باشگاه مشتریان چیست؟

Customer Club Advanced باشگاه مشتریان

در سال‌های اخیر، رقابت میان شرکت‌ها و مؤسسات به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است. هر کسب‌وکاری به دنبال جذب مشتریان جدید از طریق روش‌هایی مانند تبلیغات، تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه است. اما آیا می‌دانستید که هزینه جذب یک مشتری جدید، ۷ تا ۱۰ برابر بیشتر از هزینه حفظ مشتریان فعلی است؟ این یعنی اگر سازمان‌ها با استراتژی‌های هوشمندانه، فروش مجدد به مشتریان قبلی را در اولویت قرار دهند، نه‌تنها در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند، بلکه سودآوری بیشتری نیز خواهند داشت.

اگر به دنبال یک راهکار کارآمد برای افزایش وفاداری مشتریان و رشد پایدار کسب‌وکارتان هستید، خرید باشگاه مشتریان می‌تواند یک انتخاب هوشمندانه باشد.

Customer Club Advanced  باشگاه مشتریان
باشگاه مشتریان چیست؟ تاریخچه ی باشگاه مشتریان. مزایای ایجاد باشگاه مشتریان .

تعریف باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان پایگاهی برای ارائه ی خدمات متنوع به گروه های خاصی از مشتریان است. مدیران می توانند با استفاده از ایجاد باشگاه مشتریان، خدمات مد نظر خود را برای وفاداری بیشتر مشتریان انجام دهند. مشتریان نیز با مشاهده ی مزایا و خدماتی که می توانند در ازای خرید انجام دهند، اقدام به خرید می کنند. یکی از نکات مهم در خصوص ایجاد باشگاه مشتریان، توانایی شرکت برای انجام خدمات در نظر گرفته در باشگاه می باشد. این خدمات باید به صورتی در نظر گرفته شوند که دلیل خوبی برای خرید مجدد باشد.
از طرفی نباید باعث شود که هزینه ی خدمات بیشتر از سود محصول شود. چرا که ایجاد باشگاه مشتریان و صرف هزینه ی خدمات برای افزایش سود بیشتر ایجاد می شود. با ایجاد استراتژی مناسب جهت ایجاد باشگاه، علاوه بر سود بیشتر، وفاداری مشتریان نیز افزایش خواهد یافت. همچنین مزیت خوبی برای جذب مشتریان جدید خواهد بود. باشگاه‌های مشتریان زیادی وجود دارند، اما همه آن‌ها امکاناتی کامل و بی‌نظیر ارائه نمی‌دهند. باشگاه مشتریان مدیل و نور، با بیشترین و بهترین مزایا، کسب‌وکار شما را متحول کرده و مسیر موفقیتتان را هموار می‌کند.
در خصوص بهترین باشگاه می توانید مقاله ی بهترین باشگاه مشتریان را نیز مطالعه نمایید. اینجا جایی است که رشد و پیشرفت شما اولویت ماست!

تاریخچه ی باشگاه مشتریان

مفهوم باشگاه مشتریان در سال 1793 میلادی بوجود آمد. بدین صورت که شرکن گرین یونیون تی در ازای خرید مشتریانش به آن ها کوپن هایی می داد. سپس مشتریان با جمع آوری کوپن ها و ارائه ی آن ها در خرید بعدی، می توانستند از تخفیف استفاده کنند و یا کالایی را رایگان دریافت نمایند. این روش مورد قبول بسیاری از فروشندگان و موسسات قرار گرفت. 

به دلیل استقبال مشتریان از این خدمت، فروشگاه های دیگری نیز از این شیوه استفاده کردند. انجام این روش و استقبال مشتریان از کوپن ها، باعث شد تا مشتریان از نوآوری ها و شیوه های جدید فروش این موسسه نیز به خوبی استقبال کنند. بنابراین باعث ایجاد حس اعتماد بین مشتریان و فروشگاه گرین یونیون تی شد.

مدرنیزه شدن باشگاه مشتریان

این روش در سال 1981 با استفاده از شرکت هواپیمایی آمریکا مدرنیزه شد. شرکت هواپیما سازی آمریکا با ارائه ی پکیجی که شامل چندین مورد خدمات برای مشتریان بود، پایه های اصلی باشگاه مشتریان را بنا کرد. امتیازات پکیج براساس مسافت سفر افراد و میزان بار مسافران در نظر گرفته می شد. مسافران می توانستند پس از اخذ امتیازات، آن ها را برای گرفتن تخفیف در سفر های بعدی خود استفاده کنند.

پکیج شرکت هواپیمایی راه های دیگری را نیز برای خرج امتیازات در نظر گرفته بود. به طور مثال افراد می توانستد امتیازات خود را برای خرید بنزین از جایگاه های سوخت مصرف نمایند. پس از اقدام شرکت هواپیمایی برای تهیه ی پکیج خدماتی، شرکت ها و موسسات مختلفی نیز چنین بسته های خددماتی را برای مشتریان خود فراهم کردند. با ایجاد چنین بسته های خدماتی بین شرکت ها، فضای رقابتی جدیدی ایجاد شد.

Customer Club Advanced  مشتریان
باشگاه مشتریان چیست؟ تاریخچه ی باشگاه مشتریان.

ملزومات نرم افزار باشگاه مشتریان

برای ایجاد یک باشگاه مشتریان، اطلاعات مشتریان اعم از تاریخچه ی خرید و علایق آن ها مورد نیاز است. با داشتن اطلاع کافی از مشتریان می توان برای بسته های خدماتی که در باشگاه ارائه می شوند، برنامه ریزی کرد. چراکه خدمات در نظر گرفته شده باید مورد پسند مشتریان قرار گیرد. به طور مثال با جمع آوری اطلاعات درمورد کالای خاصی که مورد پسند بیشتر مشتریان قرار گرفته، آن کالا را در بسته های خرج امتیاز مشتریان قرار داد.

نابراین یکی از الزامات مورد نیاز برای راه اندازی باشگاه راه اندازی، اطلاعات مشتریان است. ابزار مناسبی که برای جمع آوری این اطلاعات وجود دارد، نرم افزار CRM می باشد. فروشندگان می توانند با استفاده از این نرم افزار علاوه بر مدیریت بر مشتریان خود، به اطلاعات لازم در خصوص پیاده سازی باشگاه مشتریان بپردازند.

نرم افزار CRM نیز باید دارای ویژگی ها و خصوصیاتی باشد تا بتوان به راحتی و به طور دقیق اطلاعات مشتریان را استخراج کند. چرا که اگر نرم افزار CRM مناسبی وجود نداشته باشد، اطلاعات دریافتی از مشتریان به طور صد در صد کاربردی نخواهند بود. در این صورت سود مناسبی در ازای راه اندازی باشگاه مشتریان دریافت نخواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نرم افزار سی آر ام می توانید مقاله ی نرم افزار CRM چیست را نیز مطالعه نمایید.

انواع مختلف باشگاه مشتریان

همان طوری که بیان شد استراتژی های مختلفی برای ایجاد باشگاه مشتریان وجود دارد. یکی از استراتژی ها در خصوص نوع باشگاه اجرا می شود. به طور کلی دو نوع باشگاه می توان برای مشتریان در نظر گرفت.

باشگاه مشتریان نوع بسته

این نوع باشگاه مختص افرادی است که در گذشته سابقه ی خرید داشته اند. تمرکز باشگاه بسته، به صورت کامل بر روی وفاداری مشتریان قرار دارد. بدین صورت که امتیازات در نظر گرفته شده جهت خرید مجدد ایجاد می شوند. مشتریان سابق نیز با مشاهده ی امتیازاتی که دارند، ترغیب به خرید می شوند. دلیل ایجاد این نوع باشگاه، هزینه ی کمتر نگهداری مشتریان بالفعل نسبت به جذب مشتریان جدید است.

باشگاه مشتریان نوع باز

استراتژی ایجاد باشگاه باز برای جذب بیشتر مشتریان جدید در نظر گرفته شده است. باشگاه باز بدین صورت عمل می کند که علاوه بر نگهداری مشتریان وفادار، مشتریان جدیدی را بخاطر مزیت های باشگاه، جذب می کند.

برای انتخاب نوع باشگاه مشتریان، بهتر است نوع محصول ارائه شده در نظر گرفته شود. در صورتی که محصول ارائه شده، محصولی می باشد که به طور مستمر توسط مشتریان خریداری نمی شود، بهتر است باشگاه مشتریان نوع باز مورد استفاده قرار گیرد. ولی اگر محصول ارائه شده، محصولی پر مصرف می باشد، بهتر است تمرکز بر روی مشتریان سابق قرار گیرد تا به مشتریان وفادار تبدیل شوند.

Customer Club Advanced باشگاه
باشگاه مشتریان چیست؟

مزایای داشتن باشگاه مشتریان

به طور کلی با ایجاد باشگاه مشتریان، مزایای زیر بوجود خواهند آمد. نتیجه ی فواید زیر، هزینه های کمتر و سود بیشتر خواهد بود.

  1. جمع آوری اطلاعات تماس مشتری
  2. اطلاعات دقیق از سلیقه های مشتریان
  3. ارتباط موثر با مشتری
  4. تمرکز بیشتر بر روی مشتریان پر سود
  5. ایجاد انگیزه برای خرید بیشتر
  6. پیدا کردن حس ارزشمند بودن توسط مشتری
  7. ایجاد سیاست های فروش متنوع
  8. تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل
  9. اطلاع از علایق مشتریان

برای بررسی بیشتر فواید ایجاد باشگاه، به مقاله ی مزایای باشگاه مشتریان مراجعه نمایید.

ویژگی های یک باشگاه مشتریان مناسب

باشگاه مشتریان باید دارای ویژگی ها و ساختار مناسبی باشد. چرا که اگر باشگاه دارای ویژگی های مطلوبی نباشد، باشگاه کارآمدی نخواهد بود. برخی از ویزگی های لازمه عبارت اند از:

  1. ثبت نام سریع
  2. محیط کاربری آسان
  3. مشاهده ی دقیق امیتاز
  4. امکان مشاهده ی تاریخچه ی دریافت و خرج امتیاز
  5. دارا بودن راه های مختلف برای اخذ امتیاز
  6. دارا بودن خدمات متنوع جهت خرج امتیاز
  7. ایجاد نظر سنجی برای خدمات باشگاه

هدیه رکاما

با تکمیل فرم زیر از مشاوره رایگان برای استقرار و معرفی بهترین ابزار مختص کسب‌وکارتان بهره‌مند شوید. همچنین از 90 دقیقه آموزش رایگان برخوردار خواهید شد.

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

مرحله 1 از 2 - اطلاعات اولیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
تماس با ما

رکاما مشتاق شنیدن صدای شماست

شماره تماس:

03134910

02191012435

ایمیل: info@rokama.ir

پیمایش به بالا

با رکاما مسیر رشد کسب‌وکارتان را شروع کنید

با تکمیل فرم زیر علاوه بر دریافت مشاوره رایگان برای مشکلات کسب و کارتان، از 5.000.000 تومان اعتبار هدیه بهره‌مند شوید.

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

مرحله 1 از 2 - اطلاعات اولیه