What is marketing مفهوم بازاریابی

What is marketing . مفهوم بازاریابی . بازاریابی فروش. بازاریابی چیست؟ مثلث بازاریابی


بازاریابی دارای مفاهیم بسیار گسترده‌ای می‌باشد. به چنین اصطلاحاتی واژه‌های چتری و یا Umbrella-term می‌گویندتاریخچه‌ی بازاریابی و مارکتینگ دچار تغییر و تحولات گسترده‌ای شده است. به همان اندازه می‌توان این تغییر و تحولات را در تعریف واژه Marketing و بازاریابی مشاهده کرد. در این خصوص می‌توان به کتاب فیلیپ کاتلر اشاره کرد. کتاب مدیریت بازرگانی وی یک مرجع معتبر برای آموزش بازاریابی می‌باشد.

کاتلر در این کتاب واژه‌ی بازاریابی را نوعی دانش و هنر کشف، خلق و ارائه‌ی ارزش تعریف می‌کند. دانشی که وی سعی در آموزش آن دارد با هدف تأمین نیازهای یک بازار هدف می‌باشد. نیازهایی که درست با کسب سود همراه هستند. نیازها و خواسته‌های تأمین نشده‌ای در این میان وجود دارند که باید تشخیص داده شوند. بازاریابی  و Marketing درست برای همین به وجود آمده است. در بازاریابی تأمین بهتر هر بخش به‌صورت کامل مشخص‌شده و سپس محصولات و خدمات مناسبی را طراحی و ترویج می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم عناوین زیر را برای درک معنی بازاریابی بررسی کنیم.

What is marketing بازاریابی چیست
What is marketing. بازاریابی چیست؟ مثلث بازار یابی. بازاریابی فروش.

مفهوم بازاریابی از نظر انجمن بازاریابی آمریکا | What is marketing

انجمن بازاریابی آمریکا، بازاریابی را مجموعه‌ای از نهادها، فعالیت‌ها و فرایندهایی می‌دانند که به خلق، ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادات مربوط است. بازاریابی، مبادله‌ای است که برای طرفین آن یعنی مشتریان، کارفرما، شرکا و در مقیاس بزرگ‌تر، جامعه، ارزشمند محسوب می‌شوند. بازاریابی مفهومی پیچیده است که اصول، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مختلفی را به همراه دارد. What is marketing?

 به همین دلیل به‌دست آوردن درک درست و صحیح از این مفهوم چندان هم کار ساده‌ای نبوده و با پیچیدگی‌هایی همراه است. تسلط بر بازاریابی و Marketing به سال‌ها تجربه و تلاش مستمر نیاز دارد. تنظیم استراتژی، نویسندگی یا تجزیه‌وتحلیل داده‌ها ازجمله اموری است که در این راستا باید به آن توجه نمود. درعین‌حال باید دانست که روند رسیدن به موفقیت همیشه با آموختن اصول درست و بنیادین مارکتینگ و بازاریابی آغاز می‌شود.  برای آشنایی با انواع مختلف بازاریابی و روش های آن مقاله انواع بازاریابی را مطالعه نمایید.

بازاریابی فروش | What is marketing

آیا فروش را می‌توان زیرمجموعه‌ی مارکتینگ و بازاریابی دانست؟ در برخی از مواقع این اصطلاح نه در معنای خاص آن بلکه به شکل عمومی مورداشاره قرار می‌گیرد. در چنین مواقعی می‌توان فروش را نیز شامل بازاریابی و Marketing دانست. اما درصورتی‌که بخواهیم  این موضوع را به‌صورت دقیق‌تر موردبررسی قرار دهیم شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.

در بررسی دقیق‌تر این موضوع فروش، جایگاه جداگانه‌ای با بازاریابی و Marketing دارد. در کتاب‌های بازاریابی نیز معمولاً واژه‌ی فروش به چشم خواهد خورد که در این صورت تمرکز اصلی آن بیشتر بر روی سیستم فروش است تا فروشندگی. فیلیپ کاتلر در کتاب بازاریابی خود نیز به این واژه اشاره داشته است. وی این واژه را در بیش از هشتصد صفحه توضیح داده و از آن به‌عنوان یک موضوع فرعی یاد می‌کند. What is marketing

برند سازی چه جایگاهی را در تعریف بازاریابی دارد؟

برخی از افراد علاقه و تعصب ویژه‌ای بر روی برند سازی و تبلیغات را دارند. به همین دلیل به دنبال این موضوع در بازاریابی و Marketing می‌باشند. اما باید گفت که در بازاریابی اشاره‌ای به موضوع نشده است.

در این امر که برند سازی زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی می‌باشد شکی نیست. اما باید گفت که این مفهوم در زیر عنوان ارتباط و ارسال پیام قرارگرفته است که اصطلاحاً به آن Communicating می‌گویندبه‌عبارت‌دیگر برند سازی از جنس ارتباط با مشتری و یا بازار هدف می‌باشد. و برای این قشر است که معنا و مفهوم خاصی را داشته و ارزشمند است. What is marketing

مثلث بازاریابی چیست؟

فیلیپ کاتلر در این حوزه سه نوع رابطه را تعریف و مشخص کرده است. بااین‌حال توجه مدیران کسب‌وکارهای خدماتی را به این رابطه‌ی سه‌گانه جلب شده است. این رابطه‌ها در بازاریابی و Marketing چنین شرح شده است:  

  • رابطه بین مشتری و شرکت (بازاریابی بیرونی)
  • رابطه بین مشتری و کارکنان (بازاریابی تعاملی)
  • رابطه بین شرکت و کارکنان (بازاریابی داخلی)

به هرکدام از این روابط می‌توان نام یک بازاریابی را اختصاص داد. رابطه‌ی بین مشتری و شرکت یک بازاریابی بیرونی به شمار آمده و رابطه‌ی بین مشتری و کارکنان یک بازاریابی تعاملی می‌باشد. دراین‌بین به رابطه بین شرکت و کارکنان بازاریابی و Marketing داخلی می‌گوییم. What is marketing

What is marketing بازاریابی
بازاریابی چیست؟ مثلث بازاریابی. مفهوم بازار یابی . بازار یابی فروش.

بازاریابی چه مفاهیمی را در بر می گیرد؟

یک بازاریاب در ده زمینه‌ی اصلی فعالیت می‌کند. این زمینه را می‌توان در مفاهیمی چون کالا، خدمات، رویدادها، تجارب، افراد، مکان‌ها، اموال، سازمان‌ها، اطلاعات و ایده‌های خلاقانه خلاصه کرد.

محصولات

کالاها و محصولات نقش پررنگی را در بازاریابی ایفا می‌کنند. از کالاهای کوچک گرفته تا لباسی که یک فرد به تن می‌کند را می‌توان جزء این دسته نام برد.

خدمات

خدمات یکی از مفاهیمی است که در حوزه‌ی بازاریابی گنجانده‌شده و ازلحاظ غیر فیزیکی بودن در برابر محصولات قرار می‌گیرد. البته باید این موضوع را باید نیز در نظر داشت که بسیاری از محصولات به همراه خدمات جانبی ارائه می‌شوند. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات زیبایی، فعالیت مؤسسات آموزشی و … را می‌توان در این گروه تقسیم‌بندی کرد.

خدماتی که در حوزه‌ی بازاریابی عرضه می‌شوند دارای ویژگی‌هایی چون ناملموس بودن، غیرقابل ذخیره بودن را دارند و همچنین نمی‌توان آن‌ها از تولیدکننده جدا کرد. خدمات در کیفیت با یک دیگر متفاوت‌اند. به همین دلیل خدمات بازاریابی با خدمات محصولات تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر داشته و نمی‌توان آن‌ها را یکی دانست.

رویدادها

رویدادها توسط بازاریابان شناسایی‌شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این رویدادها در زمان‌ها و مکان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت می‌باشند. هر رویدادی می‌تواند در چنین موقعیتی قرارگرفته و توجه بازاریابان را به خود جلب کند. به‌عنوان‌مثال می‌توان از رویدادهایی نظیر المپیک و جام جهانی نام برد. نمایشگاه‌های هنری کوچک نیز ازجمله چنین مواردی می‌باشند که موردتوجه بازاریابان قرار می‌گیرند.

برند شخصی

سلبریتی ها و افراد خبره از برندهای شخصی برای تثبیت جایگاه خود استفاده می‌کنندآن‌ها جایگاه خود را بدین‌وسیله در میان هم‌صنفان خود بهبود داده و درنتیجه مبالغ بالاتری را نیز دریافت می‌کنند. بنابراین، دریافت مبالغ بالاتر و شهرت هر چه بیشتر یکی از دلایل برند سازی می‌باشد.

دارایی مالی 

دارایی‌های مالی به بازاریابی و Marketing نیاز دارند. دارایی‌هایی نظیر اوراق سهام و مسکن را می‌توان مورد بازاریابی و مارکتینگ قرار داد. در این خصوص حتی شرکت‌های بورس به دلیل مواجه‌شدن با رقبای خود به بازاریابی احتیاج دارند. اصول درست بازاریابی در چنین شرکت‌هایی در درازمدت نتایج مثبتی را برای آن‌ها در پی خواهد داشت.

برند شرکتی

معمولاً بازاریابی و مارکتینگ در مورد محصولات یک شرکت به‌کار می‌روند. اما می‌توان آن را برای سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز به‌کار برد. بنابراین، در این خصوص می‌توان علاوه بر برند سازی برای محصولات از برند سازی خود شرکت نیز استفاده کرد. البته باید توجه داشت که برند سازی برای خود شرکت و سازمان بسیار دشوارتر از ساخت برند برای محصولات آن می‌باشد. به دلیل دشواری‌هایی که در برندهای شرکتی وجود دارد معمولاً کم‌تر کسی به سراغ آن‌ها می‌رود.

اطلاعات

اکثر افراد به دنبال اطلاعات مفید و کاربردی می‌باشندازاین‌رو شرکت‌های مختلف می‌توانند با در اختیار گذاشتن اطلاعات موردنیاز مردم به جذب آن‌ها بپردازند. به چنین رویدادی بازاریابی اطلاعات می‌گویندبازاریابی اطلاعات به‌وسیله‌ی بازاریابی محتوایی و بازاریابی اینترنتی انجام می‌شود. برای اطلاع از کاربرد نرم افزار CRM در بازاریابی و دسته بندی اطلاعات به مقاله کاربرد نرم افزار سی آر ام در بازاریابی مراجعه کنید.

آموزش های ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزشها مشاهده فرمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *