یکی از اصلیترین و مهمترین ابزارهای وفادار سازی مشتری، ایجاد باشگاه مشتریان و داشتن کارت وفاداری مشتری است. سازمانها به کمک باشگاه مشتریان اقدام به افزایش رضایت مشتریان خود میکنند. در این صورت مشتریها با خرید مجدد از سازمان تبدیل به مشتریان وفادار خواهند شد. بدین گونه سود سازمان نیز افزایش خواهد یافت. باشگاه مشتریان چیست و چگونه عمل می کند؟ برای دریافت پاسخ این پرسش مقاله باشگاه مشتریان را مطالعه نمایید.
بسیاری از سازمانها برای تکمیل شدن باشگاه مشتریان خود، کارت وفاداری مشتری را نیز به آن اضافه میکنند. اما کارت وفاداری مشتری چیست و چگونه عمل میکند؟ برای دانستن پاسخ این سؤال عناوین زیر موردبررسی قرار خواهند گرفت.
- کارت وفاداری مشتریان چیست؟
- روش کار با کارت وفاداری مشتری چیست؟
- کارت وفاداری مشتری اعتباری چیست؟
- کارت وفاداری مشتری اعتباری چیست؟
کارت وفاداری مشتریان | Customer Loyalty Card
کارت وفاداری مشتری و یا همان کارت باشگاه مشتری کارتی است، که معمولاً بهصورت فیزیکی به مشتری ارائه میگردد. مشتری با اخذ کارت وفاداری میتواند از خدماتی همچون تخفیف در خریدهای بعدی خود استفاده کنند. در برخی از موارد بجای تخفیف اعتبار کارت افزایش مییابد. در هر دو صورت مشتری در خریدهای بعدی مبلغ کمتری را پرداخت میکند.
معمولاً جنس کارتهای بانکی را از PVC تهیه میکنند. زیرا جنس PVC برای کارتهای وفاداری و اعتباری دارای انعطاف مناسبی هستند. همچنین میتوان مدارهای الکتریکی را برای استفادهی راحتتر در آنها قرار داد. طراحی کارتهای وفاداری و نحوهی ارائه و میزان تخفیف و بسیاری از فاکتورهای دیگر بر اساس استراتژی سازمان و فروشگاه تعیین میگردد.
روش کار با کارت وفاداری مشتری
نحوهی کارایی و نوع کارت وفاداری و یا همان کارت باشگاه مشتریان بستگی به نوع سازمان و فروشگاه دارد. در برخی از فروشگاهها کارت اعتباری صادرشده دارای یک کد میباشد که بر روی آن درجشده است. مشتریان میتوانند با خواندن آن کد از مزایا و تخفیفی که دارد بهرهمند شوند. همچنین ممکن است کارت باشگاه مشتری یکبار مصرف صادر شود. در این موارد مشتری طبق میزان خریدی که دارد یک کارت با میزان مشخصی تخفیف دریافت میکند و در خرید بعدی با تحویل دادن از تخفیف بهرهمند میشود.
در بعضی موارد ممکن است کارت اعتباری وفاداری مشتری بهصورت مجازی صادر شود. به این صورت که مشتری با دادن یک کد مشخص (به فرض مثال کد ملی) فروشنده امتیاز اخذشده را وارد کارت مجازی مشتری کند. مشتری نیز بتواند در هر زمان با ورود به پنل کاربری خود از امتیاز اخذشده اطلاع پیدا کند.
کارت وفاداری مشتری اعتباری
در برخی از فروشگاهها کارت اعتباری هوشمند صادر میشود. کارتی که با هر بار خرید فروشندگان آن را شارژ میکنند. برخی از فروشگاهها مدت مشخصی را برای استفاده از امتیاز موجود در کارت وفاداری تعیین میکنند. و برخی دیگر بهصورت دائمی کارت باشگاه مشتری را شارژ میکنند. Customer Loyalty Card
درصورتیکه اعتبار کارت موقت باشد، مشتری برای خرید مجدد در بازه زمانی کوتاهتری اقدام به خرید میکند. از طرفی اگر محصول فروشگاه طوری نباشد که در بازههای کوتاه قابلاستفاده باشد، سوختن امتیاز ممکن است مشتری را ناراحت کند. بنابراین افرادی که قصد دارند برای کارت اعتباری فروشگاه خود مدت اعتبار تعیین کنند بهتر است بهصورت کارشناسی شده بر روی این موضوع تمرکز کنند.
کارت وفاداری مشتری دائمی
اگر برای استفاده از تخفیف و اعتبار کارت وفاداری مشتری زمانی در نظر گرفته نشود، کارت اعتباری بهصورت دائمی خواهد بود. درصورتیکه اعتبار کارت دائمی باشد مشتری میتواند در هر زمان که بخواهد از تخفیف موجود استفاده کند. البته در کارتهای دائمی بحث جمع امتیازات و تخفیف هم به وجود میآید. بدینصورت که مشتری برای اخذ امتیاز در هر خرید میتواند امتیازهای قبلی را با آن جمع کند و در آن روز از آن استفاده نکنند.
در برخی از موارد ممکن است مدیران فروشگاه تصمیم بگیرند که امتیاز های اخذشده در هر خرید تنها در خرید بعدی مورداستفاده قرار گیرند. البته هرچقدر تصمیمات اخذشده در مورد کارت وفاداری مشتری به نفع مشتریان باشد، رضایت مشتریان بیشتر افزایش خواهد یافت. ولی این تصمیمات نباید بهصورتی باشند که سازمان و یا فروشگاه دچار ضرر شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقالهی انواع کارت وفاداری مشتری را نیز مطالعه کنید.
ما را برای تکمیل مطب دنبال کنید . آموزشهای ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزشها مشاهده فرمایید.
بدون نظر