در چند سال اخیر بین شرکت ها و موسسات، رقابت به طور چشم گیری افزایش یافته است. هرکدام از شرکت ها به هر نحوی اقدام به جذب مشتری می نمایند. راه هایی مثل تبلیغات، تخفیف و … . اما جالب است بدانید که هزینه ی جذب مشتری ۷ تا ۱۰ برابر هزینه ی نگهداری مشتریان سابق است. یعنی اگر سازمان ها و موسسات با استراتژی های مدیریتی اقدام به فروش مجدد به مشتریان سابق خود نمایند، در هزینه ی های خود صرفه جویی کرده اند. و این یعنی سود بیشتر. اگر قصد خرید باشگاه مشتریان را دارید توصیه می شود برای دریافت اطلاعات کامل و راهنمایی های رایگان با مشاورین رکاما تماس حاصل فرمایید. / customer club.
استراتژی ها و ابزار های متنوعی برای نگهداری از مشتریان وفادار وجود دارد. یکی از ابزار های بسیار کاربردی در این زمینه، نرم افزار CRM می باشد. مدیریت ارتباط با مشتری چیست؟ نرم افزار CRM به مدیران کمک می کند تا با استفاده از تاریخچه ی خرید و اطلاعات کامل از مشتریان خود، اقدام به فروش مجدد نمایند. برای فروش مجدد باید دلایل قانع کننده ای وجود داشته باشد. برای اطلاع از انواع باشگاه مشتریان کلیک کنید.
علاوه بر رقابت در کیفیت محصولات و خدمات، باید خدمات اضافه بر فروش نیز وجود داشته باشد. خدماتی از جمله: تحویل رایگان محصول، کد تخفیف، بسته بندی مناسب و … که هر مدیری با توجه به استراتژی های مدیریتی خود اقدام به ارائه ی هرکدام از این خدمات می نماید. یکی از خدماتی که می توان برای مشتریان در نظر گرفت و از طریق آن مشتریان وفادار جذب شوند، ایجاد باشگاه مشتریان است.
عناوین مورد بررسی در این مقاله به شرح زیر می باشد:
- تعریف باشگاه مشتریان
- تاریخچه ی باشگاه مشتریان
- مدرنیزه شدن باشگاه مشتریان
- ملزومات نرم افزار باشگاه مشتریان
- انواع باشگاه مشتریان
- باشگاه مشتریان بسته
- باشگاه مشتریان باز
- مزایای ایجاد باشگاه مشتریان
- ویژگی باشگاه مشتریان مناسب
تعریف باشگاه مشتریان
باشگاه مشتریان پایگاهی برای ارائه ی خدمات متنوع به گروه های خاصی از مشتریان است. مدیران می توانند با استفاده از ایجاد باشگاه مشتریان، خدمات مد نظر خود را برای وفاداری بیشتر مشتریان انجام دهند. مشتریان نیز با مشاهده ی مزایا و خدماتی که می توانند در ازای خرید انجام دهند، اقدام به خرید می کنند. یکی از نکات مهم در خصوص ایجاد باشگاه مشتریان، توانایی شرکت برای انجام خدمات در نظر گرفته در باشگاه می باشد. این خدمات باید به صورتی در نظر گرفته شوند که دلیل خوبی برای خرید مجدد باشد.
از طرفی نباید باعث شود که هزینه ی خدمات بیشتر از سود محصول شود. چرا که ایجاد باشگاه مشتریان و صرف هزینه ی خدمات برای افزایش سود بیشتر ایجاد می شود. با ایجاد استراتژی مناسب جهت ایجاد باشگاه، علاوه بر سود بیشتر، وفاداری مشتریان نیز افزایش خواهد یافت. همچنین مزیت خوبی برای جذب مشتریان جدید خواهد بود. در خصوص بهترین باشگاه می توانید مقاله ی بهترین باشگاه مشتریان را نیز مطالعه نمایید.
تاریخچه ی باشگاه مشتریان | Customer Club History
مفهوم باشگاه مشتریان در سال ۱۷۹۳ میلادی بوجود آمد. بدین صورت که شرکن گرین یونیون تی در ازای خرید مشتریانش به آن ها کوپن هایی می داد. سپس مشتریان با جمع آوری کوپن ها و ارائه ی آن ها در خرید بعدی، می توانستند از تخفیف استفاده کنند و یا کالایی را رایگان دریافت نمایند. این روش مورد قبول بسیاری از فروشندگان و موسسات قرار گرفت. / customer club
به دلیل استقبال مشتریان از این خدمت، فروشگاه های دیگری نیز از این شیوه استفاده کردند. انجام این روش و استقبال مشتریان از کوپن ها، باعث شد تا مشتریان از نوآوری ها و شیوه های جدید فروش این موسسه نیز به خوبی استقبال کنند. بنابراین باعث ایجاد حس اعتماد بین مشتریان و فروشگاه گرین یونیون تی شد.
مدرنیزه شدن باشگاه مشتریان | Customer Club Advanced
این روش در سال ۱۹۸۱ با استفاده از شرکت هواپیمایی آمریکا مدرنیزه شد. شرکت هواپیما سازی آمریکا با ارائه ی پکیجی که شامل چندین مورد خدمات برای مشتریان بود، پایه های اصلی باشگاه مشتریان را بنا کرد. امتیازات پکیج براساس مسافت سفر افراد و میزان بار مسافران در نظر گرفته می شد. مسافران می توانستند پس از اخذ امتیازات، آن ها را برای گرفتن تخفیف در سفر های بعدی خود استفاده کنند. /customer club
پکیج شرکت هواپیمایی راه های دیگری را نیز برای خرج امتیازات در نظر گرفته بود. به طور مثال افراد می توانستد امتیازات خود را برای خرید بنزین از جایگاه های سوخت مصرف نمایند. پس از اقدام شرکت هواپیمایی برای تهیه ی پکیج خدماتی، شرکت ها و موسسات مختلفی نیز چنین بسته های خددماتی را برای مشتریان خود فراهم کردند. با ایجاد چنین بسته های خدماتی بین شرکت ها، فضای رقابتی جدیدی ایجاد شد.
ملزومات نرم افزار باشگاه مشتریان | Customer Club Requirements
برای ایجاد یک باشگاه مشتریان، اطلاعات مشتریان اعم از تاریخچه ی خرید و علایق آن ها مورد نیاز است. با داشتن اطلاع کافی از مشتریان می توان برای بسته های خدماتی که در باشگاه ارائه می شوند، برنامه ریزی کرد. چراکه خدمات در نظر گرفته شده باید مورد پسند مشتریان قرار گیرد. به طور مثال با جمع آوری اطلاعات درمورد کالای خاصی که مورد پسند بیشتر مشتریان قرار گرفته، آن کالا را در بسته های خرج امتیاز مشتریان قرار داد. / customer club
نابراین یکی از الزامات مورد نیاز برای راه اندازی باشگاه راه اندازی، اطلاعات مشتریان است. ابزار مناسبی که برای جمع آوری این اطلاعات وجود دارد، نرم افزار CRM می باشد. فروشندگان می توانند با استفاده از این نرم افزار علاوه بر مدیریت بر مشتریان خود، به اطلاعات لازم در خصوص پیاده سازی باشگاه مشتریان بپردازند.
نرم افزار CRM نیز باید دارای ویژگی ها و خصوصیاتی باشد تا بتوان به راحتی و به طور دقیق اطلاعات مشتریان را استخراج کند. چرا که اگر نرم افزار CRM مناسبی وجود نداشته باشد، اطلاعات دریافتی از مشتریان به طور صد در صد کاربردی نخواهند بود. در این صورت سود مناسبی در ازای راه اندازی باشگاه مشتریان دریافت نخواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نرم افزار سی آر ام می توانید مقاله ی نرم افزار CRM چیست را نیز مطالعه نمایید.
انواع مختلف باشگاه مشتریان | Types of customer clubs
همان طوری که بیان شد استراتژی های مختلفی برای ایجاد باشگاه مشتریان وجود دارد. یکی از استراتژی ها در خصوص نوع باشگاه اجرا می شود. به طور کلی دو نوع باشگاه می توان برای مشتریان در نظر گرفت.
باشگاه مشتریان نوع بسته
این نوع باشگاه مختص افرادی است که در گذشته سابقه ی خرید داشته اند. تمرکز باشگاه بسته، به صورت کامل بر روی وفاداری مشتریان قرار دارد. بدین صورت که امتیازات در نظر گرفته شده جهت خرید مجدد ایجاد می شوند. مشتریان سابق نیز با مشاهده ی امتیازاتی که دارند، ترغیب به خرید می شوند. دلیل ایجاد این نوع باشگاه، هزینه ی کمتر نگهداری مشتریان بالفعل نسبت به جذب مشتریان جدید است. customer club
باشگاه مشتریان نوع باز
استراتژی ایجاد باشگاه باز برای جذب بیشتر مشتریان جدید در نظر گرفته شده است. باشگاه باز بدین صورت عمل می کند که علاوه بر نگهداری مشتریان وفادار، مشتریان جدیدی را بخاطر مزیت های باشگاه، جذب می کند.
برای انتخاب نوع باشگاه مشتریان، بهتر است نوع محصول ارائه شده در نظر گرفته شود. در صورتی که محصول ارائه شده، محصولی می باشد که به طور مستمر توسط مشتریان خریداری نمی شود، بهتر است باشگاه مشتریان نوع باز مورد استفاده قرار گیرد. ولی اگر محصول ارائه شده، محصولی پر مصرف می باشد، بهتر است تمرکز بر روی مشتریان سابق قرار گیرد تا به مشتریان وفادار تبدیل شوند.
مزایای داشتن باشگاه مشتریان | The benefits of creating a customer club
به طور کلی با ایجاد باشگاه مشتریان، مزایای زیر بوجود خواهند آمد. نتیجه ی فواید زیر، هزینه های کمتر و سود بیشتر خواهد بود.
- جمع آوری اطلاعات تماس مشتری
- اطلاعات دقیق از سلیقه های مشتریان
- ارتباط موثر با مشتری
- تمرکز بیشتر بر روی مشتریان پر سود
- ایجاد انگیزه برای خرید بیشتر
- پیدا کردن حس ارزشمند بودن توسط مشتری
- ایجاد سیاست های فروش متنوع
- تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل
- اطلاع از علایق مشتریان
برای بررسی بیشتر فواید ایجاد باشگاه، به مقاله ی مزایای باشگاه مشتریان مراجعه نمایید. کلمه CRM مخفف چیست؟
ویژگی های یک باشگاه مشتریان مناسب | Features a convenient customer club
باشگاه مشتریان باید دارای ویژگی ها و ساختار مناسبی باشد. چرا که اگر باشگاه دارای ویژگی های مطلوبی نباشد، باشگاه کارآمدی نخواهد بود. برخی از ویزگی های لازمه عبارت اند از:
- ثبت نام سریع
- محیط کاربری آسان
- مشاهده ی دقیق امیتاز
- امکان مشاهده ی تاریخچه ی دریافت و خرج امتیاز
- دارا بودن راه های مختلف برای اخذ امتیاز
- دارا بودن خدمات متنوع جهت خرج امتیاز
- ایجاد نظر سنجی برای خدمات باشگاه
customer club
ما را برای تکمیل مطب دنبال کنید . آموزشهای ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزشها مشاهده فرمایید. انواع CRM.
بدون نظر