باشگاه مشتریان فضای جدیدی را در عرصهی رقابت بین سازمانها ایجاد کرده است. چراکه ایجاد باشگاه مشتریان یکی از اقدامات برای جذب مشتری جدید و جلب رضایت مشتریهای سابق است. با داشتن باشگاه مشتریان، مشتری احساس ارزشمند بودن میکند.
به وجود آمدن مزایای راهاندازی باشگاه، درنهایت سازمان را به سود بیشتر و درعینحال کار کمتر میرساند. در ادامه به مزیتهایی که با ایجاد باشگاه برای مؤسسات به وجود خواهد آمد، میپردازیم. عناوین موردبررسی در این مقاله به شرح زیر میباشد:
- خرید مجدد مشتری
- جمع آوری اطلاعات تماس مشتری
- اطلاع از علایق مشتری
- ارتباط موثر با مشتری
- تمرکز بیشنر بر روی مشتریان با سود بیشتر
- ایجاد انگیزه برای خرید بیشتر
- پیدا کردن حس ارزشمند بودن توسط مشتری
- ایجاد سیاست های متنوع فروش
- تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل
مزایای حاصل از ایجاد باشگاه مشتریان عبارت اند از:
خرید مجدد مشتری | Customer Club Benefits
درصورتیکه مشتریان امتیازاتی را کسب کنند تمایل به مصرف کردن امتیازات دارند. این امر از لحاظ روانشناسی نیز تأیید شده است که مشتریان علاقه به استفاده از خدماتی که برای آنها در نظر گرفتهشده، دارند. چراکه این امتیازات بهصورت رایگان قابلاستفاده خواهند بود. بدین گونه مشتریان برای استفاده از امتیازات خود مجبور به خرید مجدد محصولات خواهند شد. با خرید مجدد محصولات، شرکت به سود دوباره از مشتریان سابق خود دست پیدا میکند. همچنین مطالعه مقاله روش های نوین افزایش فروش به شما پیشنهاد می شود.
جمع آوری اطلاعات تماس مشتری | Customer Club Benefits
مشتریان برای ثبتنام در باشگاه مشتریان نیازمند واردکردن اطلاعات تماس خود هستند. البته اطلاعات تماس هر مشتری محرمانه خواهد ماند. و تنها برای سازمانی که در باشگاه آن ثبتنام کرده است قابلمشاهده خواهد بود. با دریافت اطلاعات دقیقتر از هر مشتری، میتوان برای بازاریابیهای بعدی از آنها استفاده کرد. بدینصورت با ایجاد یک باشگاه مشتریان، علاوه بر اطلاعات تماس مشتریان سابق، به اطلاعات تماس دقیقتر از مشتریان جدید دست پیدا خواهیم کرد. بنابراین دامنهی مشتریان بالفعل گسترده خواهد شد.
اطلاع از علایق مشتریان | Customer Club Benefits
با ایجاد یک باشگاه، افراد در ازای خرید یک محصول امتیاز دریافت میکنند. بدینصورت اطلاعات کاملی نیز از محصولات خریداریشده فراهم میشود. همچنین میتوان به شناخت سلیقههای افراد مختلف رسید. با اطلاع از سلیقهی افراد، میتوان برای ایجاد خدمات در باشگاه مشتریان برنامهریزی کرد. بهطور مثال میتوان برای محصولات مورد استقبال تخفیف بیشتری در نظر گرفت. در این صورت ترغیب افراد برای خرید محصول بیشتر خواهد شد.
ارتباط موثر با مشتری | Customer Club Benefits
با دریافت اطلاعات مشتریان و ثبت آنها در نرمافزار CRM میتوان در زمانهای مناسب با مشتری ارتباط برقرار کرد. بهطور مثال اگر مشتریان در زمانهای مناسبتی پیامک دریافت کنند احساس خشنودی نسبت به سازمان پیدا میکنند. و یا امور دیگری که منجر به برقراری ارتباط با مشتریان شود. همچنین با داشتن اطلاعات مشتریان و فهمیدن نیاز آنها، میتوان بازاریابی بهتری برای محصولات انجام داد.
با ایجاد ارتباط مؤثر با مشتریان، مشتریان احساس وفاداری و رضایت بیشتری خواهند کرد. با به وجود آمدن چنین شرایطی، مشتریان برای خرید مجدد به سازمانی که از آن رضایت دارند مراجعه خواهند کرد.
تمرکز بیشتر بر روی مشتریان پر سود | Customer Club Benefits
با بررسی امتیازهای اخذشده توسط مشتریان میتوان به میزان سودده بودن آن مشتری دست پیدا کرد. با انجام این عمل، میتوان مشتریان ارزشمند را پیدا کرد. سپس طبق امتیازی که اخذ کردهاند میتوان آنها را دستهبندی کرد. با اطلاع از مشتریان پرسود و وفادار و تمرکز بر روی آنها میتوان به سود بیشتری در مدتزمان کمتری دست پیدا کرد. چراکه مشتریان وفادار با اعتماد بیشتری اقدام به خرید مینمایند. بنابراین زمان کمتری صرف بازاریابی محصولات میشود. درعینحال مشتریان بالقوهی بیشتری تبدیل به مشتریان بالفعل میشوند.
ایجاد انگیزه برای خرید بیشتر
معمولا امتیازات در نظر گرفته شده به ازای خرید محصولات داده می شود. بنابراین هرچه قدر خرید بیشتری صورت گیرد، مشتریان امتیاز بیشتری دریافت خواهند کرد. به همین علت مشتریان هنگام خرید برای دریافت امتیازات بیشتر، خرید بیشتری انجام می دهند. به همین دلیل سود سازمان بیشتر خواهد شد. در صورت وجود پلن های امتیازی مختلف در باشگاه، مشتریان برای ورود به پلن های بالاتر باید امتیاز بیشتری کسب نمایند. به همین جهت برای ورود به پلن های بالاتر و جذاب تر اقدام به خرید بیشتر می کنند. با مطالعه مقاله افزایش رضایت مشتری با باشگاه مشتریان میتوانید اطلاعات کاملی دراینباره کسب کنید | Customer Club Benefits
پیدا کردن حس ارزشمند بودن توسط مشتری
هنگامیکه برای سازمانی باشگاه مشتریان ایجاد میگردد، مشتریان آن سازمان احساس رضایت و ارزشمند بودن میکنند. چراکه با ایجاد باشگاه خدمات اضافهتری به مشتریان ارائه میشود. مشتریان نیز با استفاده از خدماتی که برای آنها در نظر گرفتهشده است، احساس مهم بودن به آنها دست خواهد داد. بنابراین با استفاده از خدمات در نظر گرفتهشده، به اهمیت دادن سازمان به مشتریان خود پی میبرند. | Customer Club Benefits
پیدا کردن حس ارزشمند بودن توسط مشتریان، وفاداری آنها را افزایش خواهد داد. هرچقدر تعداد مشتریان وفادار افزایش یابد، فروش سازمان نیز افزایش میباید. در نتیجه سود سازمان نیز بالا خواهد رفت. بنابراین لازم است تا سیاستهای طراحی ساختار باشگاه به نحوی باشد تا حس ارزشمند بودن به مشتری منتقل شود. استفاده از کلمات مناسب در طراحی باشگاه، به انتقال این حس کمک شایانی میکند. بنابراین لازم است تا دقت لازم در انتخاب کلمات باشگاه صورت گیرد. Customer Club Benefits
ایجاد سیاست های متنوع فروش
با اطلاع از علایق مشتریان، مدیران میتوانند برای تولید و عرضهی محصولات خود، برنامه ریزیهای لازم را انجام دهند. بدینصورت با تمرکز بر روی نیازهای مشتری، محصولات مورد استقبال مشتریان باکیفیت بهتر و تعداد بیشتری تولید خواهد شد. بنابراین هزینههای نگهداری محصولات غیر مصرفی کاهش پیدا میکند. درنهایت سود سازمان افزایش خواهد یافت.
با به وجود آمدن شرایط گفتهشده میتوان سیاستهای فروش را تعیین کرد. سیاستهایی که منجر به فروش بیشتر در کنار رضایت مشتری خواهد شد. در این صورت تعداد مشتریان وفادار افزایش مییابد. درنتیجه سود سازمان نیز افزایش خواهد یافت.
تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل
درصورتیکه محتویات باشگاه مشتریان جذاب و موردپسند افراد باشد، تمایل مشتریان بالقوه به ای خرید از سازمان بیشتر خواهد شد. چراکه امروزه باشگاه مشتریان یکی از عوامل مهم جذب مشتری بهحساب میآید. بنابراین هرچه باشگاه سازمان جذابتر باشد، مشتریان بالقوهی بیشتری تبدیل به مشتریان بالفعل میشوند. با تبدیلشدن مشتریان بالقوه به بالفعل سود سازمان بیشتر خواهد شد. مشتریان بالقوه وقتی به مشتری بالفعل تبدیل میشوند، امتیازاتی را اخذ مینمایند که اخذ امتیاز نیز منجر به خرید مجدد آنها خواهد شد. – Customer Club Benefits –
نکته ی قابل توجه در بحث امتیاز دهی
نکتهی قابلتوجه در بحث امتیازدهی این است که میزان ارزش امتیاز اهدایی نباید از سود خریدهای بعدی بیشتر شود. چراکه در این صورت با خرید مجدد مشتریان، سازمان ضرر خواهد کرد. ایجاد باشگاه مشتریان بدین شکل امری غیرمعقول و غیرمنطقی میباشد. بنابراین لازم است قبل از پیادهسازی باشگاه مشتریان، مدیران سازمان مشاورههای لازم را انجام دهند.
همچنین لازم است تا استراتژی خود را بهصورت کامل و دقیق پیادهسازی نمایند تا در آینده با مشکلاتی مواجه نشوند. در صورت برنامهریزی دقیق، استراتژی امتیازدهی و خرج امتیازات ثابت خواهند ماند. همین امر موجب رضایت بیشتر مشتریان خواهد شد. با ایجاد چنین باشگاهی میتوان گفت که یک باشگاه مشتریان کارآمد ایجادشده است. در پایان می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله مدیریت وفاداری مشتری با باشگاه مشتریان را مطالعه فرمائید. Customer Club Benefits
آموزش های ما را در کانال سرواپ و صفحه آموزشها مشاهده فرمایید.
بدون نظر