در دنیای رقابتی امروز، جذب و حفظ مشتریان وفادار یکی از مهمترین چالشهای کافهها و رستورانهاست. راهاندازی باشگاه مشتریان یک استراتژی هوشمندانه برای تقویت تعامل با مشتریان، افزایش فروش و ایجاد تجربهای لذتبخشتر برای آنهاست.
باشگاه مشتریان نهتنها باعث افزایش وفاداری مشتریان میشود، بلکه با ارائه پیشنهادهای ویژه، تخفیفها و امتیازات، انگیزهای قوی برای بازگشت مکرر آنها ایجاد میکند. علاوه بر این، با جمعآوری دادههای ارزشمند از رفتار مشتریان، رستورانها و کافهها میتوانند خدمات خود را بهینه کرده و پیشنهادهای شخصیسازیشده ارائه دهند.
در این مقاله، به بررسی مزایای پیادهسازی باشگاه مشتریان در کافهها و رستورانها میپردازیم و نشان میدهیم که چگونه این سیستم میتواند به رشد کسبوکار شما کمک کند.
اطلاع از طبع مشتریان به کمک باشگاه مشتریان در کافه و رستوران
مشتریان با خرید هر خوراکی اعم از غذا و یا نوشیدنی امتیازی را در باشگاه مشتریان از آن خود میکنند. میزان این امتیاز میتواند با توجه به نوع خوراکی و یا قیمت نهایی فاکتور باشد. درهرصورت اطلاعات فاکتورهای مشتریان همواره در باشگاه مشتریان کافه و رستوران ثبت میشود.
امکان ایجاد نظر سنجی در باشگاه مشتریان
یکی دیگر از راههای اطلاع از طبع مشتریان و سلیقهی آنها، استفاده از نظرسنجیها میباشد. نظرسنجی در کافه و رستوران در زمینههای مختلفی میتواند ایجاد شود. بهطور مثال میتوان از سلیقهی مشتری در چیدمان کافه و رستوران و یا محیط آن اطلاع پیدا کرد. همچنین میتوان از کیفیت غذاها و نوشیدنیها از مشتریان نظر خواست.
ایجاد نظرسنجی با استفاده از باشگاه مشتریان بسیار کاربردی میباشد. چراکه میتواند برای پر کردن نظرسنجیها امتیازی را لحاظ کرد. مشتریان کافه و رستوران با پر کردن نظرسنجیها، علاوه بر اخذ امتیاز، احساس اهمیت پیدا میکنند. بدینصورت رضایت مشتریان کافه و رستوران نیز افزایش مییابد که دراینباره در ادامه توضیحات لازم را خواهیم داد. مدیران کافه و رستوران نیز بهراحتی از سلیقههای مشتریان و نظر آنها مطلع میشوند.
اطلاع رسانی به مشتریان کافه و رستوران برای تخفیف های مناسبتی
در برخی از زمانها ممکن است کافه و یا رستورانی برای جذب مشتری بیشتر اقدام به ارائهی تخفیف نماید. در این صورت برای اطلاعرسانی به مردم باید هزینههای زیادی بپردازد. ولی اگر کافه و رستوران دارای باشگاه مشتریان باشد میتواند بهراحتی به مشتریان خود این خبر خوشایند را اعلام نماید. در این صورت با صرف هزینهی اندکی، مشتریان زیادی را به خود جذب میکند. چراکه اطلاعات تماس مشتریان بهطور کامل در باشگاه مشتریان ثبت خواهد شد.
همانطور که بیان شد کافهها و رستورانها برای جذب مشتری بیشتر در دورانی که مشتریان آنها کم شده است میتوانند تخفیف ارائه دهند. ولی در برخی موارد تخفیفهای ارائهشده توسط کافه و رستوران میتواند به مناسبتهای مختلفی نیز صورت بگیرد. در زمانهایی که مناسبت خاصی وجود دارد، کافهها و رستورانها میتوانند پیام تبریکی را به مشتریان خود ارسال نمایند و تخفیف ارائهشده را به آنها اعلام نمایند. بدینصورت علاوه بر اطلاعرسانی، پیام تبریکی نیز برای مشتری ارسال میشود که باعث خرسندی مشتری میشود.
اطلاع رسانی به مشتریان کافه و رستوران برای منو های جدید
غذاها و خوراکی و نوشیدنی کافهها و رستورانها دارای تنوع زیادی میباشد. هرچقدر که میزان این خوراکیها افزایش یابد بازهم ممکن است که غذایی ازقلمافتاده باشد. به همین منظور بسیاری از کافهها و رستورانها در برخی مواقع خوراکیای به منو اضافه میکنند و یا جایگزین خوراکی دیگری میکنند. بدینصورت منوی رستوران و کافهها همواره در حال بهبود در جهت سلیقهی مشتریان میباشد. ممکن است قهوهی خاصی به منوی کافه اضافه شود. و یا غذایی لذیذ به منوی رستوران.
برای آنکه بتوان از همان ابتدایی که منو تغییر پیدا کرد مشتری جذب کرد، میتوان از باشگاه مشتریان کمک گرفت. بهوسیلهی باشگاه مشتریان میتوان تغییرات منو و اضافه کردن خوراکیهای جدید را به مشتریان اطلاع داد. این اطلاعرسانی تنها با چند کلیک ساده امکانپذیر خواهد بود. بنابراین کافهها و رستورانها بدین هیچ دغدغهای میتوانند به کمک باشگاه مشتریان به منوی خود خوراکی جدید اضافه نمایند. و بهراحتی آن را به دیگران معرفی نماید.
اطلاع رسانی خبر های کافه و رستوران با کمک باشگاه مشتریان
کافهها و رستورانها همواره در بازار خوراکیها در حال رقابت هستند. برای ماندن در این رقابت، برخی دکوراسیون خود را تغییر میدهند. بعضی از رستورانها و کافهها مکان خود را تغییر میدهند. برخی امکانات جدیدی به محیط کافه و رستوران خود میافزایند. تعدادی نیز ممکن است بنابر دلایلی مثل کرونا مجبور به تعطیلی کافه و رستوران خود نمایند.
در این صورت بهتر است تا مشتریان از این اتفاقات اطلاع داشته باشند. باشگاه مشتریان با جمعآوری اطلاعات تماس مشتریان میتواند تمامی این تغییرات را به مشتریان خود اطلاع دهند. بدینصورت مشتریان همواره در جریان امور مربوط به کافه و رستوران قرار میگیرند.
برای مثال اگر مکان کافه و یا رستوران تغییر کرد میتوان این تغییر را به مشتریان بهراحتی اطلاع داد. بدینصورت مشتریان از دست نخواهند رفت. کافه و رستوران نیز مجدداً نیازی به تبلیغ و جذب مشتری نخواهد داشت. با این کار در هزینهها صرفهجویی خواهد شد.
همچنین اگر کافه و یا رستوران مجبور به تعطیلی شده باشد میتواند این خبر را به مشتریان خود اطلاع دهد. در این صورت هیچ مشتریای در زمان تعطیلی مراجعه نمیکند و حس ارزشمند بودن وقت مشتری توسط کافه و رستوران به او داده میشود.
حس ارزشمندی مشتریان کافه و رستوران ها با باشگاه مشتریان
مزایای بیانشده تا اینجا همگی به افزایش رضایت مشتری کمک میکنند. شاید بتوان امور گفتهشده را از طریق راههای دیگری نیز انجام داد. هرچند راحتترین ابزار برای دستیابی به این مزایا باشگاه مشتریان میباشد. ولی اصل وجود باشگاه مشتریان حس ارزشمند بودن را به مشتری منتقل میکند.
افزایش رضایت مشتری کافه و رستوران با باشگاه مشتریان
هنگامیکه یک مشتری از کافه و رستورانی راضی باشد برای دفعات بعدی نیز به همان مکان مراجعه میکند. چراکه مشتری طبق تجربهای که داشته آن کافه و رستوران را به دیگر کافهها و رستورانها ترجیح میدهد. این ارجحیت به خاطر حس رضایت و خشنودی مشتری بهدست میآید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله افزایش رضایت مشتری با باشگاه مشتریان را مطالعه نمایید.
افزایش فروش با باشگاه مشتریان
افزایش رضایت مشتریان کافه و رستوران نیز منجر به افزایش فروش میشود. چراکه وقتی یک مشتری از یک کافه و رستوران رضایت داشته باشد آن را به دیگران نیز معرفی خواهد کرد. علاوه بر آن خود مشتری نیز تمایل به مراجعهی مجدد به کافه و رستوران دارد. بدین صورت فروش افزایش چشمگیری پیدا میکند. افزایش فروش نیز به کسب سود بیشتر و درآمدزایی بیشتر ختم میشود. و همگی این اتفاقت تنها به کمک باشگاه مشتریان امکانپذیر میباشد. با باشگاه مشتریان درآمد رستوران و کافهی خود را بهراحتی افزایش دهید.