Customer Club Grouping . گروه بندی مشتریان در باشگاه مشتریان . دسته بندی مشتریان . طبقه بندی بر اساس میزان خرید در باشگاه مشتریان.
امروزه فواید اجرای باشگاه مشتریان بر هیچ کسی پوشیده نیست. در بازار رقابتی الان می بایست رضایت مشتری را در همه ی ابعاد جلب کرد. اصلی ترین دلیل اجرای باشگاه مشتریان نیز، جلب رضایت مشتریان می باشد. اما صرفا اجرای یک باشگاه مشتریان، منجر به جلب رضایت مشتری نمی شود. بلکه باید امکانات و طراحی باشگاه مشتریان نیز در نظر گرفته شود.
یکی از مواردی که باشگاه مشتریان را کاربردی تر می کند، گروه بندی مشتریان است. موسسات و سازمان ها طبق برنامه ی فروش و مدیریتی خود می توانند هرنوع گروه بندی را برای اجرا انتخاب کنند. این گروه بندی می تواند بر اساس میزان خرید مشتریان و یا سودده بودن آن ها صورت گیرد.
در این مقاله توضیحات لازم در خصوص انواع گروه بندی مشترین داده شده است. با اجرای چنین گروه بندی می توان به یک باشگاه مشتریان مناسب دست پیدا کرد. علاوه بر این می توانید برای اطلاع از سایر ویژگی های یک باشگاه مشتریان کارآمد، به مقاله ویژگی های باشگاه مشتریان مراجعه نمایید. و اما انواع گروه بندی مشتریان در باشگاه به شرح زیر می تواند باشد:
شما می توانید مشتریان خاصی را جز این دسته قرار دهید. به طور مثال مشتریانی که در سال بیشترین خرید را از یک محصول داشته اند. بدین صورت برای هر محصول یک مشتری تحت عنوان بیشترین خریدار، در این گروه بندی قرار می گیرد. سپس می تونید امتیازات ویژه ای را برای این گروه در نظر بگیرید. با این کار رقابت در خرید افزایش خواهد یافت. خرید بیشتر نیز به سود بالاتر منجر خواهد شد.
مشتریان دیگری را نیز می توان در این دسته قرار داد. به عنوان یک مثال دیگر می توان به خریداران یک محصول خاص اشاره کرد. یعنی درر صورتی که یک محصول خاص که سود خوبی برای سازمان دارد، توسط یک مشتری خریداری شود، آن مشتری در دسته بندی خاص سازمان قرار می گیرد. بدین صورت از امکانات ویژه ی باشگاه مشتریان نیز می تواند استفاده کند. مثال های زیاد دیگری می توان برای این گروه از مشتریان بیان کرد. ولی به طور کلی این دسته برای مشتریانی که سود بیشتری به همراه دارند، طراحی می شود. مطالعه ی مقاله ی بررسی سازمان برای راه اندازی باشگاه مشتریان نیز توصیه می شود.
در طراحی خدمات قابل ارائه به مشتریان، می توان دسته بندی های مختلفی را ایجاد کرد. بهره مندی مشتریان از این دسته بندی بستگی به امتیاز دریافتی آن ها دارد. به طور مثال مشتریانی که امتیاز بین ۱ تا ۲۰۰ دارند می توانند از خدمات برنزی باشگاه مشتریان استفاده کنند. و یا مشتریان دارای امتیاز ۲۰۰ تا ۵۰۰ در دسته ی نقره ای قرار می گیرند. و می توان مشتریان دارای امتیاز بین ۵۰۰ به بالا را در دسته ی مشتریان طلایی قرار داد. امتیازات و دسته بندی های بیان شده صرفا برای مثال می باشند. مطالعه ی مقاله ی راه اندازی باشگاه مشتریان نیز توصیه می شود.
انتخاب تعداد دسته بندی ها و همچنین میزان امتیاز هر دسته بستگی به عوامل مختلفی دارد. هر سازمان طبق شرایط خود اعم از تعداد مشتریان، میزان فروش، میزان سود و …. می تواند کمیت موارد گفته شده را تغییر دهد.
با استفاده از اجرای این روش مشتریان برای اخذ امتیاز بیشتر و بهره مندی از مزایای رده های بالاتر دسته بندی باشگاه، به خرید بیشتر ترغیب خواهند شد. همچنین با اجرای این طرح، مشتری احساس ارزشمندی بیشتر خواهد کرد. چرا که سازمان ها با خرید بیشتر ارزش و احترام بیشتری برای او قائل خواهند شد. و این احترام به مشتریان نیز منتقل می شود.
یکی از گروه بندی های جذاب برای خرید بیشتر مشتریان، گروه بندی بر اساس فاصله زمانی خرید آن ها می باشد. این گروه بندی بر اساس میزان مدتی که از خرید مشتری گذشته است، صورت می گیرد. به طور مثال مشتریانی که در فاصله ی ۳ ماهه گذشته ی اقدام به خرید کرده اند جز گروه اول قرار می گیرند. بنابراین اگر مشتریان در این دسته قرار داشته باشند و اقدام به خرید مجدد در طول این سه ماه کنند، مشمول دریافت امتیاز بیشتری خواهند شد. و یا مشتریانی که بین ۳ ماه تا ۶ ماه اقدام به خرید مجدد نمایند، شامل گروه دوم خواهند شد. امیتاز گروه دوم امتیاز کمتری نسبت به گروه اول و امتیاز بیشتری نسبت به گروه های بعدی در نظر گرفته می شود.
باتوجه به استراتژی های مختلفی وجود دارد، امتیاز این گروه را می توان در خریدی که قابل انجام است مورد استفاده قرار گیرد و یا می توان برای خرید بعدی مشتری لحاظ شود. البته برای اجرای این گروه بندی بهتر است که قبل از اتمام دوره های گروه ها، از طریق پیامک یا ایمیل و یا هر راه ارتباطی دیگری با مشتری اطلاع داده شود.
برخی از سازمان ها دارای مشتریان حقیقی و حقوقی مختلفی هستند. بنابراین می توان مشتریان را بر اساس حقیقی و یا حقوقی بودن آن ها تقسیم بندی نمود. بر اساس برنامه ریزی های مدیریتی می توان امتیازات مختلفی برای این دو دسته در نظر گرفت. طبق محصول و یا خدمات ارائه شده می توان میزان امتیاز برای مشتریان حقیقی و یا حقوقی را نسبت به دیگری کمتر و یا بیشتر داد.
در برخی موارد می توان برای کارکنان یک مشتری حقوقی نیز امتیازاتی در نظر گرفت. یعنی به طور مثال با خرید محصول از سازمان توسط یک مشتری حقوقی، علاوه بر اخذ امتیاز توسط مشتری حقوقی، کارکنان سازمان نیز شامل اخذ امتیاز شوند. در این صورت تعداد افراد عضو در باشگاه افزایش خواهد یافت. بدین سبب کارکنان مشتری حقوقی، برای خرید و استفاده از امتیازات باشگاه ترغیب خواهند شد. زمان مناسب برای راه اندازی باشگاه مشتریان.
در هنگام خرید مشتریان می توان برای برخی یا تمامی کالا ها میزان خرید تعریف نمود. به این صورت که اگر خرید محصول از یه تعدادی بیشتر باشد، اخذ امتیاز به میزای بیشتری به مشتری تعلق بگیرد. و یا می توان چندین دسته برای میزان خرید در نظر گرفت. به طور مثال برای خرید محصولات بین ۱ تا ۱۰ عدد، یک گروه، خرید بین ۱۱ تا ۵۰ عدد گروهی دیگر و به همین روش مشتریان و یا امتیازات را می توان دسته بندی کرد. (امتیازات بیان شده صرفا برای ذکر مثال می باشد.) | Customer Club Grouping
برای اطلاع از ویژگی های یک باشگاه مشتریان عالی، مقاله ی بهترین باشگاه مشتریان توصیه می شود.
نوع دسته بندی و میزان امتیاز و یا مزایای هر گروه بستگی به استراتژی مدیریتی خواهد داشت. همچنین برخی از محصولات و خدمات بر اساس کیفیت آن ها قیمت گذاری می شوند. بر این اساس برای این گونه محصولات و یا خدمات باید دسته بندی کیفی انتخاب نمود. بدین صورت که هرچقدر میزان کیفیت خریداری شده توسط مشتری بالاتر باشد، مشتری در دسته بندی بالاتری قرار خواهد گرفت. برای درک این موضوع خرید نرم افزار CRM را در نظر بگیرید. هرچقدر میزان اممکانات و ماژول های خریداری شده بیشتر شود، گروه بندی مشتری بالاتر خواهد رفت. | Customer Club Grouping
ما را برای تکمیل مطب دنبال کنید . آموزشهای ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزشها مشاهده فرمایید. همچنین خواندن مقاله ی CRM مخفف چیست و نرم افزار CRM چیست توصیه می شود.