انواع بازاریابی

Types of marketing انواع بازاریابی

بازاریابی، به مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و فرآیندهایی اطلاق می‌شود که هدف آن ایجاد ارتباطی موثر و هدفمند با مخاطبان برای جذب، نگهداری و ترغیب به خرید محصولات یا خدمات است. در دنیای پررقابت امروزی، هر نوع فعالیت بازاریابی نقشی حیاتی در رشد و موفقیت کسب‌وکارها ایفا می‌کند. از تولیدکنندگان محتوا، گرافیست‌ها و مهندسین فروش گرفته تا طراحان صنعتی و متخصصین کامپیوتر، هر کدام به نوعی در شکل‌دهی فرآیند بازاریابی سهم دارند.

در بازاریابی، نه تنها نیازهای مخاطبان شناسایی و برآورده می‌شود، بلکه مدیریت روابط با مشتریان و ارائه محصولات و خدمات متناسب با شرایط بازار از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل، داشتن برنامه‌ای مشخص برای جذب و نگهداری مشتریان، تأثیر زیادی در موفقیت برندها خواهد داشت.

در این مقاله، به بررسی انواع مختلف بازاریابی و به اهمیت تحلیل بازار و نیازهای مخاطبان در پیشبرد استراتژی‌های موفق بازاریابی خواهیم پرداخت. بازاریابی شبکه‌ای، چریکی، روانشناسی و ویروسی تنها بخشی از انواع متنوع بازاریابی هستند که در دنیای امروز نقش کلیدی در موفقیت برندها ایفا می‌کنند. انتخاب استراتژی مناسب بازاریابی می‌تواند تفاوتی چشمگیر در دیده شدن، شناخته‌شدن و نهایتاً فروش یک برند ایجاد کند.

 اگر می‌خواهید با این انواع آشنا شوید و بدانید کدام یک برای کسب‌وکار شما مناسب است، ادامه مقاله را از دست ندهید.

اهمیت تحلیل بازار برای بازاریابی

مارکتینگ و یا همان بازاریابی را نمی‌توان تنها و منحصراً با یک ایده‌ی نوآورانه آغاز کرد. بلکه این مشتریان و مصرف‌کنندگان می‌باشند که نقطه‌ی آغازین و پایان هر کسب‌وکاری را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بنابراین، عاملی که در این پروسه از محوریت خاصی برخوردار می‌باشد مشتریان می‌باشند.

از این رو تحلیل بازار از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد. به فرایند شناخت بازار و نیازمندی‌های بازار، هدف تحلیل بازار می‌گویند. این موضوع را می‌توان سنگ بنای هرگونه تصمیم‌گیری در این حوزه دانست. با کمک تحلیل‌ها می‌توان تصمیم‌گیری‌هایی نظیر تهیه و تدوین استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی گرفت.

انواع فعالیت های بازاریابی

فعالیت‌های بازاریابی انواع مختلفی دارند. هر یک از این فعالیت‌ها سهمی در کسب و درآمد افراد یک جامعه دارند. به‌طور مثال تولیدکنندگان محتوا، گرافیست‌ها، مهندسین فروش، طراحان صنعتی، متخصصین کامپیوتر، عکاسان صنعتی و … همگی به‌نوعی در فرایند بازاریابی سهیم بوده و در چرخه‌ی مارکتینگ نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند.

فعالیت هر یک از این گروه‌ها در پیشبرد کسب‌وکارها تعریف می‌شود. در بازار پررقابت امروز دارا بودن برنامه‌ی مشخص برای مشتری مداری و نگهداری آن‌ها نقش به سزایی در بازاریابی دارد. محصولات و خدماتی که در بازاریابی به مشتریان عرضه می‌شود دارای شرایط مختلفی می‌باشند.

 در این راستا قیمت معقول را می‌توان عاملی دانست که بر روی موفقیت در بازاریابی تأثیر به سزایی خواهد داشت. این فرایند بر سبک زندگی مردم عصر حاضر تأثیر گذاشته و آن‌ها را با امکانات بیشتری روبه‌رو کرده است.

در بحث بازاریابی و یا مارکتینگ باید به سه سطح اجتماعی که شامل طبقه‌ی غنی، متوسط و فقیر می‌باشد توجه لازم را داشت و نیاز آن‌ها را به‌صورت کامل پوشش داد. در ابتدا نیاز این سه گروه توسط اصول و رویه‌های بازاریابی شناسایی، طبقه‌بندی و سپس عرضه می‌شوند. بازاریابی انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. در خصوص بازاریابی برای طراحان سایت می‌توانید مقاله‌ی نرم افزار CRM برای طراحان سایت را نیز مطالعه کنید.

بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی را می‌توان نمونه‌ای از خود بازاریابی دانست.  این نوع از بازاریابی به گوریلا چریکی نیز معروف می‌باشد.  رکن اصلی مارکترهای چریکی‌خلاقیت است.

در این Marketing تمامی تلاش‌ها در راستای جلب‌توجه مخاطبان به سمت برندی خاص شکل می‌گیرد. تأثیرگذاری این روند از فروش و بازاریابی‌ها بسیار بالا می‌باشد. بیشترین نرخ اشتراک‌گذاری‌ها و تعامل‌ها را می‌توان به این نوع از بازاریابی‌ها و مارکتینگ ها اختصاص داد. Types of marketing

بازاریابی شبکه های اجتماعی

با توجه به تغییر سبک زندگی مخاطبان و حضور پررنگ آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌توان نوعی دیگر از بازاریابی‌ها را معرفی کرد. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با شرایط ایجادشده در فضای زندگی مردم، از استقبال بالایی روبه‌رو بوده است. 

ازآنجاکه بیشتر مردم اکثر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند این نوع از Marketing بستر مناسبی برای تضمین موفقیت برندها می‌باشد.

تولید محتوا های رنگارنگ و دور از واقعیت برای برانگیختن مخاطبان رسانه‌ ای و به اشتراک گذاشتن آن‌ ها بر پایه‌ی استراتژی‌ های بازاریابی شبکه‌ای می‌باشد. این پیام‌ها و پست‌ها را می‌توان در قالب فیلم‌های کوتاه و عکس‌های جذاب و فریبنده از محصولات و خدمات برندها مشاهده کرد. برای آشنایی با انواع نرم افزار مناسب بازاریابی، به صفحه نرم افزار بازاریابی مراجعه کنید.

بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه‌ای نوع دیگری از مارکتینگ های ( Marketing) مهم در این حوزه می‌باشند. این نوع از بازاریابی‌های فروش بسیار جنجالی بوده و در کشوری مانند ایران ممنوعیت دارند. از بحث‌های همیشگی این نوع از بازاریابی‌ها قانونی بودن و مفید بودن آن‌ها می‌باشد.

بازاریابی روانشناسی

با پیشرفت علم و تکنولوژی و شناخت عصب‌شناسی، علمی مانند روانشناسی به دنیای بازاریابی رخنه کرده است. در این نوع از مارکتینگ، بازاریابی و روان‌شناسی با یک دیگر تلفیق‌شده‌اند. تلفیق این دو موضوع با یک دیگر موجب برانگیختن احساسات انسانی شده و آن‌ها را به انجام کاری ترغیب خواهد کرد. بازاریابی روانشناسی خود به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. این دسته‌بندی ازاین‌قرار می‌باشد:

بازاریابی حسی

در بازاریابی حسی تمرکز اصلی بر روی پنج حس اصلی افراد می‌باشد. در این روش می‌توان از طریق ترغیب افراد از طریق احساسات پنج‌گانه  توجه آن‌ها را جلب کرد.

بازاریابی هیجانی

در بازاریابی هیجانی بر روی هیجانات افراد تمرکز می‌شود. هیجاناتی از قبیل عواطف و تحریک احساساتی مانند عشق، دلسوزی و حتی تنفر موردتوجه قرار می‌گیرندتجربه‌ی حسی ماندگار در افراد هدف چنین بازاریابی‌هایی می‌باشد.

بازاریابی سببی

در این بازاریابی بر روی اموری که توسط مصرف‌کنندگان موردتوجه است تمرکز می‌شود. به این واسطه می‌توان توجه فرد را به سمت محصول و یا برندی خاص جلب کرد. این نوع از مارکتینگ ها معمولاً بر روی امور خیرخواهانه تمرکز داشته و توجه مخاطبان را به خود برمی‌انگیزند. کمپینی که برای حمایت از کودکان سرطانی برگزار می‌شود را می‌توان در این دسته‌بندی قرار داد. در این نوع از Marketing معمولاً بر روی ضمیر ناخودآگاه افراد تمرکز می‌شود.

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی را می‌توان نوع دیگری از مارکتینگ های فعال در این زمینه دانست. این نوع از بازاریابی‌ها با کمک تبلیغات اداره می‌شوند. تبلیغات قبل از این‌که محصول وارد بازار شود مخاطب را برای خرید مشتاق می‌کند. این نوع از بازاریابی‌ها به بازاریابی وایرال نیز مشهور می‌باشند. این مارکتینگ ها تلاش بر گستردگی هر چه بیشتر را دارند. در این زمینه می‌توان گفت تفاوت‌های عمده‌ای میان برندهای معروف و سایر برندها وجود دارد.

برندهای معروف گاهی هزینه‌ای بابت این تبلیغات پرداخت نمی‌کنندعلاقه‌مندانی که محصولات این برندها را به مصرف می‌رسانند اغلب به‌صورت رایگان تبلیغات آن‌ها را ترویج می‌دهند. این تبلیغات درست مانند یک ویروس در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. باید توجه داشت که شرکت‌ها و برندهای شناخته‌نشده برای این تبلیغات باید هزینه‌ی بالایی را پرداخت نمایند.

نتیجه گیری

در نهایت، بازاریابی یکی از عوامل کلیدی در موفقیت هر کسب‌وکاری است که در دنیای پیچیده و رقابتی امروز باید با دقت و استراتژی‌های دقیق انجام شود. هر نوع بازاریابی، از چریکی گرفته تا شبکه‌ای و روانشناسی، به‌طور خاص می‌تواند به برندها کمک کند تا ارتباطات مؤثرتر و بهتری با مشتریان خود برقرار کنند. شناخت نیازهای مخاطبان، استفاده از ابزارهای نوین و انتخاب استراتژی مناسب، به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که در مسیر رشد و توسعه قرار گیرند.

با در نظر گرفتن اهمیت انواع بازاریابی، برندها می‌توانند بر اساس ویژگی‌ها و اهداف خود، استراتژی‌هایی را انتخاب کنند که بهترین نتایج را به همراه داشته باشد.

اگر شما هم به دنبال بهبود استراتژی‌های بازاریابی خود هستید و می‌خواهید با آخرین روش‌ها و ابزارهای بازاریابی آشنا شوید، وقت آن است که گام‌های مؤثری بردارید! با تیم متخصص ما تماس بگیرید و مشاوره‌ای اختصاصی برای بهبود عملکرد کسب‌وکار خود دریافت کنید.

هدیه رکاما

با تکمیل فرم زیر از مشاوره رایگان برای استقرار و معرفی بهترین ابزار مختص کسب‌وکارتان بهره‌مند شوید. همچنین از 90 دقیقه آموزش رایگان برخوردار خواهید شد.

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

مرحله 1 از 2 - اطلاعات اولیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
تماس با ما

رکاما مشتاق شنیدن صدای شماست

شماره تماس:

03134910

02191012435

ایمیل: info@rokama.ir

پیمایش به بالا

با رکاما مسیر رشد کسب‌وکارتان را شروع کنید

با تکمیل فرم زیر علاوه بر دریافت مشاوره رایگان برای مشکلات کسب و کارتان، از 5.000.000 تومان اعتبار هدیه بهره‌مند شوید.

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

مرحله 1 از 2 - اطلاعات اولیه