مدیریت ارتباط مشتری CRM
در این قسمت مطالبی مربوط به کاربرد مدیریت ارتباط با مشتری و نرم افزار CRM ارائه می گردد
CRM مخفف شده Customer Relationship Management می باشد. معنی فارسی این جمله مدیریت ارتباط با مشتری است.
پیاده سازی و اجرای مدیریت ارتباط با مشتریان CRM در یک شرکت یعنی ایجاد کردن و استقرار دادن یک فرهنگ سازمانی موثر بر همه ی فرآیند ها و فعالیتهای آن شرکت است .
کاربرد این فرهنگ سازمانی ایجاد روابطی طولانی مدت و ارزشمند بین مشتری و شرکت می باشد .
کاربرد دیگرایجاد رویه های کنترلی است تا روابط بیان شده، دائم توسعه و بهبود یابند و این بهبود مستمر در رابطه و مدیریت رفتار مشتری به وفادار سازی انجامد .
کاربرد اصلی مدیریت ارتباط با مشتریان ( CRM ) ، تمرکز مدیریت شده بر روی تمام عوامل موثر داخلی و خارجی که سبب جذب مشتری می شود می باشد.
استقرار درست و به موقع مدیریت ارتباط با مشتریان CRM ، علاوه بر حفظ مشتری در بلند مدت سودآوری را در پی خواهد داشت. این سودآوری ایجاد شده در پی خرید های مکرر مشتری به وجود می آید .
پیاده سازی و استقرار مدیریت ارتباط با مشتری در یک سازمان نیازمند به در اختیار داشتن کارشناسان و کارمندان چند بعدی است یا استفاده از مشاو.
فعالیتهایی که معمولا در فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری رعایت می شود شامل موارد زیر است :
برخی از مدیران گمان می کنند مدیریت ارتباط با مشتریان CRM صرفا بر فرآیند بازاریابی و فعالیتهای آن تمرکز دارد . این درحالی است که مفهوم سی آر ام ، بسیار گسترده تر از فعالیتهای بازاریابی است .
سی آر ام تمام بخش های شرکت را علاوه بر بازاریابی درگیر می نماید .
من جمله می توان به تولید ، اداری و استخدامی ، خدمات و پشتیبانی ، فروش ، تحقیق و توسعه و مالی اشاره نمود .
مدیریت ارتباط با مشتری متمرکز بر یک سطح از کسب و کار نمی شود و به صورت چند بعدی همه ی سطوح را درگیر می نماید . مدیریت ارتباط با مشتری CRM به صورت سیستماتیک سبب برنامه ریزی ، زمانبندی و کنترل فعالیتهای قبل و بعد از فروش می شود .
مدیران ارشد شرکت هایی که برای استقرار مدیریت ارتباط با مشتری خیز بر می دارند باید بدانند.
مدیریت ارتباط با مشتری CRM با تمام فعالیتهای روز مره کسب و کار دارد پس باید در چشم انداز و استراتژی سازمان به صورت خاص به مدیریت ارتباط با مشتری CRM پرداخته شده باشد .
یکی از کاربرد های نرم افزار CRM سی آر ام توانمند ساختن مشتریان جهت تعامل سازنده با شرکت می باشد .
زمانی که سی آرام دریک شرکت مستقر می شود یا در حال استقرار می باشد تمام ابزار های تماس فی مابین شرکت و مشتریان به خدمت می گیرد .
من جمله وب ، شبکه های اجتماعی ، ایمیل ، پیامک ، تلفن و …
هزینه های بسیاری می شود تا از بین سر نخ ها عده ای شناسایی و تبدیل به فرصت و از بین فرصت ها عده ای تبدیل به مشتری شوند . پس برای هر مشتری ، شرکت متحمل هزینه بسیار شده است .
لذا از دست دادن مشتری یعنی سوختن سرمایه گذاری انجام شد .
یک نکته ظریف در فرآیند بازاریابی هست که می توان به عنوان یک اصل از آن استفاده نمود .
جذب مشتری های ناراضی و نگه داشتن مشتری هزینه ای بسیار پایین تر نسبت به جذب مشتری جدید دارد . مشتری در اصل کالایی ارزشمند است که می تواند به راحنی برای شرکت خلق درآمد نماید .
برای دریافت مطالب مرتبط با آموزش نرم افزار CRM ما را دنبال کنید . آموزشهای ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزشها مشاهده فرمایید .