راه اندازی باشگاه مشتریان نیاز به آمادهسازی و بررسی یکسری پیشزمینههای میباشد. چراکه این ابزار کاربردی در جهت جذب رضایت مشتریان عملکرد بسیار بالایی دارد. و پیاده سازی صحیح آن تاثیر آن را بهتر می کند. در واقع ایجاد باشگاه مشتریان در صورتی کاربردی خواهد بود که دارای ویژگیهای مناسبی برای افزایش مشتری درعینحال افزایش وفاداری مشتریان قبلی باشد.
بنابراین لازم است تا برای ایجاد باشگاه مشتریان، مواردی را هنگام طراحی باشگاه در نظر بگیرید. به همین علت بهتر است قبل از ایجاد باشگاه، نکات ساخت آن را رعایت کنید. ما در این مقاله در مورد راهاندازی باشگاه مشتریان توضیحات لازم را ارائه خواهیم داد. عناوین موردبررسی در این مقاله به شرح زیر میباشد. همچنین مطالعه مقاله نرم افزار وفادارسازی مشتری برای کسب اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد می شود.
- راه اندازی باشگاه مشتریان و ارزیابی شاخص های مهم در باشگاه
- تعیین نوع سازمان برای ایجاد باشگاه مشتریان
- مشخص نمودن هدف سازمان برای ایجاد باشگاه مشتریان
- بررسی نوع مشتریان برای ادبیات باشگاه مشتریان
- بررسی نوع مشتریان بر اساس حقیقی و یا حقوقی بودن
- مهیا ساختن امکانات مورد نیاز مشتری در باشگاه مشتریان
- آگاهی از علایق مشتریان برای راه اندازی باشگاه مشتریان
- بررسی میزان سود محصولات و امتیاز دهی در راه اندازی باشگاه مشتریان
- تعیین جنسیت مشتریان برای راه اندازی باشگاه مشتریان
- بررسی سن مشتریان برای ایجاد باشگاه مشتریان
- بررسی عواملی که در کسب منافع سازمان موثر است
- دریافت نظرات مشتریان برای ایجاد باشگاه مشتریان
- مشاوره با کارشناسان باشگاه مشتریان
راه اندازی باشگاه مشتریان و ارزیابی شاخص های مهم در باشگاه
در هنگام ایجاد باشگاه مشتریان، لازم است تا فاکتورها و شاخصهای مختلفی موردبررسی قرار بگیرند. شاخصهایی که سازمان را در جهت ایجاد یک باشگاه مشتریان کاربردی، یاری میکنند. این کار باعث افزایش کارایی باشگاه مشتریان و درنهایت افزایش سود سازمان خواهد شد. موارد مختلفی بهعنوان فاکتورهای مهم باشگاه وجود دارد که در ادامه به توضیحات در مورد آنها خواهیم پرداخت. همچنین میتوانید برای دریافت مشاوره برای ایجاد باشگاه مشتریان، با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. همچنین در صورت نیاز برای دریافت اطلاعات در خصوص نرمافزار مدیریتی CRM میتوانید مقالهی انواع باشگاه مشتریان را مطالعه نمایید.
۱) تعیین نوع سازمان برای ایجاد باشگاه مشتریان
برای راهاندازی باشگاه مشتریان لازم است تا در ابتدا نوع سازمان بر اساس محصول محور و یا خدمات محور تعیین شود. چراکه برای خرج امتیازات باشگاه باید نوع خدمات مشخص باشد. برخی از مدیران برای خدمات مشتریان در باشگاه، از محصولات و یا خدمات خود شرکت استفاده میکنند. این استراتژی منجر به استفادهی مشتریان از سایر محصولات و یا خدمات میشود. با این کار تبلیغات نسبتاً رایگانی در خصوص سایر محصولات انجام میشود.
برخی از مدیران نیز استراتژی خود را بر اساس محصولات و یا خدمات خارج از سازمان خود قرار میدهند. فرضاً سازمانی که دارای محصول است میتواند کد تخفیف خدمات ارگانهای دیگری را برای باشگاه مشتریان در نظر بگیرد و یا بالعکس. ممکن است سازمانی خدماتی، محصولات شرکت دیگری را بهعنوان خدمات باشگاه مشتریان خود لحاظ کند.
تعیین نوع استراتژی بر اساس نوع محصول و یا خدماتی است که سازمان ارائه میکند. بنابراین لازم است تا در ابتدا نوع سازمان تعیین شود. سپس میتوان در مورد خدمات باشگاه مشتریان، کارشناسیهای لازم را انجام داد.
۲) مشخص نمودن هدف سازمان برای ایجاد باشگاه مشتریان
تعیین هدف سازمان یکی از اصلیترین شاخصهای طراحی باشگاه میباشد. چراکه نحوهی امتیازدهی و خرج امتیازها باید بر اساس هدف سازمان صورت بگیرد. هدف سازمان بر اساس میزان سود محصولات، مصرفی و یا غیر مصرفی بودن محصولات، برند بودن و یا نبودن محصولات و … تعیین میشود. بر این اساس استراتژیهای مختلفی درزمینهی ایجاد باشگاه مشتریان به وجود میآید. برخی مدیران طبق هدف سازمان به دنبال مشتریان جدید میباشند. طبق این استراتژی خدمات و امتیازات مطلوبتری برای مشتریان جدید در نظر گرفته میشود. بنابراین مشتریان در هنگام ثبتنام و اولین خرید خود امتیازات بیشتری نسبت به سایرین اخذ خواهند کرد. مطالعهی مقالهی نرم افزار وفادارسازی مشتری نیز توصیه می شود.
برخی دیگر از مدیران نیز در حفظ نگهداری از مشتریان سابق خود میکوشند. بر این اساس باید ارزش بیشتری نسبت به مشتریان سابق خود قائل شوند. چراکه در سازمانی که حفظ مشتری ارزش بیشتری دارد، تبلیغات برای مشتریان جدید هزینهی بیشتری در بر خواهد داشت. برخی از سازمانها نیز با توجه به شاخصهای گفتهشده در مورد محصولات و خدمات، به یک اندازه در جهت حفظ مشتریان سابق و جذب مشتریان جدید تلاش میکنند. بنابراین مشخص نمودن هدف سازمان در چگونگی ارائهی خدمات باشگاه مشتریان عامل مهمی در نظر گرفته میشود.
۳) بررسی نوع مشتریان برای ادبیات باشگاه مشتریان
ادبیات باشگاه مشتریان تأثیر به سزایی در جذب و یا دفع مشتری دارد. چراکه یکی مشتریان برای استفاده از خدمات باشگاه با نوشتهها سروکار دارند. متنهای مورداستفاده باید متناسب با روحیات مشتریان سازمان باشد. در این صورت مشتریان احساس صمیمت بیشتری با سازمان خواهند داشت. بالا رفتن صمیمیت مشتریان با سازمان منجر به رضایت بیشتر مشتریان و در نهایت سود بالاتر سازمان خواهد شد.
درصورتیکه افراد مختلف و از تمامی قشرهای جامعه عضو باشگاه مشتریان باشند، بهتر است که از یک ادبیات عامیانه درعینحال رسمی استفاده شود. چراکه ارتباط با این نوع ادبیات برای همهی مشتریان یکسان خواهد بود. و اینگونه عدم رضایتی هیچ مشتری به خاطر ادبیات باشگاه به وجود نخواهد آمد. چراکه لحن ارتباط با مشتریان برای برخی از مشتریان دارای اهمیت بالایی میباشد.
۴) بررسی نوع مشتریان بر اساس حقیقی و یا حقوقی بودن
تعیین مشتریان طبق دستهبندی حقیقی و یا حقوقی بودن مشتریان، لازم است. این مسئله برای سازمانهایی میباشد که دارای مشتریان خاص باشند. یا از نوع حقیقی و یا از نوع حقوقی. در این صورت سازمانها برای طراحی باشگاه خود باید این مسئله را در نظر بگیرند. چراکه اخذ امتیاز و خرج آنها برای انواع مشتریان متفاوت است.
مسائل گوناگونی از این دستهبندی تأثیر میپذیرند. بهعنوان مثال برای یکی از این عوامل میتوان به میزان سود محصول اشاره کرد. بهطور مثال اگر مشتریان سازمان از نوع حقوقی سفارشات زیادی داشته باشند باید میزان امتیازدهی بر اساس تخفیفی که بر روی عمده فروختن محصول میباشد، در نظر گرفته شود. و یا فرضاً ارائهی کد تخفیف برای بازدید از مکانهای دیدنی، خدمت مفیدی در باشگاه برای مشتریان حقوقی تلقی نمیشود. بنابراین اگر درصد بالایی از مشتریان سازمان در یکی از این دو دستهبندی قرار دارند بهتر است که نوع مشتریان تعیین شود.
همچنین یکی دیگر از نکاتی که در این خصوص باید رعایت کرد، نسبت میزان خدمات برای مشتریان حقیقی و حقوقی نسبت به یکدیگر است. اگر تعداد هرکدام از انواع مشتریان بیشتر باشد، بهتر است که خدمات ارائهشده در باشگاه نیز، به نسبت همان نوع مشتری بیشتر باشد.
۵) مهیا ساختن امکانات مورد نیاز مشتری در باشگاه مشتریان
برای راهاندازی باشگاه مشتریان لازم است تا خدماتی را برای مشتریان در نظر بگیرید. برای ارائهی خدمات به مشتریان باید امکانات لازم جهت ارائه به آنها وجود داشته باشد. برخی از جوایز باشگاه مشتریان ممکن است به صورت ارائهی خدمات صورت گیرد. بنابراین لازم است تا امکانات ارائهی خدمات بهصورت کامل وجود داشته باشد. چراکه مشتری برای دریافت جایزهی خود باید احساس رضایت کند. اگر در دریافت جایزه با محدودیت و سختیهایی مواجه شود نهتنها باشگاه مشتریان تأثیر مثبت نخواهد داشت، بلکه ممکن است در مشتریان اثر منفی بر جا بماند. به فرض مثال اگر قرار است کد تخفیفی برای بازدید از اماکن تفریحی داده شود، نباید هنگام بازدید، با معطلی و یا مشکلات دیگر مواجه شود.
۶) آگاهی از علایق مشتریان برای راه اندازی باشگاه مشتریان
در هنگام راهاندازی باشگاه بهتر است از علایق مشتریان اطلاعات لازم را کسب نمود. هرچند پس از راهاندازی باشگاه مشتریان، اطلاعات زیادی در خصوص سلیقهی آنها جمعآوری میشود. ولی در ابتدای کار لازم تا حدودی از سلیقه و علایق مشتریان مطلع شد. این امر بهمنظور ایجاد و ارائهی خدمات و یا محصولات به مشتریان در باشگاه مشتریان میباشد. چراکه مشتریان باید برای اخذ امتیاز انگیزهی لازم را داشته باشند.
همچنین لازم است تا اطلاعات لازم از علایق مشتریان در خصوص تخفیف برای محصولات خود سازمان و یا سایر خدمات بیرون از سازمان، جمعآوری شود. با جمعآوری اطلاعات میتوان این خدمات را به نسبت مناسبی در باشگاه ایجاد کرد. در نتیجه میتوان رضایت اکثری مشتریان را جلب نمود.
۷) بررسی میزان سود محصولات و امتیاز دهی در راه اندازی باشگاه مشتریان
برای راهاندازی باشگاه مشتریان لازم است تا میزان درصد سوددهی محصولات و یا خدماتی که سازمان ارائه میکند مشخص شود. چراکه ممکن است سود برخی از محصولات نسبت به محصولات دیگر کمتر و یا بیشتر باشد. درصورتیکه سازمان بخواهد مطابق با میزان خرید مشتری امتیاز دهد، ممکن است برای محصولاتی که سود کمتری دارند، دچار ضرر شوند. حتی اگر تعداد محصولات با سود بالاتر، در سازمان بیشتر باشد. چراکه ممکن است تعداد فروش محصولات با سود پایینتر، بیشتر باشد. هدف از ایجاد باشگاه در سازمان، رسیدن به کسب سود بیشتر توسط جلب رضایت مشتری میباشد. درصورتیکه درصد سود محصولات تعیین نگردد، ممکن است سازمان به سودی که در نظر دارد دست پیدا نکند.
با بررسی درصد سود محصولات و یا خدمات، امتیازدهی نیز بر این اساس صورت میگیرد. بهطور مثال در یک سازمان میتوان به ازای هر ۵ درصد سود، ۱۰ امتیاز در نظر گرفته شود. البته میزان امتیازدهی بر اساس بسیاری از عوامل صورت میگیرد که در ادامه به آنها میپردازیم. ولی در اینجا نسبت امتیاز دهی به میزان سود محصولات موردبحث میباشد.
۸) تعیین جنسیت مشتریان برای راه اندازی باشگاه مشتریان
برخی از سازمانها و شرکتها تنها دارای مشتریان زن و یا مرد میباشند. بهطور مثال در بحث لوازمآرایش ممکن است تنها خانمها مشتریان این سازمان باشند. بنابراین لازم است تا خدماتی که در باشگاه مشتریان ارائه میشود، مناسب خانمها باشد. برعکس این موضوع هم وجود دارد. ممکن است برخی از سازمانها مثل لباسفروشی مردانه تنها مشتریان مرد داشته باشد. در این صورت وجود لوازم و خدمات در باشگاه مشتریان این سازمان جلوهی مناسبی نخواهد داشت.
البته برخی از سازمانها دارای مشتریان مختلفی ازجمله آقا و خانم باشد. در این نوع سازمانها محصولات و خدمات باشگاه باید برای هر دو قشر جامعه در نظر گرفته شود. البته در این نوع سازمانها بهتر است که نسبت جنسیت افراد مشخص شود. با این کار میتوان نسبت خدمات ارائهشده برای خانمها و آقایان نیز تعیین شود. با این کار رضایت هر دو نوع مشتری جلب خواهد شد. همچنین، مطالعهی مقالهی گروه بندی مشتریان در باشگاه مشتریان نیز توصیه می شود.
۹) بررسی سن مشتریان برای راه اندازی باشگاه مشتریان
دریافت سن مشتریان عضو شده در باشگاه کمک به سزایی در تعیین نوع خدمات باشگاه مشتریان میکند. چرا بهتر است خدمات و محصولاتی در باشگاه مشتریان ارائه شود که متناسب با سن افراد باشد. در غیر این صورت انگیزه برای اخذ امتیاز باشگاه مشتریان کاهش پیدا میکند. و درنهایت کاربرد باشگاه مشتریان در حد پایینی قرار میگیرد. ولی درصورتیکه بتوان طبق سن مشتریان به آنها خدمات ارائه داد، رضایت مشتریان افزایش خواهد یافت. در این صورت وفاداری مشتریان نیز افزایش خواهد یافت. Create a customer club
البته سن بررسی سن مشتریان تا حدی مشابه با بررسی علایق مشتریان است. چراکه سن افراد در سلیقهی آنها تأثیر گذار خواهد بود. ولی برای ایجاد تخصصی باشگاه مشتریان بهتر است این دو شاخص جدا از هم بررسی شوند. چراکه عوامل دیگری نیز در سلیقه و علایق مشتریان تأثیر گذار میباشد. Create a customer club
۱۰) بررسی عواملی که در کسب منافع سازمان موثر است
کسب سود در سازمانها تنها با فروش محصول و یا خدمات انجام نمیشود. عوامل دیگری در ایجاد منافع برای سازمان مؤثر میباشند که نباید از آنها غافل شد. شاید در ابتدای کار این عوامل برای سازمان سودی به همراه نداشته باشد، ولی در آینده قطعاً منافعی را برای سازمان به دنبال خواهد داشت. به همین علت لازم است تا عواملی غیر از فروش محصول و خدمات برای امتیاز گیری مشتریان در نظر گرفته شود.
بهعنوانمثال میتوان برای پر کردن فرمهای تکمیلی اطلاعات مشتریان، امتیازی را برای مشتریان در نظر گرفت. با این کار اطلاعات بسیاری در هر زمینهای که سازمان احتیاج داشته باشد بهدست میآید. سازمان با استفاده از اطلاعات بهدست آمده میتواند برنامه ریزیهای لازم را در جهت اهداف آیندهی سازمان انجام دهد.
مثال برای اطلاعات فرم های تکمیلی
این اطلاعات میتواند شامل بسیاری از موارد شود. اطلاعاتی مثل تاریخ تولد که منجر به کسب اطلاعات در خصوص سن مشتریان میشود. و همانطور که بیان شد ارائهی خدمات بهتر است مطابق با سن مشتریان نیز انجام شود. و یا تعیین محل زندگی در فرم تکمیلی اطلاعات برای ارائهی خدمات و یا محصولاتی که متناسب با آبوهوا، فرهنگ و … منطقهی سکونت باشد. و یا بسیاری از اطلاعات دیگر که میتوان در زمینههای مختلف از آنها بهره برد. بنابراین برای امتیازدهی باید منافع آتی سازمان نیز در نظر گرفته شود.
۱۱ ) دریافت نظرات مشتریان برای راه اندازی باشگاه مشتریان
درصورتیکه یک سازمان بتواند قبل از راهاندازی باشگاه مشتریان، نظر مشتریان خود را در این خصوص جمعآوری کند، کار خود را آسانتر کرده است. این امر میتواند با ایجاد یک پایگاه نظرسنجی در فروشگاه شما صورت گیرد. با جمعآوری اطلاعات از این پایگاه داده میتوان به نتایج خوبی دست پیدا کرد. البته اجرای تمامی نظرات کاربران اشتباه خواهد بود. چراکه اجرای هر موردی در باشگاه نیازمند بررسی و تحقیقات کارشناسی شده میباشد. تنها میتوان از ایدههای کاربردی و مفیدی که مشتریان ارائه دادند استفاده نمود. ایجاد نظرسنجی میتواند یکی از راههای کسب اطلاعات لازم در مورد مشتریان، قبل از راهاندازی باشگاه باشد.
۱۲ ) مشاوره با کارشناسان باشگاه مشتریان
برای راهاندازی باشگاه مشتریان لازم است تا تحقیقات لازم در خصوص ایجاد باشگاه مشتریان صورت گیرد. تحقیقاتی درزمینهی چگونگی راهاندازی، نیاز سازمان برای نوع باشگاه مشتریان، نوع دستهبندی مشتریان، میزان امتیازدهی و بسیاری از موارد یکه باید در مورد آنها بررسیهای لازم را انجام داد. رکاما این افتخار را دارد که مشاورههای لازم را برای انواع سازمانها در تمامی ابعاد داده است. بنابراین رکاما تجربههای کافی را در راه اندازی یک باشگاه مشتریان کاربردی و مفید دارد.
درصورتیکه بدون انجام تحقیقات کافی و نظرات غیر کارشناسی برای ایجاد باشگاه مشتریان اقدام شود، امکان ایجاد یک باشگاه مناسب و مطلوب کاهش پیدا میکند. در این صورت تنها هزینهای برای راهاندازی صرف میشود که نتیجهی چشمگیری در بر نخواهد داشت. بنابراین نظرات کارشناسی در خصوص ایجاد باشگاه مشتریان یکی از الزامات راهاندازی باشگاه میباشد.
آموزش های ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزش ها مشاهده فرمایید.
بدون نظر