کارت وفاداری مشتری و یا همان کارت باشگاه مشتریان یکی از ابزارهای جذب مشتریان است. این کارت با ارائهی تخفیف و مزایایی که به مشتریها میدهد، رضایت مشتری را چند برابر میکند. به همین دلیل است که در دنیای رقابت امروزه سازمانها و فروشگاههای زیادی تصمیم به استفاده از کارت وفاداری مشتری گرفتهاند. کارتهای وفاداری مشتری در انواع مختلفی مورداستفاده قرار میگیرند. برای کسب اطلاعات لازم در مورد انواع کارت وفاداری مشتری به عناوین زیر میپردازیم. همچنین برای آگاهی بیشتر در مورد سامانه مشتریان، به باشگاه مشتریان چیست؟ مراجعه کنید.
- اساس کار کارت وفاداری مشتری
- انوع کارت باشگاه مشتریان
- کارت وفاداری فیزیکی و یا مجازی
- معایب و مزایای کارت های وفاداری مجازی و فیزیکی
- مزایا و معایب کارت فیزیکی
- مزایا و معایب کارت مجازی
- بهترین نوع کارت وفاداری مشتری
اساس کار کارت وفاداری مشتری
برای اطلاع از انواع کارت وفاداری مشتری و یا همان کارت باشگاه مشتریان بهتر است در ابتدا کلیت کار کارت وفاداری بیان شود. کارت وفاداری مشتری معمولاً بر پایهی ارائهی تخفیف عمل میکند. این تخفیف میتواند بهصورت کد تخفیف و یا شارژ اعتباری کارت صورت گیرد. درهرصورت مشتری در خریدهای بعدی خود مبلغ کمتری را برای کالای خریداریشده میپردازد. بنابراین مشتری با اخذ این کارت در انواع مختلف آن، برای خرید مجدد ترغیب میشود. مشتری با خرید مجدد و اخذ تخفیف و اعتبار بیشتر حس رضایت بیشتری از فروشگاه پیدا میکند.
بهصورت کلی اساس کار انواع کارت وفاداری مشتری بر پایهی تخفیف و ارزانخرید کردن مشتری میباشد. ولی این امر موجب کاهش سود سازمان نمیباشد. برخی افراد ممکن است بهاشتباه برداشت کنند که با ارائهی کارت وفاداری مشتری، سازمان و یا فروشگاه دچار ضرر میشود. ولی درمجموع تخفیفی که باعث شده است مشتری اقدام به خرید مجدد نماید، باعث افزایش فروش فروشگاه خواهد شد. و فروش بیشتر یعنی سود بیشتر. بنابراین برای ارزیابی ایجاد کردن انواع کارت وفاداری باید تمامی جوانب موردبررسی قرار گیرند. Types of customer loyalty cards
انوع کارت باشگاه مشتریان | Types of customer loyalty cards
دستهبندی کارت وفاداری و یا همان باشگاه مشتریان، در دستهبندیهای مختلفی وجود دارد. هر فروشگاه و سازمانی با توجه به استراتژیهای خود نوعی از کارت وفاداری مشتریان را برای مشتریان خود انتخاب میکند. البته برخی از موارد بستگی به سلیقهی مدیران خواهد داشت. مثل جنس کارت و یا طراحی آن. ولی مواردی وجود دارد که در جلب رضایت مشتری نقش مؤثرتری خواهند داشت.
انواع کارت وفاداری فیزیکی و یا مجازی
یکی از دستهبندیهای کارت وفاداری مشتریان در نوع کارت میباشد. برخی از فروشگاهها و سازمانها کارتهایی شبیه به کارت اعتباری چاپ میکنند. سپس با اعطای آنها به مشتریان، تخفیفها و اعتبارات به کارت آنها وارد میشود. مشتری در هربار خرید و یا استفاده از تخفیف کارت وفاداری باید آن را همراه داشته باشند. معمولاً این کارتها بهصورت الکترومغناطیسی ساخته میشوند. در این صورت کار با کارت وفاداری راحتتر انجام میشود.
برخی از فروشگاهها و سازمانها کارتهای وفاداری مجازی صادر میکنند. به این صورت که با ساخت پنلی برای مشتریان، امتیازات و تخفیفهای آنها در آن لحاظ میشود. مشتریان میتوانند با ارائهی کد از پیش تعیینشدهای مثل شماره موبایل امتیازات اخذشده را به آن اضافه نمایند. همچنین میتوانند برای استفاده از تخفیف موجود در کارت خود تنها با دادن شمارهی خود، از آن بهرهمند شوند.
معایب و مزایای انواع کارت های وفاداری مجازی و فیزیکی
استفاده از نوع کارت فیزیکی و یا مجازی بستگی به استراتژی مدیران خواهد شد. استراتژیهای مدیران بر حسب نوع فروشگاه و شرایط آن میتواند تعیین گردد. چراکه هر نوع کارتی دارای معایب و مزایایی نسب به دیگری میباشد. بنابراین مدیران باید طبق شرایطی که دارند بهترین کارت وفاداری را برای فروشگاه خود انتخاب نمایند.
مزایا و معایب کارت فیزیکی
کارت وفاداری مشتریان اگر بهصورت فیزیکی و بهصورت یک کارت اعتباری صادر شود مشمول هزینههایی خواهد بود. هزینههایی برای طراحی، ساخت و ایجاد کدهای دستوری. ساخت کارتهای فیزیکی وفاداری مشتری معمولاً از جنس PVC ساخته میشود. جنس PVC به علت انعطاف و سبکی مورد استقبال قرارگرفته است. ولی هزینههای آن را نیز باید در نظر گرفت.
هزینه کردن برای کارت اعتباری فیزیکی مزایایی را نیز به دنبال خواهد داشت. با طراحی زیبا و وجود برند بر روی کار، برند سازی فروشگاه نیز انجام میشود. چراکه شتری با به همراه داشتن آن نزد خود، همواره آن را مشاهده خواهد کرد. افرادی که آن را در کیف پول خود نگه میدارند، هنگام خرید از مراکز دیگر، تبلیغ رایگانی را برای فروشگاه دارای کارت اعتباری انجام میدهند. همچنین مشتریان با مشاهدهی کارت حس تعلق پذیری به فروشگاه را پیدا خواهند کرد. مشتریان با مشاهدهی کارت برای خرید مجدد ترغیب میشوند.
مزایا و معایب کارت مجازی
کارت وفاداری مجازی هزینهی تولید نخواهد داشت چراکه دارای ماهیت فیزیکی نمیباشد. ولی برای ارائهی آن به مشتریان لازم است تا پلتفرمی مناسب با طراحی زیبا برای آنها ایجاد شود. چراکه لازم است مشتریان در هر زمانی که خواستند بتوانند خودشان اعتبار آن را مشاهده کنند. بنابراین ایجاد کارت مجازی هزینهی طراحی پلتفرم و پشتیبانی آن را در بر خواهد داشت. همچنین ممکن است مشتریان با دریافت کارت مجازی پس از مدتی آن را فراموش کنند. بنابراین لازم است تا هرچند وقت یکبار وجود کارت مجازی به مشتریان یادآوری شود. این یادآوری میتواند با ارسال پیامک انجام شود که مشمول هزینه خواهد شد.
عدم مفقودی و یا خرابی در کارتهای مجازی یکی از مزایای این نوع کارت وفاداری مشتری میباشد. همچنین هزینههای ایجاد آن برای فروشگاه تنها یکبار هزینه خواهد داشت. چراکه با ایجاد پلتفرمی مناسب برای کارت وفاداری مشتری، تعداد نامحدودی مشتری میتوانند آن را اخذ کنند. همچنین برای خریدهای مجدد در فروشگاه نیاز نیست تا کارتی همراه مشتری باشد. علاوه بر آن مشتری میتواند هرزمانی که بخواهد از اعتبار و تخفیف وجود در کارت خود باخبر شود.
بهترین نوع کارت وفاداری مشتری
انتخاب نوع کارت وفاداری مشتری و یا کارت باشگاه مشتری، نیازمند تحقیق و بررسیهای لازم در مورد شرایط فروشگاه و مشتریان میباشند. بنابراین نمیتوان یک نوع کارت را برای تمامی سازمانها و فروشگاهها بهعنوان بهترین کارت در نظر گرفت. برای انتخاب نوع کارت نیز میتوان از نظر سنجیها استفاده کرد. با نظرسنجی از مشتریان میتوان از سلیقه و انتخاب آنها آگاه شد. علاوه بر این، نظرسنجی حس ارزشمند بودن مشتری را به آنها منتقل خواهد کرد.
پس لازم است تا اقدامات لازم قبل از صدور کارت وفاداری مشتری صورت گیرد. برای دریافت مشاوره میتوانید از نظرات کارشناسان با تجربهی ما بهرهمند شوید. برای ایجاد کارت وفاداری مشتری بررسی شرایط سازمان و دریافت مشاورههای کاربردی از الزاماتی میباشد که با استفاده از آن کارایی کارت وفاداری مشتری در بالاترین حد خود قرار میگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله کارت وفاداری مشتری را مطالعه کنید.
آموزش های ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزشها مشاهده فرمایید.
بدون نظر