRM دارای تفاوت های دیگری هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید. مشاورین رکاما آماده ی پاسخگویی به مدیران و صاحبان کسب و کاری که قصد پپیشرفت دارند، خواهند بود. مطالعه ی مقاله های نرم افزار CRM چیست و مدیریت ارتباط با مشتری چیست خالی از لطف نیست.

تفاوت نرم افزار ERP و CRM در افزایش سود سازمان

نرم افزار ERP و CRM هر دو در جهت افزایش سود سازمان تمرکز دارند. بنابراین با استفاده از هردوی آن ها می توان سود سازمان را به طور مستمر افزایش داد. اما یکی از تفاوت های CRM و ERP در نحوه ی افزایش سود می باشد.

از آنجایی که نرم افزار سی آر ام و یا همان مدیریت ارتباط با مشتری بر روی مشتریان و فروش بیشتر تمرکز دارد، با افزایش فروش محصولات و یا خدمات سود سازمان را افزایش می دهد. اما نرم افزار ERP به دلیل آنکه بر جمع آوری اطلاعات سازمان و تحلیل آن ها تمرکز دارد، با کاهش هزینه های سازمان سود کسب و کار را افزایش می دهند. بنابراین تفاوت ERP و CRM برای افزایش سود، در کاهش هزینه ها و افزایش فروش می باشد.

تفاوت در فعالیت ها

نرم افزار CRM قابلیت بازاریابی را نیز دارد.بنابراین سازمان ها با بهره گیری از سی آر ام می توانند پروسه ی بازاریابی خود را بررسی کنند و آن را به بهترین شکل انجام دهند. خدمات پشتیبانی یکی دیگر از مزایای نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری می باشد. مدیریت تماس ها، درخواست  ها و به طور کلی تمامی امور مربوط به فروش و خدمات قبل و پس از فروش نیز با CRM قابل انجام است. اما در نرم افزار ERP قابلیت های دیگری مورد استفاده قرار می گیرد.

نرم افزار ERP فعالیت های دفاتر سازمانی و اداری را نظم می بخشد. اطلاعات مربوط به نامه نگاری ها را نیز ثبت می کند. بنابراین ERP به طور مستقیم برای خدمات دهی به مشتریان کاربردی ندارد. اما کارکنان سازمان برای انجام امور سازمانی خود می توانند از ERP استفاده کنند. بنابراین یکی دیگر از تفاوت های میان CRM و  ERP در نوع خدمات آن ها می باشد.

بهترین CRM و ERP برای سازمان
مزیت سی آر ام و ERP. تفاوت های CRM و ERP. کاربردهای نرم افزار مدیریتی. فرق بین ERP و CRM. بهترین نرم افزار مدیریتی برای سازمان.

CRM را انتخاب کنیم و یا ERP؟

با توجه به توضیحات ارائه شده هرکدام از نرم افزار های CRM و ERP دارای مزیت های به خصوصی می باشد. اما هردوی آن ها برای افزایش سود سازمان لازم است. با توجه به این موضوع بهتر است کدام یک از نرم افزار ها برای کسب و کار تهیه شود؟

برای پاسخ به این سوال باید به نوع سازمان توجه کرد. در برخی از سازمان ها مدیریت مشتریان اهمیت زیادی ندارد و تنها امور اداری انجام می شود. بنابراین استفاده از ERP در این سازمان ها توصیه می شود. اما سازمان ها و موسساتی که خدمات و یا محصولات ارائه می کنند، لازم است تا از CRM ( سی آر ام ) استفاده کنند.

اگر سازمان هایی که دارای محصول و یا خدمات می باشند، دارای کارمندان زیادی باشند، به ERP نیز نیاز خواهند داشت. بنابراین استفاده از CRM در کنار ERP توصیه می شود. اما برای آنکه استفاده از هر دو نرم افزار منجر به پراکندگی اطلاعات نشود، می توان از محصول منحصر به فرد رکاما استفاده کرد. چرا که رکاما بهره مندی از امکانات و قابلیت های CRM و ERP را درکنار یکدیگر کاربردی تر کرده است.

CRM رکاما و مزیت آن

نرم افزار CRM رکاما تمامی قابلیت های مدیریت مشتریان و کارکنان سازمان را دارد. جامعیت این نرم افزار باعث می شود تا مدیران به هیچ نرم افزار سازمانی دیگری برای مدیریت سازمان خود نیاز نداشته باشند. جامعیت CRM رکاما امکانات و کاربرد های نرم فزار ERP را نیز در بر می گیرد. چرا که رکاما در CRM که طراحی کرده است، تمامی قابلیت های اطلاعاتی را نیز طراحی کرده است. بنابراین سازمان ها و کسب و کار هایی که هم به CRM (نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان) و هم به ERP نیاز دارند می توانند تنها با دریافت CRM رکاما نیاز خود را رفع نمایند. خدمات پشتیبانی رکاما برای نرم افزار سی آر ام تمامی خدمات اطلاعاتی و عملیاتی را شامل می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید. کارشناسان رکاما با تجربه ی پیاده سازی نرم افزار های مدیریتی و CRM، شما را برای مدیریت بهتر سازمان خود راهنمایی خواهند کرد. برای مشاهده ی قیمت ها نیز می توانید به صفحه قیمت CRM مراجعه نمایید.

ما را برای تکمیل مطب دنبال کنید . آموزشهای ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزشها مشاهده فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

درباره باشگاه مشتریان
Call Now Buttonمشاوره رایگان
تماس با مدیر
بفرست...