امروزه فواید اجرای باشگاه مشتریان بر هیچکسی پوشیده نیست. در بازار رقابتی کنونی میبایست رضایت مشتری را در همهی ابعاد جلب کرد. اصلیترین دلیل اجرای باشگاه مشتریان نیز، جلب رضایت مشتریان میباشد. اما صرفاً اجرای یک باشگاه مشتریان، منجر به جلب رضایت مشتری نمیشود. بلکه باید امکانات و طراحی باشگاه مشتریان نیز در نظر گرفته شود.
یکی از مواردی که باشگاه مشتریان را کاربردیتر میکند، گروهبندی مشتریان است. مؤسسات و سازمانها طبق برنامهی فروش و مدیریتی خود میتوانند هر نوع گروهبندی را برای اجرا انتخاب کنند. این گروهبندی میتواند بر اساس میزان خرید مشتریان و یا سود ده بودن آنها صورت گیرد.Customer Club Grouping
در این مقاله توضیحات لازم در خصوص انواع گروهبندی مشتریان دادهشده است. با اجرای چنین گروهبندی میتوان به یک باشگاه مشتریان مناسب دست پیدا کرد. علاوه بر این میتوانید برای اطلاع از سایر ویژگیهای یک باشگاه مشتریان کارآمد، به مقاله ویژگی های باشگاه مشتریان مراجعه نمایید. انواع گروهبندی مشتریان در باشگاه به شرح زیر میتواند باشد:
- گروه مشتریان خاص در باشگاه مشتریان
- گروه بندی بر اساس امتیاز مشتریان در باشگاه
- گروه بندی بر اساس بازه ی زمانی خرید مشتری
- گروه بندی مشتریان حقیقی و حقوقی
- گروه بندی بر اساس میزان خرید مشتریان
- استراتژی مدیران در امتیاز دهی باشگاه مشتریان
گروه مشتریان خاص در باشگاه مشتریان
شما میتوانید مشتریان خاصی را جز این دسته قرار دهید. بهطور مثال مشتریانی که در سال بیشترین خرید را از یک محصول داشتهاند. بدینصورت برای هر محصول یک مشتری تحت عنوان بیشترین خریدار، در این گروهبندی قرار میگیرد. سپس میتوانید امتیازات ویژهای را برای این گروه در نظر بگیرید. با این کار رقابت در خرید افزایش خواهد یافت. خرید بیشتر نیز به سود بالاتر منجر خواهد شد.
مشتریان دیگری را نیز میتوان در این دسته قرار داد. بهعنوان یک مثال دیگر میتوان به خریداران یک محصول خاص اشاره کرد. یعنی درر صورتی که یک محصول خاص که سود خوبی برای سازمان دارد، توسط یک مشتری خریداری شود، آن مشتری در دستهبندی خاص سازمان قرار میگیرد. بدینصورت از امکانات ویژهی باشگاه مشتریان نیز میتواند استفاده کند. مثالهای زیاد دیگری میتوان برای این گروه از مشتریان بیان کرد. ولی بهطورکلی این دسته برای مشتریانی که سود بیشتری به همراه دارند، طراحی میشود. مطالعهی مقالهی بررسی سازمان برای راه اندازی باشگاه مشتریان نیز توصیه می شود.
گروه بندی بر اساس امتیاز مشتریان در باشگاه
در طراحی خدمات قابلارائه به مشتریان، میتوان دستهبندیهای مختلفی را ایجاد کرد. بهرهمندی مشتریان از این دستهبندی بستگی به امتیاز دریافتی آنها دارد. بهطور مثال مشتریانی که امتیاز بین ۱ تا ۲۰۰ دارند میتوانند از خدمات برنزی باشگاه مشتریان استفاده کنند. و یا مشتریان دارای امتیاز ۲۰۰ تا ۵۰۰ در دستهی نقرهای قرار میگیرند. و میتوان مشتریان دارای امتیاز بین ۵۰۰ به بالا را در دستهی مشتریان طلایی قرارداد. امتیازات و دستهبندیهای بیانشده صرفاً برای مثال میباشند. مطالعهی مقالهی راه اندازی باشگاه مشتریان نیز توصیه میشود.
انتخاب تعداد دستهبندیها و همچنین میزان امتیاز هر دسته بستگی به عوامل مختلفی دارد. هر سازمان طبق شرایط خود اعم از تعداد مشتریان، میزان فروش، میزان سود و …. میتواند کمیت موارد گفتهشده را تغییر دهد.
با استفاده از اجرای این روش مشتریان برای اخذ امتیاز بیشتر و بهرهمندی از مزایای ردههای بالاتر دستهبندی باشگاه، به خرید بیشتر ترغیب خواهند شد. همچنین با اجرای این طرح، مشتری احساس ارزشمندی بیشتر خواهد کرد. چراکه سازمانها با خرید بیشتر ارزش و احترام بیشتری برای او قائل خواهند شد. و این احترام به مشتریان نیز منتقل میشود.
گروه بندی بر اساس بازه ی زمانی خرید مشتری
یکی از گروهبندیهای جذاب برای خرید بیشتر مشتریان، گروهبندی بر اساس فاصله زمانی خرید آنها میباشد. این گروهبندی بر اساس میزان مدتی که از خرید مشتری گذشته است، صورت میگیرد. بهطور مثال مشتریانی که در فاصلهی ۳ ماهه گذشتهی اقدام به خرید کردهاند جز گروه اول قرار میگیرند. بنابراین اگر مشتریان در این دسته قرار داشته باشند و اقدام به خرید مجدد در طول این سه ماه کنند، مشمول دریافت امتیاز بیشتری خواهند شد. و یا مشتریانی که بین ۳ ماه تا ۶ ماه اقدام به خرید مجدد نمایند، شامل گروه دوم خواهند شد. امتیاز گروه دوم امتیاز کمتری نسبت به گروه اول و امتیاز بیشتری نسبت به گروههای بعدی در نظر گرفته میشود.
با توجه به استراتژیهای مختلفی وجود دارد، امتیاز این گروه را میتوان در خریدی که قابل انجام است مورداستفاده قرار گیرد و یا میتوان برای خرید بعدی مشتری لحاظ شود. البته برای اجرای این گروهبندی بهتر است که قبل از اتمام دورههای گروهها، از طریق پیامک یا ایمیل و یا هر راه ارتباطی دیگری با مشتری اطلاع داده شود.Customer Club Grouping
گروه بندی مشتریان حقیقی و حقوقی
برخی از سازمانها دارای مشتریان حقیقی و حقوقی مختلفی هستند. بنابراین میتوان مشتریان را بر اساس حقیقی و یا حقوقی بودن آنها تقسیمبندی نمود. بر اساس برنامهریزیهای مدیریتی میتوان امتیازات مختلفی برای این دو دسته در نظر گرفت. طبق محصول و یا خدمات ارائهشده میتوان میزان امتیاز برای مشتریان حقیقی و یا حقوقی را نسبت به دیگری کمتر و یا بیشتر داد.
در برخی موارد میتوان برای کارکنان یک مشتری حقوقی نیز امتیازاتی در نظر گرفت. یعنی بهطور مثال با خرید محصول از سازمان توسط یک مشتری حقوقی، علاوه بر اخذ امتیاز توسط مشتری حقوقی، کارکنان سازمان نیز شامل اخذ امتیاز شوند. در این صورت تعداد افراد عضو در باشگاه افزایش خواهد یافت. بدین سبب کارکنان مشتری حقوقی، برای خرید و استفاده از امتیازات باشگاه ترغیب خواهند شد. چنانچه تصمیم به راهاندازی باشگاه مشتریان دارید مطالعه مقاله زمان مناسب برای راه اندازی باشگاه مشتریان میتواند برای شما مفید باشد.
گروه بندی بر اساس میزان خرید مشتریان
در هنگام خرید مشتریان میتوان برای برخی یا تمامی کالاها میزان خرید تعریف نمود. به این صورت که اگر خرید محصول از یک تعدادی بیشتر باشد، اخذ امتیاز به میزان بیشتری به مشتری تعلق بگیرد. و یا میتوان چندین دسته برای میزان خرید در نظر گرفت. بهطور مثال برای خرید محصولات بین ۱ تا ۱۰ عدد، یک گروه، خرید بین ۱۱ تا ۵۰ عدد گروهی دیگر و به همین روش مشتریان و یا امتیازات را میتوان دستهبندی کرد. (امتیازات بیانشده صرفاً برای ذکر مثال میباشد.) | Customer Club Grouping
برای اطلاع از ویژگی های یک باشگاه مشتریان عالی، مقاله ی بهترین باشگاه مشتریان توصیه می شود.
استراتژی مدیران در امتیاز دهی باشگاه مشتریان
نوع دستهبندی و میزان امتیاز و یا مزایای هر گروه بستگی به استراتژی مدیریتی خواهد داشت. همچنین برخی از محصولات و خدمات بر اساس کیفیت آنها قیمتگذاری میشوند. بر این اساس برای اینگونه محصولات و یا خدمات باید دستهبندی کیفی انتخاب نمود. بدینصورت که هرچقدر میزان کیفیت خریداریشده توسط مشتری بالاتر باشد، مشتری در دستهبندی بالاتری قرار خواهد گرفت. هرچقدر میزان امکانات و ماژولهای خریداریشده بیشتر شود، گروهبندی مشتری بالاتر خواهد رفت. | Customer Club Grouping
آموزش های ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزشها مشاهده فرمایید.
بدون نظر