در اولین مقاله از جذب مشتری بیشتر در ایام کرونا با باشگاه مشتریان درمورد تاثیر باشگاه مشتریان در دوران کرونا توضیحات لازم داده شد. همچنین به برخی از مواردی که باعث شد با استفاده از باشگاه مشتریان در دوران کرونا مشتری بیشتری جذب شود اشاره کردیم.
با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کار ها دچار اختلال شدند.این اختلال نه تنها در ایران بوجود آمد، بلکه در سراسر جهان ایجاد شد. برخی از سازمان ها و فروشگاه ها با تکنولوژی و نرم افزار هایی که در دست داشتند، توانستد با این اختلال مقابله کنند. این فروشگاه ها به کمک ابزار و تکونولوژی های مدرن توانستند همانند گذشته به کسب و کار خود ادامه دهند. یکی از ابزار کاربردی در این راستا، باشگاه مشتریان است. به همین منظور در این مقاله درمورد نقش باشگاه مشتریان در دوران کرونا بحث خواهیم کرد.
باشگاه مشتریان قبل از کرونا
قبل از شیوع ویروس کرونا و یا همان کویید 19 فروشگاه ها و سازمان ها در ابعاد مختلف به رقابت با یکدیگر می پرداختند. برخی از فروشگاه ها برای رقابت در سطح بالاتر از باشگاه مشتریان استفاده کردند. راه اندازی باشگاه مشتریان برای انواع کسب و کار ها قابل اجرا می باشد. به همین منظور مدیران اقدام به اجرا و پیاده سازی باشگاه مشتریان در فروشگاه خود می کردند. با این عمل رضایت مشتریان افزایش می یافت. چراکه خدمات ارائه شده در باشگاه مشتریان منجر به افزایش رضایت مشتریان می شود.
نکته ی قابل ذکر درمورد پیاده سازی باشگاه مشتریان آن است که مدیران باید تمامی شاخص ها و فاکتور های مهمی که در راه اندازی باشگاه موثر هستند را بررسی کنند. چرا که برای پیاده سازی باشگاه مشتریان چه در دوران کرونا و چه بعد از کرونا لازم است تا شاخص هایی مورد ارزیابی قرار گیرند تا باشگاه مشتریان در بهترین حالت خود اجرا شود. با این کار میزان رضایت مشتری نیز در بالاترین سطح خود قرار می گیرد. و این امر به منظور افزایش حداکثری سود از طریق باشگاه مشتریان می باشد. اما باشگاه مشتریان در دوران کرونا از اهمیت بالاتری برخوردار شد. در ادامه به اهمیت باشگاه مشتریان در دوران کرونا می پردازیم.
اهمیت باشگاه مشتریان در دوران کرونا
بسیاری از مردم در دوران کرونا بخاطر حفظ سلامتی خود در خانه ها ماندند. چرا که ویروس کرونا و یا همان کویید 19 در مکان های عمومی گسترش پیدا می کرد. با وجود این احتیاط ها و ایجاد قوانینی که منجر به تعطیلی فروشگاه ها و سازمان ها می شد، درآمد بسیاری از این مراکز کاهش یافت. فروشگاه هایی که تنها به فروش سنتی بسنده کرده بودند دچار ضرر شدند. چرا که راهی برای فروش محصولات خود نداشتند. همچنین نداشتن راه ارتباطی با مشتریان سابق خود یکی از عواملی بود که باعث شد فروشگاه ها نتوانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. Customer Club in the Corona
ابزاری مثل باشگاه مشتریان و یا نرم افزار های CRM چندین سال است که در خدمت صاحبان کسب و کار قرار گرفته اند. این ابزار کابردی با افزایش رضایت مشتریان سود کسب و کار ها را افزایش می دهند. باشگاه مشتریان ابزاری کاربردی می باشد که با ارائه ی خدمات رایگان و تخفیف به مشتریان فروشگاه، رضایت مشتریان را افزایش می دهد.
اهمیت باشگاه مشتریان در دوران کرونا بیشتر از قبل به چشم امده است. چرا که مشتریان در دوران کرونا برای خرید غیر حضوری و اینترنتی تمایل بیشتری نشان داده اند. مشتریان با خرید از سایت های فروشگاهی، اقدام به اخذ امتیاز در باشگاه مشتریان می نمایند. بنابراین در دوران کرونا ، باشگاه مشتریان به یکی از ابزار های مورد شناخت اکثریت افراد قرار گرفته است.
ضرورت باشگاه مشتریان در دوران کرونا
با آمدن ویروس کرونا خرید های مردم به سمت خرید های اینترنتی پیش رفت. چرا که وجود خطر های ابتلا به ویروس کرونا در جامعه، مردم را از حضور عادی در جامعه و بازار ها منع کرد. به همین علت خرید اینترنتی از سایت های فروشگاهی ارجحیت پیدا کرد. این اتفاق باعث شد تا رقابت در سایت های فروشگاهی افزایش یابد. رقابت در اینترنت در نگاه اول ساده به نظر می آید. چرا که عواملی مثل ویترین و محل مغازه و یا ساعت کاری دیگر اهمیت نداشت. ولی نحوه ی خدمات در هنگام فروش و بعد از آن اهمیت بالایی پیدا کرد.
در هنگام داغ شدن رقابت های فروش اینترنتی، بسیاری از فروشگاه اقدام به پیاده سازی باشگاه مشتریان نمودند. کسب و کار هایی که توانستد باشگاه مشتریان را به خوبی در کسب و کار خود راه اندازی کنند، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دادند. نکته ی قابل توجه در خصوص کسب و کار هایی که باشگاه مشتریان راه اندازی کردند، کیفیت باشگاه مشتریان بود. بنابراین زمان راه اندازی باشگاه مشتریان در دوران کرونا اهمیت کمتری نسبت به کیفیت آن داشت.
بنابراین اگر شماهم قصد ره اندازی باشگاه مشتریان را چه در دوران کرونا و چه بعد از ان دارید بهتر است کارشناسی شده عمل کنید. مشاورین و کارشناسان پیاده سازی باشگاه مشتریان ما نیز آماده ی مشاوره در خصوص راه اندازی باشگاه می باشند. کارشناسان ما با پیاده سازی انواع باشگاه مشتریان در سازمان های مختلف راهنمای خوبی برای راه اندازی یک باشگاه مشتریان در بالاترین سطح کارایی می باشند.
مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان در دوران کرونا
راه اندازی باشگاه مشتریان چه در دوران کرونا و چه غیر از ان باعث افزایش رضایتمندی مشتری خواهد شد. بنابراین برای رقابت در بازار کنونی باید رضایت مشتریان در اولویت های اصلی قرار گیرد. رضایت مشتری بخاطر استفاده از خدمات و تخفیف های باشگاه مشتریان حاصل می شود. بنابراین لازم است تا خدمات مناسبی با سلیقه های مشتریان در نظر گرفته شود.
کالاهایی مثل ماسک، دستکش، مواد ضد عفونی کننده و … در دوران کرونا مورد اهمیت واقع شده اند. بنابراین با قرار دادن چنین کالاهایی در باشگاه مشتریان می تواند مشتری را برای اخذ امتیاز بیشتر ترغیب کند. مشتری برای اخذ امیتاز بیشتر ترغیب به خرید مجدد خواهد شد.
اوضاع روانی جامعه در دوران کرونا با معضلاتی همراه شده است. بنابراین با قرار دادن هدیه های متنوع در باشگاه مشتریان می توان حس خوبی را به آن ها منتقل کرد. مشتریان با خرج امتیاز ها و اخذ هدایا به احساس خوشایندی دست پیدا خواهند کرد. و این امر باعث افزایش رضایتمندی مشتریان از فروشگاه خواهد شد.
ایجاد بازی های سرگرم کننده در باشگاه مشتریان و امکان امتیاز گیری و خرج امتیاز در بازی می تواند مشتریان را در دوران قرنطینه ی کرونا سرگرم کند. که علاوه بر سرگرمی، بحث امتیاز دهی و امتیاز گیری نیز مطرح می شود. مشتریان با امتیاز های بدست آمده در بازی های باشگاه مشتریان می توانند از تخفیف های موجود بهره مند شوند.
نتایج راه اندازی باشگاه مشتریان در دوران کرونا
مزایای بوجود اومده بخاطر راه اندازی باشگاه مشتریان در دوران کرونا ، همگی باعث افزایش رضایتمندی و انتقال حس خوب به مشتری می باشد. هنگامی که مشتری از یک فروشگاهی رضایت داشته باشد، برای خرید مجدد اقدام می کند. خرید مجدد مشتری نیز منجر به افزایش سود فروشگاه می شود.
افزایش سود فروشگاه تنها مربوط به دوران کرونا نخواهد بود. چرا که اگر بتوان در دوران کرونا رضایت مشتریان را جلب کرد و مشتریان تبدیل به مشتری های وفادار شوند، در دوران پس از کرونا نیز مشتری همان فروشگاه خواهند بود. بنابراین سود راه اندازی باشگاه مشتریان تنها به دوران کرونا اختصاص نمی یابد. بلکه با رقابت بهینه در این دوران می توان برای دوران پس از کرونا نیز مشتری های وفادار را به سمت فروشگاه جهت دهی کرد. بنابراین افزایش سود فروشگاه در دوران کرونا و بعد از آن از نتیجه های راه اندازی باشگاه مشتریان در دوران کرونا می باشد.
نرم افزار CRM رکاما تنها محدود به یکسری سازمان های خاص نمی باشد و در بسیاری از مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد. در همین راستا می توانید مقاله ی CRM در باشگاه های ورزشی را نیز مطالعه نمایید.
علایق مشتریان در دوران کرونا و جذب مشتری
کسب اطلاع از سلیقه ها و علاقه ی مشتریان در دوران کرونا امری مهم تلقی می شود. چرا که در این دوران با تغییر سبک زندگی مردم، برخی از نیاز های افراد نیز تغییر کرده است. بنابراین لازم است تا فروشگاه ها و سازمان از سلیقه و علایق مشتریان خود در دوران کرونا اطلاعات لازم را داشته باشند. چرا که این اطلاعات کمک شایانی در جذب مشتری بیشتر در این ایام می کند.
باشگاه مشتریان یکی از ابزار های کاربردی برای فروشگاه ها و سازمان ها می باشد. یکی از فواید و مزایای این تکنولوژی ، جمع آوری اطلاعات مشتریان می باشد. چرا که مشتریان با خرید از فروشگاه امتیازی را در باشگاه مشتریان دریافت می کنند. به همین دلیل اطلاعات خرید مشتریان نیز در یک پایگاه داده جمع آوری می شود. با تحلیل و بررسی اطلاعات خرید مشتریان می توان به جذب مشتری بیشتر در دوران کرونا با باشگاه مشتریان دست پیدا کرد.
مدیران با استفاده از اطلاعاتی که از باشگاه مشتریان بدست می آید می توانند استراتژی های فروش خود را طبق شرایط الان که کرونا بر جامعه غالب شده است، تغییر دهند. به این صورت مدیران و سازمان ها می توانند مشتریان بیشتری را به خود جذب نمایند. با وجود استراتژی های مناسب دوران کرونا ، مشتریان نیز از سازمان راضی خواهند بود.
جذب مشتری بیشتر با باشگاه مشتریان در دوران کرونا
تبلیغ برای فروشگاه و سازمان همواره یکی از راه های جذب مشتری و افزایش فروش بوده است. تبلیغ برای مشتری جدید هزینه های زیادی دارد. اما هزینه های تبلیغ و نگهداری برای مشتریان قدیمی بین 10 تا 20 درصد برای سازمان ها هزینه داشته است. باشگاه مشتریان نیز راهی برای تبلیغ جهت جذب مشتری می باشد. تبلیغات باشگاه مشتریان در دوران کرونا نیز موثر واقع شده است.
باشگاه مشتریان در دوران کرونا با قرار دادن امتیاز هایی مشخص برای ثبت نام افراد جدید در باشگاه، باعث جذب مشتری شده است. بدین صورت که مشتریان با ورود به باشگاه مشتریان می توانند از خدمات آن بهره مند شوند. همچنین با یادآوری باشگاه مشتریان به مشتریان قدیمی می توان تبلیغی را جهت فروش مجدد به آن ها انجام داد. بنابراین نباید از تبلیغ با باشگاه مشتریان جهت جذب مشتری در ایام کرونا غافل شد.
بهینه سازی باشگاه مشتریان برای جذب مشتری بیشتر در ایام کرونا
در دوران کرونا که تجمع و بیرون رفتن از خانه امری خطر آفرین می باشد، خرید های غیر حضوری و اینترنتی گسترش زیادی یافته اند. این اتفاق هم در کشور ایران و هم سایر کشور های درگیر کرونا رخ داده است. بنابراین رقابت در بین سایت های فروشگاه هایی داغ بالا گرفته است. به همین جهت باشگاه مشتریان می تواند یک ابزار قدرتمند جهت رقابت در این بازار باشد. چرا که مشتریان ترجیح می دهند در ازای خریدی که انجام می دهند، مزایایی را نیز دریافت کنند. که این مزیت می تواند بهره مندی از کد تخفیف باشگاه مشتریان باشد. اما استفاده از باشگاه مشتریان در دوران کرونا علاوه بر جذب مشتری در این زمان می تواند کمک دیگری به سازمان ها و فروشگاه کند.
مزیت دیگر استفاده از باشگاه مشتریان در دوران کرونا افزایش بهره وری و بهینه سازی باشگاه مشتریان است. بهینه سازی باشگاه مشتریان نیز منجر به جذب مشتری بیشتتر و ازفایش فروش می شود. اما این امر چگونه محقق می شود؟ همان طور که بیان شد استفاده از باشگاه مشتریان در دوران کرونا باعث جذب مشتری و رقابت در بازار می شود. به همین علت مشتریان زیادی جذب فروشگاه ها و سازمان هایی که باشگاه مشتریان دارند خواهند شد. از همین رو می توان با دریافت نظرات مشتریان در دوران کرونا ، باشگاه مشتریان را چه در کرونا و چه پس از آن بهینه سازی کرد.
نظر سنجی در باشگاه مشتریان در دوران کرونا
همان طور که در قسمت قبل بیان شد دریافت نظرات مشتریان در دوران کرونا می تواند کمک شایانی برای بهینه سازی باشگاه مشتریان نماید. برای دریافت نظرات مشتریان لازم است تا پنل نظر سنجی در باشگاه ایجاد شود. برای دریافت هرچه بیشتر نظرات می توان امتیازی را برای پر کردن فرم نظر سنجی در نظر گرفت. بدین صورت مشتریان برای اخذ امتیاز اقدام به دادن نظرات شخصی خود می کنند. سپس با جمع آوری نظرات باید آن ها را تجزیه و تحلیل نمود. بررسی نظرات به منور جذب مشتریان بیشتر و جلب رضایت اکثریت افراد عضو باشگاه می باشد. چرا که ممکن است اجرای برخخی از نظرات تنها منجر به جذب رضایت اقلیت افراد شود.
در صورتی که کارشناسی و بررسی نظرات به صورت درست و صحیح صورت گیرد ، کارایی باشگاه مشتریان افزایش خواهد یافت. در این صورت چه در دوران کرونا و چه پس از آن مشتریان بیشتری جذب سازمان و فروشگاه خواهند شد. ایجاد نظر سنجی در باشگاه مشتریان یکی از کار هایی است که می توان بوسیله ی آن حس ارزشمند بودن مشتری را به ان ها منتقل نمود. چرا که با انجام این کار مشتریان حس تعلقی خواهند داشت. برای اطلاع رسانی ایجاد باشگاه مشتریان و تخصیص امتیاز به ان می توان از روش های اطلاع رسانی در باشگاه مشتریان استفاده نمود. روش هایی مثل ارسال پیامک، ایمیل، نوتیفیکیشین و …
برای خواندن مقاله ی اول جذب مشتری بیشتر در ایام کرونا با باشگاه مشتریان کلیک کنید.