با وجود ایجاد کافهها و رستورانهای زیاد در سطح شهر، رقابت رنگ دیگری به خود گرفته است. امروزه علاوه بر کیفیت غذا، قیمت، مکان و … ابزاری برای رقابت بین رستورانها و کافهها به وجود آمده است. یکی از ابزار فوقالعاده کاربردی برای رقابت در بازار و جذب مشتری بیشتر، باشگاه مشتریان میباشد.
باشگاه مشتریان در کافهها و رستورانها کاربردهای مختلفی دارد. کاربردهایی که در نهایت منجر به افزایش رضایت مشتری و مراجعهی مجدد آنها به کافه و رستوران میشود. به همین منظور در این مقاله در مورد کاربردهای باشگاه مشتریان بحث خواهیم کرد. عناوین موردبررسی در این مقاله به شرح زیر میباشد.

عملکرد باشگاه مشتریان در کافه و رستوران
بهطورکلی باشگاه مشتریان با دو هدف ایجاد میشود. یکی برای تبلیغ جهت جذب مشتریان جدید و هدف دیگر برای وفادار سازی مشتریان قدیمی کافه و رستوران میباشد. بنابراین کافهها و رستورانهایی که قصد دارند فروش خود را از این دو طریق افزایش دهند باید با بررسی شرایط اقدام به ایجاد باشگاه مشتریان نمایند. چراکه برای پیادهسازی یک باشگاه مشتریان کاربردی در کافه و رستورانها باید شاخصها و فاکتورهای مهمی بررسی شوند. برای آشنایی بیشتر با سامانه تعامل، انگیزش و وفادارسازی(باشگاه مشتریان) به باشگاه مشتریان چیست؟ را مطالعه نمایید. در مقاله باشگاه مشریان برای رستوران به سایر کاربردهای باشگاه در رستوران ها پرداخته شده است.
شاخصهایی در کافه و رستورانها مورد اهمیت قرار دارند میتواند بر اساس استراتژی مدیران رستوران و یا نوع مشتریان متفاوت باشد. اما برخی از شاخصها و شرایط برای پیادهسازی باشگاه مشتریان، شامل همهی کافهها و رستورانها میباشد. یکی از این عوامل میزان سود هر غذا و یا خوراکی و نوشیدنیهایی که مشتری سفارش میدهد، میباشد. عوامل مهم دیگری برای پیادهسازی باشگاه مشتریان مورد اهمیت قرار دارند که با توجه به شرایط هر رستوران و کافهای میتوان آن را تغییر داد.
بنابراین عملکرد باشگاه مشتریان در کافهها و رستورانها بستگی به نحوهی پیادهسازی و طراحی آن دارد. برای مشاوره و دریافت راهنمایی برای پیادهسازی باشگاه مشتریان با بهترین عملکرد در کافه و رستوران خود میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.
اهداف باشگاه مشتریان در کافه و رستوران
ایجاد باشگاه مشتریان بهمنظور دستیابی به اهداف و نتایجی میباشد که در نهایت سود رستوران و کافه را بالا میبرد. برای رسیدن به این اهداف باید نوع مشتریان و نوع رستوران و کافه بهطور دقیق موردبررسی قرار گیرد. در این صورت دستیابی به اهداف موردنظر کار راحتری خواهد بود. در ادامه به اهداف ایجاد باشگاه مشتریان در رستورانها و کافهها اشاره خواهیم کرد.
1 ) جذب مشتری جدید
همانطور که بیان شد یکی از اهداف باشگاه مشتریان در کافه و رستورانها جذب مشتری جدید میباشد. مدیران کافهها و رستورانها برای جذب مشتری جدید توسط باشگاه مشتریان باید امتیازاتی را جهت عضویت مشتریان در نظر بگیرند.
یکی دیگر از عواملی که میتواند باعث افزایش مشتریان جدید شود، ارائهی کد معرفی به مشتریان قدیمی میباشد. با ارائهی کد معرف باشگاه مشتریان به مشتریان قدیمی، مشتریان میتوانند با معرفی دوستان و آشنایان خود به رستوران و کافه از امتیاز تعیینشدهای برخوردار شوند. بدینصورت با معرفی مشتریان قدیمی، مشتریان جدیدی وارد باشگاه مشتریان خواهند شد.
2 ) مراجعه ی مجدد مشتری
مشتریان با مراجعه به کافهها و رستورانها و دادن سفارش میتوانند از امکانات باشگاه مشتریان بهرهمند شوند. مشتریان پس از دریافت اولین سفارش خود از امتیاز تعیینشدهای در باشگاه برخوردار میشوند. هنگامیکه مشتریان امتیازی را دریافت کنند، میتوانند در سفارشهای بعدی خود از آن استفاده نمایند.
در برخی از موارد ممکن است مشتری بخواهد، امتیازهای هر بار مراجعه را جمع کند و بهیکباره از آن استفاده نماید. این نحوهی استفاده از امتیازها میتواند بر اساس استراتژی مدیران کافهها و رستورانها تفاوت داشته باشد. ولی درهرصورت مشتری برای استفاده از امتیاز خود تمایل دارد تا مجدداً به کافه و یا رستوران مراجعه کند و از تخفیف تعیینشده بهرهمند شود. بدینصورت مشتریان جدید نیز تبدیل به مشتریان وفادار خواهند شد.
3 ) افزایش رضایت مشتری
یکی از اهداف ایجاد باشگاه مشتریان، جذب رضایت مشتریان است. چراکه رضایت مشتریان باعث افزایش سود رستورانها و کافهها میشود. مشتریانی که از خدمات کافهها و رستورانها راضی نباشند. دلیلی برای مراجعهی مجدد به آن مکان نخواهند داشت. بنابراین بالا بردن رضایت مشتریان یکی دیگر از اهداف اصلی سامانه رضایت مشتریان است.
رضایت مشتریان با باشگاه مشتریان از طریق مختلفی میتواند بهدست بیاید. اولین خدمتی که در باشگاه مشتریان کافهها و رستورانها حائز اهمیت میباشد، تخفیف دهی بر اساس میزان امتیازدهی میباشد. چراکه مشتریان کافهها و رستورانها در هر بار مراجعه میتوانند قیمت کمتری را بابت خوراکی خود بپردازند. لحاظ کردن تخفیف برای مشتریان نوعی حس متمایز بودن به آنها دست خواهد داد. بدینصورت مشتری احساس خشنودی بیشتری خواهد کرد.
غیر از لحاظ کردن تخفیف بر اساس امتیاز مشتریان میتوان خدمات متنوع دیگری را نیز برای آنها ارائه نمود. خدمات مختلفی مثل ارسال رایگان، ارائهی نوشیدنی یا دستر رایگان و … . بدینصورت رضایت مشتریان تا حد زیادی بالا میرود. به دنبال افزایش رضایت مشتریان، سود کافه و رستوران نیز بهطور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. برای ادامه مطلب به مقاله افزایش رضایت مشتری با باشگاه مشتریان مراجعه کنید.
4) اطلاع از طبع مشتریان به کمک باشگاه مشتریان در کافه و رستوران
مشتریان با خرید هر خوراکی اعم از غذا و یا نوشیدنی امتیازی را در باشگاه مشتریان از آن خود میکنند. میزان این امتیاز میتواند با توجه به نوع خوراکی و یا قیمت نهایی فاکتور باشد. درهرصورت اطلاعات فاکتورهای مشتریان همواره در باشگاه مشتریان کافه و رستوران ثبت میشود.
5) امکان ایجاد نظر سنجی در باشگاه مشتریان
یکی دیگر از راههای اطلاع از طبع مشتریان و سلیقهی آنها، استفاده از نظرسنجیها میباشد. نظرسنجی در کافه و رستوران در زمینههای مختلفی میتواند ایجاد شود. بهطور مثال میتوان از سلیقهی مشتری در چیدمان کافه و رستوران و یا محیط آن اطلاع پیدا کرد. همچنین میتوان از کیفیت غذاها و نوشیدنیها از مشتریان نظر خواست.
ایجاد نظرسنجی با استفاده از باشگاه مشتریان بسیار کاربردی میباشد. چراکه میتواند برای پر کردن نظرسنجیها امتیازی را لحاظ کرد. مشتریان کافه و رستوران با پر کردن نظرسنجیها، علاوه بر اخذ امتیاز، احساس اهمیت پیدا میکنند. بدینصورت رضایت مشتریان کافه و رستوران نیز افزایش مییابد که دراینباره در ادامه توضیحات لازم را خواهیم داد. مدیران کافه و رستوران نیز بهراحتی از سلیقههای مشتریان و نظر آنها مطلع میشوند.
6)اطلاع رسانی به مشتریان کافه و رستوران برای تخفیف های مناسبتی
در برخی از زمانها ممکن است کافه و یا رستورانی برای جذب مشتری بیشتر اقدام به ارائهی تخفیف نماید. در این صورت برای اطلاعرسانی به مردم باید هزینههای زیادی بپردازد. ولی اگر کافه و رستوران دارای باشگاه مشتریان باشد میتواند بهراحتی به مشتریان خود این خبر خوشایند را اعلام نماید. در این صورت با صرف هزینهی اندکی، مشتریان زیادی را به خود جذب میکند. چراکه اطلاعات تماس مشتریان بهطور کامل در باشگاه مشتریان ثبت خواهد شد.
همانطور که بیان شد کافهها و رستورانها برای جذب مشتری بیشتر در دورانی که مشتریان آنها کم شده است میتوانند تخفیف ارائه دهند. ولی در برخی موارد تخفیفهای ارائهشده توسط کافه و رستوران میتواند به مناسبتهای مختلفی نیز صورت بگیرد. در زمانهایی که مناسبت خاصی وجود دارد، کافهها و رستورانها میتوانند پیام تبریکی را به مشتریان خود ارسال نمایند و تخفیف ارائهشده را به آنها اعلام نمایند. بدینصورت علاوه بر اطلاعرسانی، پیام تبریکی نیز برای مشتری ارسال میشود که باعث خرسندی مشتری میشود.
7) اطلاع رسانی به مشتریان کافه و رستوران برای منو های جدید
غذاها و خوراکی و نوشیدنی کافهها و رستورانها دارای تنوع زیادی میباشد. هرچقدر که میزان این خوراکیها افزایش یابد بازهم ممکن است که غذایی ازقلمافتاده باشد. به همین منظور بسیاری از کافهها و رستورانها در برخی مواقع خوراکیای به منو اضافه میکنند و یا جایگزین خوراکی دیگری میکنند. بدینصورت منوی رستوران و کافهها همواره در حال بهبود در جهت سلیقهی مشتریان میباشد. ممکن است قهوهی خاصی به منوی کافه اضافه شود. و یا غذایی لذیذ به منوی رستوران.
برای آنکه بتوان از همان ابتدایی که منو تغییر پیدا کرد مشتری جذب کرد، میتوان از باشگاه مشتریان کمک گرفت. بهوسیلهی باشگاه مشتریان میتوان تغییرات منو و اضافه کردن خوراکیهای جدید را به مشتریان اطلاع داد. این اطلاعرسانی تنها با چند کلیک ساده امکانپذیر خواهد بود. بنابراین کافهها و رستورانها بدین هیچ دغدغهای میتوانند به کمک باشگاه مشتریان به منوی خود خوراکی جدید اضافه نمایند. و بهراحتی آن را به دیگران معرفی نماید.
8) اطلاع رسانی خبر های کافه و رستوران با کمک باشگاه مشتریان
کافهها و رستورانها همواره در بازار خوراکیها در حال رقابت هستند. برای ماندن در این رقابت، برخی دکوراسیون خود را تغییر میدهند. بعضی از رستورانها و کافهها مکان خود را تغییر میدهند. برخی امکانات جدیدی به محیط کافه و رستوران خود میافزایند. تعدادی نیز ممکن است بنابر دلایلی مثل کرونا مجبور به تعطیلی کافه و رستوران خود نمایند.
در این صورت بهتر است تا مشتریان از این اتفاقات اطلاع داشته باشند. باشگاه مشتریان با جمعآوری اطلاعات تماس مشتریان میتواند تمامی این تغییرات را به مشتریان خود اطلاع دهند. بدینصورت مشتریان همواره در جریان امور مربوط به کافه و رستوران قرار میگیرند.
برای مثال اگر مکان کافه و یا رستوران تغییر کرد میتوان این تغییر را به مشتریان بهراحتی اطلاع داد. بدینصورت مشتریان از دست نخواهند رفت. کافه و رستوران نیز مجدداً نیازی به تبلیغ و جذب مشتری نخواهد داشت. با این کار در هزینهها صرفهجویی خواهد شد.
همچنین اگر کافه و یا رستوران مجبور به تعطیلی شده باشد میتواند این خبر را به مشتریان خود اطلاع دهد. در این صورت هیچ مشتریای در زمان تعطیلی مراجعه نمیکند و حس ارزشمند بودن وقت مشتری توسط کافه و رستوران به او داده میشود.
9) حس ارزشمندی مشتریان کافه و رستوران ها با باشگاه مشتریان
مزایای بیانشده تا اینجا همگی به افزایش رضایت مشتری کمک میکنند. شاید بتوان امور گفتهشده را از طریق راههای دیگری نیز انجام داد. هرچند راحتترین ابزار برای دستیابی به این مزایا باشگاه مشتریان میباشد. ولی اصل وجود باشگاه مشتریان حس ارزشمند بودن را به مشتری منتقل میکند.
10) افزایش رضایت مشتری کافه و رستوران با باشگاه مشتریان
هنگامیکه یک مشتری از کافه و رستورانی راضی باشد برای دفعات بعدی نیز به همان مکان مراجعه میکند. چراکه مشتری طبق تجربهای که داشته آن کافه و رستوران را به دیگر کافهها و رستورانها ترجیح میدهد. این ارجحیت به خاطر حس رضایت و خشنودی مشتری بهدست میآید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله افزایش رضایت مشتری با باشگاه مشتریان را مطالعه نمایید.
11) افزایش فروش با باشگاه مشتریان
افزایش رضایت مشتریان کافه و رستوران نیز منجر به افزایش فروش میشود. چراکه وقتی یک مشتری از یک کافه و رستوران رضایت داشته باشد آن را به دیگران نیز معرفی خواهد کرد. علاوه بر آن خود مشتری نیز تمایل به مراجعهی مجدد به کافه و رستوران دارد. بدین صورت فروش افزایش چشمگیری پیدا میکند. افزایش فروش نیز به کسب سود بیشتر و درآمدزایی بیشتر ختم میشود. و همگی این اتفاقت تنها به کمک باشگاه مشتریان امکانپذیر میباشد. با باشگاه مشتریان درآمد رستوران و کافهی خود را بهراحتی افزایش دهید.

اهداف باشگاه مشتریان در رستوران ها. ایجاد باشگاه مشتریان در رستوران.
طراحی باشگاه مشتریان برای کافه و رستوران
قبل از پیادهسازی و اجرای کامل باشگاه مشتریان در رستوران و کافهها لازم است تا شرایط کافه و رستوران بررسی شود. یکی از این شرایط میزان سود ده بودن خوراکیها میباشد. بنابراین امتیاز در نظر گرفتهشده باید بر اساس میزان سود خوراکیها تعیین شود. چراکه اگر امتیاز در نظر گرفتهشده بیشتر از میزانی باشد که کافه و رستوران بتواند تخفیف دهد منجر به ضرر خواهد شد.
همچنین اگر امتیاز در نظر گرفتهشده بسیار پایین باشد، تاثیر زیادی در افزایش رضایت مشتری نخواهد داشت. بنابراین تعیین امتیاز طبق نظرات کارشناسی شده، بالاترین میزان سود را به همراه رضایت کافی توسط مشتری به کافه و رستوران میدهد.
میزان خرج امتیاز و خدمات باشگاه مشتریان
علاوه بر میزان امتیازدهی به مشتریان، باید نوع خرج آن و خدمتی که ارائه میشود موردبررسی قرار گیرد. چراکه ممکن است خرج امتیاز برای یک نوع خوراکی بهصرفه باشد و برای خوراکی دیگری مقرونبهصرفه نباشد. بهطور مثال ممکن است میزان سود نوشیدنیهای شرکتی در حدی نباشد که رستوران ها بتوانند بر روی آنها تخفیف زیادی اعمال کنند. ولی در عوض بتوانند بر روی غذاهای مخصوص خود تخفیف بیشتری اعمال کنند.
مثلاً ممکن است ارسال رایگان برای مشتریان مختلف در مناطق مختلف شهر بهصرفه نباشد. بنابراین بررسی میزان سود خوراکیها و نحوهی خرج امتیاز مشتریان در طراحی باشگاه مشتریان دارای اهمیت میباشد. ولی بهطورکلی بررسی تمامی این موارد بستگی به شرایط کافه و رستوران دارد.
همچنین، مطالعه مقاله انواع باشگاه مشتریان میتواند به شما در انتخاب مناسبترین سامانه کمک کند.
نتیجهگیری
در دنیای پررقابت امروز، رستورانها و کافهها برای موفقیت نیاز به چیزی فراتر از غذای خوشمزه و محیط دلنشین دارند. ایجاد یک باشگاه مشتریان، فرصتی بینظیر برای افزایش وفاداری مشتریان، جذب مشتریان جدید و در نهایت، افزایش فروش است. باشگاه مشتریان نهتنها به شما کمک میکند تا ارتباط قویتری با مشتریان خود برقرار کنید، بلکه تجربهای متفاوت و منحصربهفرد را برای آنها رقم میزند. از تخفیفهای ویژه گرفته تا برنامههای وفاداری و نظرسنجیهای هدفمند، همهی این امکانات باعث میشوند که مشتریان بارها و بارها به رستوران یا کافه شما بازگردند.
اگر میخواهید مشتریانتان را به طرفداران همیشگی تبدیل کنید و فروش خود را بهطور چشمگیری افزایش دهید، باشگاه مشتریان رکاما بهترین انتخاب برای شماست! با امکانات پیشرفته، سیستم امتیازدهی حرفهای و ابزارهای هوشمند، شما میتوانید تجربهای بینظیر برای مشتریانتان خلق کنید.
همین امروز اقدام کنید و به جمع رستورانها و کافههای موفقی بپیوندید که از باشگاه مشتریان رکاما برای رشد کسبوکارشان استفاده میکنند. برای دریافت مشاوره رایگان و راهاندازی باشگاه مشتریان اختصاصی خود، همین حالا با ما تماس بگیرید!