Crm software for web designers مزایای نرم افزار CRM ( سی آر ام ) در طراحی سایت و مدیریت ارتباط با مشتری
مزایای CRM در طراحی سایت
۱۳۹۹-۰۹-۱۹
Types of marketing انواع بازاریابی
انواع بازاریابی | مقاله درمورد انواع بازاریابی
۱۳۹۹-۰۹-۱۹

بازاریابی چیست؟ | What is marketing

What is marketing مفهوم بازاریابی

What is marketing . مفهوم بازاریابی . بازاریابی فروش. بازاریابی چیست؟ مثلث بازاریابی

بازاریابی دارای مفاهیم بسیار گسترده ای می باشد. به چنین اصطلاحاتی واژه های چتری و یا Umbrella-term می گویند. تاریخچه ی بازاریابی و مارکتینگ دچار تغییر و تحولات گسترده ای شده است. به همان اندازه می توان این تغییر و تحولات را در تعریف واژه Marketingو بازار یابی مشاهده کرد. در این خصوص می توان به کتاب فیلیپ کاتلر اشاره کرد. کتاب مدیریت بازرگانی وی یک مرجع معتبر برای آموزش بازار یابی می باشد.

کاتلر در این کتاب واژه ی بازار یابی را نوعی دانش و هنر کشف، خلق و ارائه‌ی ارزش تعریف می کند. دانشی که وی سعی در آموزش آن دارد با هدف تامین نیازهای یک بازار هدف می باشد. نیازهایی که درست با کسب سود همراه هستند. نیاز ها و خواسته های تامین نشده ای در این میان وجود دارند که باید تشخیص داده شوند. بازاریابی  و Marketing درست برای همین به وجود آمده است. در بازاریابی تامین بهتر هر بخش به صورت کامل مشخص شده و سپس محصولات و خدمات مناسبی را طراحی و ترویج می کنند.

در این مقاله قصد داریم عناوین زیر را برای درک معنی بازاریابی بررسی کنیم.

What is marketing بازاریابی چیست
What is marketing. بازاریابی چیست؟ مثلث بازار یابی. بازاریابی فروش.

مفهوم بازاریابی از نظر انجمن بازاریابی آمریکا | What is marketing

انجمن بازاریابی آمریکا، بازار یابی را مجموعه ای از نهاد ها، فعالیت ها و فرایندهایی می دانند که به خلق، ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادات مربوط است. بازاریابی، مبادله ای است که برای طرفین آن یعنی مشتریان، کارفرما، شرکا و در مقیاس بزرگتر، جامعه، ارزشمند محسوب می‌شوند. بازار یابی مفهومی پیچیده است که اصول، استراتژی ها و تاکتیک های مختلفی را به همراه دارد. What is marketing

 به همین دلیل بدست آوردن درک درست و صحیح از این مفهوم چندان هم کار ساده ای نبوده و با پیچیدگی هایی همراه است. تسلط بر بازار یابی و Marketing به سال ها تجربه و تلاش مستمر نیاز دارد. تنظیم استراتژی، نویسندگی یا تجزیه و تحلیل داده‌ها از جمله اموری است که در این راستا باید به آن توجه نمود. در عین حال باید دانست که روند رسیدن به موفقیت همیشه با آموختن اصول درست و بنیادین مارکتینگ و بازاریابی آغاز می شود.  

بازاریابی فروش | What is marketing

آیا فروش را می توان زیرمجموعه ی مارکتینگ و بازاریابی دانست؟ در برخی از مواقع این اصطلاح نه در معنای خاص آن بلکه به شکل عمومی مورد اشاره قرار میگیرد. در چنین مواقعی می توان فروش را نیز شامل بازار یابی و Marketing دانست. اما در صورتی که بخواهیم  این موضوع را به صورت دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم شرایط به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد.

در بررسی دقیق تر این موضوع فروش ،جایگاه جداگانه ای با بازاریابی و Marketing دارد. در کتاب های بازار یابی نیز معمولا واژه ی فروش به چشم خواهد خورد که در این صورت تمرکز اصلی آن بیشتر بر روی سیستم فروش است تا فروشندگی. فیلیپ کاتلر در کتاب بازار یابی خود نیز به این واژه اشاره داشته است. وی این واژه را در بیش از هشت صد صفحه توضیح داده و از آن به عنوان یک موضوع فرعی یاد می کند. What is marketing

برند سازی چه جایگاهی را در تعریف بازاریابی دارد؟

برخی از افراد علاقه و تعصب ویژه ای بر روی برند سازی و تبلیغات را دارند. به همین دلیل به دنبال این موضوع در بازار یابی و Marketing می باشند. اما باید گفت که در بازاریابی اشاره ای به موضوع نشده است. در این امر که برندسازی زیرمجموعه ای از مدیریت بازار یابی می باشد شکی نیست. اما باید گفت که این مفهوم در زیر عنوان ارتباط و ارسال پیام قرار گرفته است که اصطلاحا به آن Communicating می گویند. به عبارت دیگر برند سازی از جنس ارتباط با مشتری و یا بازار هدف می باشد. و برای این قشر است که معنا و مفهوم خاصی را داشته و ارزشمند است. What is marketing

مثلث بازاریابی چیست؟

فیلیپ کاتلر در این حوزه سه نوع رابطه را تعریف و مشخص کرده است. با این حال توجه مدیران کسب و کار های خدماتی را به این رابطه ی سه گانه جلب شده است. این رابطه ها در بازار یابی و Marketing چنین شرح شده است:  

  • رابطه بین مشتری و شرکت (بازاریابی بیرونی)
  • رابطه بین مشتری و کارکنان (بازاریابی تعاملی)
  • رابطه بین شرکت و کارکنان (بازاریابی داخلی)

به هر کدام از این روابط می توان نام یک بازار یابی را اختصاص داد. رابطه ی بین مشتری و شرکت یک بازاریابی بیرونی به شمار آمده و رابطه ی بین مشتری و کارکنان یک بازاریابی تعاملی می باشد. در این بین به رابطه بین شرکت و کارکنان بازار یابی و Marketing داخلی می گوییم. What is marketing

What is marketing بازاریابی
بازاریابی چیست؟ مثلث بازاریابی. مفهوم بازار یابی . بازار یابی فروش.

بازاریابی چه مفاهیمی را در بر می گیرد؟

یک بازاریاب در ده زمینه ی اصلی فعالیت می کند. این زمینه را می توان در مفاهیمی چون کالا، خدمات، رویدادها، تجارب، افراد، مکان‌ها، اموال، سازمان‌ها، اطلاعات و ایده‌های خلاقانه خلاصه کرد.

محصولات

کالاها و محصولات نقش پررنگی را در بازار یابی ایفا می کنند. از کالاهای کوچک گرفته تا لباسی که یک فرد به تن می کند را می توان جزء این دسته نام برد.

خدمات

خدمات یکی ازمفاهیمی است که در حوزه ی بازاری ابی گنجانده شده و از لحاظ غیر فیزیکی بودن در برابر محصولات قرار می گیرد. البته باید این موضوع را باید نیز در نظر داشت که بسیاری از محصولات به همراه خدمات جانبی ارائه می شوند. شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ خدمات زیبایی، فعالیت مؤسسات آموزشی و … را می توان در این گروه تقسیم بندی کرد.

خدماتی که در حوزه ی بازار یابی عرضه می شوند دارای ویژگی هایی چون ناملموس بودن، غیر قابل ذخیره بودن بودن را دارند و همچنین نمی توان آن ها از تولید کننده جدا کرد. خدمات در کیفیت با یک دیگر متفاوت اند. به همین دلیل خدمات بازار یابی با خدمات محصولات تفاوت های عمده ای با یکدیگر داشته و نمی توان آن ها را یکی دانست.

رویدادها

رویدادها توسط بازاریابان شناسایی شده و مورد ارزیابی قرار می گیرند. این رویدادها در زمان ها و مکان های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشند. هر رویدادی می تواند در چنین موقعیتی قرار گرفته و توجه بازاریابان را به خود جلب کند. به عنوان مثال می توان از رویدادهایی نظیر المپیک و جام جهانی نام برد. نمایشگاه های هنری کوچک نیز از جمله چنین مواردی می باشند که مورد توجه بازاریابان قرار می گیرند.

برند شخصی

سلبریتی ها و افراد خبره از برندهای شخصی برای تثبیت جایگاه خود استفاده می کنند. آن ها جایگاه خود را بدین وسیله در میان هم صنفان خود بهبود داده و در نتیجه مبالغ بالاتری را نیز دریافت می کنند. بنابراین، دریافت مبالغ بالاتر و شهرت هر چه بیشتر یکی از دلایل برندسازی می باشد.

دارایی مالی 

دارایی های مالی به بازاریابی و Marketing نیاز دارند. دارایی هایی نظیر اوراق سهام و مسکن را می توان مورد بازاریابی و مارکتینگ قرار داد. در این خصوص حتی شرکت های بورس به دلیل مواجه شدن با رقبای خود به بازاریابی احتیاج دارند. اصول درست بازاریابی در چنین شرکت هایی در دراز مدت نتایج مثبتی را برای آن ها در پی خواهد داشت.

برند شرکتی

معمولا بازاریابی و مارکتینگ در مورد محصولات یک شرکت به کار می روند. اما می توان آن را برای سازمان ها و شرکت ها نیز به کار برد. بنابراین، در این خصوص می توان علاوه بر برند سازی برای محصولات از برند سازی خود شرکت نیز استفاده کرد. البته باید توجه داشت که برند سازی برای خود شرکت و سازمان بسیار دشوارتر از ساخت برند برای محصولات آن می باشد. به دلیل دشواری هایی که در برندهای شرکتی وجود دارد معمولا کم تر کسی به سراغ آن ها می رود.

اطلاعات

اکثر افراد به دنبال اطلاعات مفید وکاربردی می باشند. از این رو شرکت های مختلف می توانند با در اختیار گذاشتن اطلاعات مورد نیاز مردم به جذب آن ها بپردازند. به چنین رویدادی بازار یابی اطلاعات می گویند. بازار یابی اطلاعات به وسیله ی بازاریابی محتوایی و بازاریابی اینترنتی انجام می شود.

ما را برای تکمیل مطب دنبال کنید . آموزشهای ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزشها مشاهده فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

درباره باشگاه مشتریان
Call Now Buttonمشاوره رایگان
تماس با مدیر
بفرست...