مدیریت رفتار مشتری با نرم افزار CRM

Manage customer behavior with CRM | نرم افزار CRM | سی آر ام چیست؟

همان‌طور که همه می‌دانند، موفقیت و سودآوری هر سازمانی مستقیماً به مشتریان آن وابسته است. در دنیای رقابتی امروز، مدیریت صحیح مشتریان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از مدیریت ارتباط با مشتری گرفته تا مدیریت رضایت، خدمات پس از فروش و تحلیل رفتار مشتریان، همگی از ارکان اساسی هر کسب‌وکار محسوب می‌شوند.

چراکه توجه به این عوامل، نه‌تنها باعث افزایش رضایت مشتریان می‌شود، بلکه در نهایت، رشد و سودآوری سازمان را نیز تضمین می‌کند. در این میان، نرم‌افزار CRM رکاما با ارائه‌ی امکانات گسترده و هوشمند، مدیران را در تمامی این زمینه‌ها یاری می‌کند.

در این مقاله، به بررسی مدیریت رفتار مشتری با استفاده از نرم‌افزار CRM رکاما خواهیم پرداخت و نقش آن را در بهبود ارتباط با مشتریان و افزایش بهره‌وری سازمان بررسی خواهیم کرد.

منیج چیست؟

منیج یا همان manage یک عبارت انگلیسی به معنای اداره کردن و مدیریت کردن است. البته معانی زیادی برای منیج تعریف‌شده است که عبارت‌اند از: ضبط کردن، گرداندن، مباشرت کردن، مدیریت کردن، سرپرستی کردن، اداره کردن، اسب آموخته. برای اطلاع از منیج با CRM می‌توانید صفحه‌ی نرم افزار CRM را مطالعه نمایید.

اهمیت رفتار مشتری برای سازمان

هر سازمانی مشتریان به‌خصوصی دارد. برخی سازمان‌ها ممکن است با افراد تحصیل‌کرده سروکار داشته باشند. برخی نیز ممکن است با افراد کم سن و سال. به‌هرحال هر سازمان، دارای اکثریت نوعی از مشتریان است. بنابراین رفتار اکثریت مشتریان هر سازمان متفاوت با سازمان دیگری می‌باشد. به همین دلیل است از ابتدای کسب و کارها تا الآن هیچ استراتژی ثابتی در خصوص رفتار با مشتری تعیین نشده است. و این‌یکی از دلایل ایجاد نرم‌افزار سی آر ام می‌باشد.

اما هر سازمانی باید رفتار مشتریان خود را بداند و آن‌ها را مدیریت کند. در غیر این صورت نمی‌تواند با مشتریان خود ارتباط مؤثری ایجاد کند. بنابراین ممکن است مشتریان از رفتار سازمان ناراضی شوند. با عدم رضایت مشتریان، سود سازمان نیز کاهش می‌یابد. ولی اگر بتوان به رفتار مشتریان پی برد می‌توان طبق خواسته‌ی مشتریان رفتار کرد. در این صورت مشتریان بیشتری جذب سازمان خواهند شد. علاوه بر این مشتریان قدیمی به مشتریان وفادار تبدیل می‌شوند. بنابراین سود سازمان افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

اهمیت نرم افزار CRM برای مدیریت رفتار مشتری

برای آنکه بتوان مدیریت رفتار مشتری را به‌درستی انجام داد، باید از یک ابزاری استفاده کرد که بتواند رفتار مشتریان را جمع‌آوری کند. سپس با جمع‌آوری رفتارهای مشتریان بتوان آن‌ها را تحلیل کرد. با بررسی و تحلیل رفتار مشتریان می‌توان به‌آسانی به مدیریت رفتار مشتری‌های سازمان پرداخت.

ازاین‌رو نرم‌افزار CRM رکاما به وجود آمده است تا مدیران سازمان‌ها بتوانند نحوه‌ی برخورد با مشتریان خود را کشف نمایند. با آگاهی از رفتار مشتری‌ها می‌توان برنامه‌ریزی لازم را جهت پیشبرد اهداف سازمان انجام داد. نرم‌افزار CRM رکاما اطلاعات دقیق و جامعی را از رفتار مشتریان به‌دست می‌آورد. علاوه بر این انسجام و یکپارچگی نرم‌افزار CRM کار مدیریت رفتار مشتری را بسیار آسان‌تر می‌کند.چراکه نرم‌افزار CRM رکاما دارای قابلیت‌هایی می‌باشد که تمامی ابزارهای مدیریتی را در خود جای‌داده است. به همین علت است که استفاده از نرم‌افزار سی آر ام برای مدیریت رفتار مشتری از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

راه های آگاهی از رفتار مشتری با نرم افزار CRM

نرم‌افزار CRM رکاما دارای قابلیت‌های مختلفی برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان می‌باشد که از طریق آن‌ها می‌توان به رفتار مشتریان پی برد. با پی بردن به این اطلاعت می‌توان مدیریت رفتار مشتری‌ها را به‌درستی انجام داد. در ادامه به برخی از این قابلیت‌ها خواهیم پرداخت. همچنین مطالعه ی مقاله ی  CRM چیست نیز به شما توصیه می شود.

ثبت اطلاعات خرید مشتریان در نرم افزار CRM

نرم‌افزار CRM اطلاعات گوناگونی را از مشتریان جمع‌آوری می‌کند. از نام و نام خانوادگی گرفته تا تاریخ تولد. یکی از این اطلاعات مهم، سوابق خرید مشتریان است. سوابق خرید مشتریان به وسیله‌ی فاکتوری که توسط نرم‌افزار CRM صادر می‌شود، جمع‌آوری می‌شود.
این سوابق شامل نام خریدار، نام محصول خریداری‌شده، تاریخ خرید، تعداد و یا میزان محصولات، نوع دریافت محصول، میزان تخفیف، میزان مالیات و … می‌باشد. به‌وسیله‌ی برخی این اطلاعات می‌توان به مدیریت رفتار مشتری‌ها پرداخت. اطلاعاتی که به کمک نرم‌افزار CRM به‌راحتی قابل‌دستیابی می‌باشد

ثبت سوابق نوع دریافت محصول

همان‌طور که بیان شد نوع ارسال کالا و چگونگی دریافت محصول توسط مشتری در نرم‌افزار سی آر ام ثبت می‌شود. با جمع‌آوری این اطلاعات می‌توان به علایق مشتریان در خصوص چگونگی دریافت محصول پی برد. به‌طور مثال اگر اکثر مشتریان از طریق پیک خریداری کرده باشند می‌توان برای ارائه‌ی تخفیف به مشتری‌ها از کد تخفیف در ارسال با پیک استفاده کرد. همچنین اگر مشتریان از شهرهای دیگر باشند می‌توان در خصوص ارائه‌ی تخفیف به‌صورت ارسال رایگان، برنامه ریزی‌های لازم را انجام داد.

اگر مشتریان علاقه دارند که حتماً به‌صورت حضوری محصول خریداری کنند، باید شرایط را برای حضور مشتریان فراهم کرد. به‌طور مثال می‌توان برای جای پارک ماشین‌های مشتریان مکانی را در نظر گرفت. و یا می‌توان فضای سازمان و فروشگاه را متناسب با سلیقه‌ی مشتریان طراحی کرد.

ارائه ی خدمات به مشتریان طبق رفتار مشتری

همان‌طور که بیان شد یکی از اطلاعات ثبت‌شده در خصوص خرید مشتریان، میزان تخفیف می‌باشد. مشتریان برخی از سازمان‌ها عادت دارند که همواره از سازمان تخفیف بگیرند. بدین‌صورت می‌توان این‌گونه مشتریان را در نرم‌افزار CRM دسته‌بندی کرد. بنابراین هنگامی‌که این دسته از مشتریان با سازمان تماس بگیرند می‌توان به رفتار آن‌ها در خصوص تخفیف گرفتن پی برد. در این صورت با آمادگی کامل در خصوص تخفیف گرفتن مشتری می‌توان با مشتری صحبت کرد.
برای فروش مجدد به مشتریان قدیمی نیز می‌توان کد تخفیفی را برای این دسته از مشتریان ارسال کرد. ازآنجایی‌که این‌گونه مشتریان به تخفیف گرفتن علاقه دارند، احتمال خرید مجدد توسط آن‌ها بالا خواهد رفت.

مدیریت رفتار مشتری در خصوص بسته بندی محصولات

بسته‌بندی محصولات نیز در خصوص مدیریت رفتار مشتری با نرم‌افزار سی آر ام از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچقدر بسته‌بندی محصولات متناسب با سلیقه‌ی مشتریان باشد، رضایت مشتریان افزایش پیدا می‌کند. برای آگاهی از نظر مشتریان در این خصوص می‌توان فرم‌های نظرسنجی را طراحی کرد. سپس با بررسی فرم‌ها می‌توان از سلیقه و رفتار مشتریان در خصوص بسته‌بندی محصولات آگاهی پیدا کرد.

نرم‌افزار CRM رکاما قابلیت ثبت نظرات مشتریان را در خصوص کالای خریداری‌شده دارد. بنابراین با بررسی نظرات در نرم‌افزار CRM می‌توان مدیریت رفتار مشتری را نسبت به بسته‌بندی محصولات انجام داد. بدین‌صورت رضایت مشتریان در این خصوص افزایش پیدا می‌کند.

بررسی رفتار مشتریان در خصوص خرید انواع کالا

بسیاری از محصولات دارای رنگ‌های مختلف، ابعاد گوناگون، آپشن های متعدد و از این قبیل تفاوت‌ها می‌باشند. هر فروشگاه و سازمانی برای جلب رضایت مشتریان اقدام به تهیه‌ی تمامی انواع محصولات می‌کنند. اما ممکن است یک کالا با یک ویژگی خاص دارای مشتریان بیشتری باشد. و همان کالا با یک ویژگی دیگر خواهان کمتری داشته باشد. اگر مدیر فروشگاه بخواهد تمامی آن‌ها به یک اندازه مهیا کند قطعاً خواب سرمایه‌ی بیشتری خواهد داشت. چراکه ممکن است برخی از محصولات زمان زیادی در فروشگاه وجود داشته باشد تا به‌پایان رسند.

کاربرد نرم افزار CRM برای موجودی کالا

با استفاده از نرم‌افزار CRM می‌توان به تعداد دقیق فروش هر محصول با هر ویژگی خاصی که دارد دست پیدا کرد. در این صورت می‌توان کالاهای پرفروش را از کالاهای با مشتری کمتر تشخیص داد. در این صورت می‌توان برای تهیه‌ی کالا به‌صورتی که خواب سرمایه کمتر شود، برنامه ریزی‌های لازم را انجام داد. بدین‌صورت که برای سفارش مجدد، کالاهایی که خواهان بیشتری دارند، تعداد بیشتری سفارش داده خواهد شد. یا اگر خود سازمان آن را تولید می‌کند، برنامه‌ریزی تولید در جهت افزایش کالاهای با فروش بیشتر، صورت می‌گیرد. در سازمان‌هایی که خود تولیدکننده‌ی محصول هستند، با کمک این قابلیت می‌توانند هزینه‌های نگهداری انبار خود را کاهش دهند.

نتیجه‌گیری

مدیریت رفتار مشتریان یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت هر سازمان است. نرم‌افزار CRM رکاما با ارائه‌ی قابلیت‌های متنوع، مدیران را در این مسیر همراهی کرده و امکان تحلیل دقیق رفتار مشتریان را فراهم می‌کند. با استفاده از این نرم‌افزار، سازمان‌ها می‌توانند تجربه‌ی خرید بهتری برای مشتریان خود ایجاد کرده و در نهایت، رضایت و وفاداری آن‌ها را افزایش دهند.

اگر شما نیز به دنبال بهبود مدیریت رفتار مشتریان و افزایش سود سازمان خود هستید، همین امروز با ما تماس بگیرید و از امکانات نرم‌افزار CRM رکاما بهره‌مند شوید!

هدیه رکاما

با تکمیل فرم زیر از مشاوره رایگان برای استقرار و معرفی بهترین ابزار مختص کسب‌وکارتان بهره‌مند شوید. همچنین از 90 دقیقه آموزش رایگان برخوردار خواهید شد.

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

مرحله 1 از 2 - اطلاعات اولیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
تماس با ما

رکاما مشتاق شنیدن صدای شماست

شماره تماس:

03134910

02191012435

ایمیل: info@rokama.ir

پیمایش به بالا

با رکاما مسیر رشد کسب‌وکارتان را شروع کنید

با تکمیل فرم زیر علاوه بر دریافت مشاوره رایگان برای مشکلات کسب و کارتان، از 5.000.000 تومان اعتبار هدیه بهره‌مند شوید.

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

مرحله 1 از 2 - اطلاعات اولیه