پایان سردرگمی در مدیریت!
یک فرصت طلایی برای کسب و کارت

نرم افزار مدیریت تیم و دورکاری رکاما

پایان سردرگمی در مدیریت!
یه فرصت طلایی برای کسب و کارت

نرم افزار دورکاری و مدیریت تیم رکاما

انواع باشگاه مشتریان

Types of customer clubs انواع باشگاه مشتریان

زمان مطالعه: 6 دقیقه

پادکست مقاله: ندارد

در دنیای امروز که رقابت میان کسب‌وکارها روزبه‌روز شدیدتر می‌شود، ایجاد ارتباط مستمر و پایدار با مشتریان، یکی از مهم‌ترین راه‌های موفقیت هر سازمان است. یکی از بهترین ابزارها برای تحقق این هدف، راه‌اندازی باشگاه مشتریان است؛ اما مسئله مهم این است که هر سازمان باید با انواع باشگاه مشتریان آشنا باشد تا بتواند مناسب‌ترین مدل را متناسب با نیازها و شرایط خود انتخاب کند. شناخت دقیق و درست انواع باشگاه مشتریان، کلید اصلی پیاده‌سازی یک سیستم کارآمد و موثر است که نه تنها به جذب مشتریان جدید کمک می‌کند، بلکه وفاداری مشتریان قدیمی را نیز افزایش می‌دهد. در این مقاله، با بررسی جامع و کامل انواع باشگاه مشتریان و دسته‌بندی‌های مختلف آن، راهنمایی کاربردی برای انتخاب بهترین نوع باشگاه مشتریان ارائه خواهیم داد تا شما بتوانید گامی موثر در مسیر رشد و توسعه سازمان خود بردارید.

انواع باشگاه مشتریان و پیاده سازی باشگاه

باشگاه مشتریان در انواع مختلفی می‌تواند پیاده‌سازی شود. دسته‌بندی‌های مختلفی برای باشگاه مشتریان وجود دارد. هر سازمانی باید طبق شرایطی که دارد، تصمیم به انتخاب نوع باشگاه مشتریان نماید. بنابراین بررسی‌های لازم و مشاوره قبل از پیاده‌سازی یکی از ملزومات اجرای باشگاه مشتریان می‌باشد. چراکه مواردی مثل نوع سازمان، میزان مشتری، نوع مشتری‌ها، نوع محصول و یا خدمات و بسیاری از فاکتورهای دیگر در انتخاب نوع باشگاه اثرگذار می‌باشند. برای شناخت این باشگاه مشتریان به‌طور کامل می‌توانید مقاله باشگاه مشتریان چیست را مطالعه کنید.

بنابراین راه‌اندازی باشگاه مشتریان بدون مشاوره و بررسی‌های لازم، تنها منجر به پرداخت هزینه خواهد شد. هزینه‌ای که ممکن است کاربردی در سازمان نداشته باشد. ولی درصورتی‌که با مشاوره و کارشناسی‌های لازم، باشگاه مشتریان پیاده‌سازی شود، سود و منافعی چند برابر بیشتر از هزینه‌ای که انجام‌شده به‌دست خواهد آمد. مطالعه مقاله بررسی سازمان برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان، می‌تواند راهنمای مناسبی برای پیاده‌سازی این سامانه برای شما باشد.

شرکت‌هایی مانند رکاما با ارائه‌ی نرم‌افزارهای باشگاه مشتریان متناسب با نوع کسب‌وکار، سازمان‌ها را در انتخاب و پیاده‌سازی مدل بهینه‌ی باشگاه همراهی می‌کنند. خدمات مشاوره‌ای و ماژول‌های قابل تنظیم رکاما کمک می‌کنند تا سازمان‌ها بتوانند از ابتدا، سیستمی منطبق با نیاز خود راه‌اندازی کنند.

انواع باشگاه مشتریان باز و بسته

یکی از دسته‌بندی‌های باشگاه مشتریان، دسته‌بندی بر اساس نوع باز و یا بسته‌ی آن است. تفاوت این دو نوع باشگاه در تمرکز سازمان بر مشتریان قدیمی و جدید می‌باشد.

1 ) باشگاه مشتریان بسته

هدف اصلی از ایجاد باشگاه مشتریان از نوع بسته، افزایش وفاداری مشتریان قدیمی می‌باشد. تمرکز اصلی سازمان در این نوع باشگاه بر روی خریداران سابق می‌باشدمعمولاً در باشگاه مشتریان بسته، مشتریانی که اقدام به عضویت در باشگاه می‌کنند از امتیازی برخوردار نخواهند شد. معمولاً سازمانی‌هایی که این نوع باشگاه را انتخاب می‌کنند از هزینه‌های تبلیغ برای جذب مشتری جدید اجتناب می‌کنندچراکه در اکثر موارد پیدا کردن یک مشتری جدید و اعتمادسازی آن، هشتاد درصد بیشتر از فروش محصول به مشتریان قدیمی هزینه دارد.

البته انتخاب این نوع باشگاه در سازمان بستگی به نوع سازمان شما خواهد داشت. همان‌طور که بیان شد باید بررسی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد. چراکه ممکن است محصول سازمانی به‌صورت دوره‌ای مصرف نشود و امکان فروش مجدد به مشتریان قدیمی در بازه‌های کوتاه  وجود نداشته باشد. بسیاری از موارد دیگر نیز وجود دارد که باید طبق آن‌ها نوع باشگاه را انتخاب کرد.

2 ) باشگاه مشتریان باز

هدف مدیران سازمان از ایجاد باشگاه مشتریان از نوع باز، جذب مشتریان جدید می‌باشد. در این نوع باشگاه امتیازات ویژه‌ای برای عضویت افراد جدید در نظر گرفته می‌شود. البته ایجاد این نوع باشگاه منجر به فراموشی و نادیده گرفتن مشتریان سابق نخواهد شد. بلکه تمرکز سازمان بر روی هر دو نوع مشتریان خواهد بود. چه مشتریان جدید و چه قدیمی. بنابراین با ایجاد این نوع باشگاه مشتریان، مشتریان جدید بیشتری برای خرید از سازمان ترغیب خواهند شد. چراکه می‌توانند در همان ابتدای کار از مزایای باشگاه مشتریان سازمان، بهره‌مند شوند.

انواع باشگاه مشتریان بر اساس نوع عضویت

در برخی از سازمان‌ها نیاز است تا مشتریان هنگام عضویت نوع حساب خود را تعیین نمایند. به فرض مثال ممکن است برخی از سازمان‌ها امکانات مدیران و کارمندان را متفاوت در نظر بگیرد. همچنین، می‌توان مشتریان حقوقی و حقیقی را در هنگام ورود از هم تفکیک نمود.

با این دسته‌بندی امکانات باشگاه مشتریان، برای انواع مختلف مشتریان متفاوت خواهد بود. به همین علت نیاز است تا اعضای باشگاه مشتریان هنگام ورود نوع عضویت را نیز تعیین نمایند. سپس با ورود به محیط باشگاه می‌توانند از امکانات در نظر گرفته برای آن‌ها استفاده نمایند. و یا حتی می‌تواند بیش از دو نوع امکانات در نظر گرفته شود. به فرض مثال یک باشگاه مشتریان می‌تواند طبق مدرک تحصیلی دسته‌بندی شود. که در این صورت بیش از دو نوع باشگاه مشتریان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

انواع باشگاه مشتریان بر اساس حقیقی و یا حقوقی

باشگاه مشتریان می‌تواند برای مشتریان حقیقی و حقوقی مورداستفاده قرار گیرد. بنابراین می‌توان نوع باشگاه را در هنگام عضویت و ورود به باشگاه تعیین کرد. چراکه ممکن است برخی از سازمان‌ها امکانات و مزایای مورداستفاده در باشگاه را بر اساس نوع مشتری تفکیک کرده باشند. درصورتی‌که سازمان تنها برای اشخاص حقیقی و یا حقوقی باشگاه طراحی کرده باشد، دیگر اعضا نمی‌توانند از امکانات باشگاه استفاده کنند. البته این اتفاق به‌ندرت پیش خواهد آمد.

انواع باشگاه مشتریان بر اساس عضویت اعضای حقیقی سازمان

استراتژی برخی از سازمان‌ها بر اساس عضویت کارمندان ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر می‌باشد. یعنی درصورتی‌که سازمان و شخص حقوقی در باشگاه مشتریان عضو شود، اعضای حقیقی این سازمان که به‌عنوان کارکنان آن در نظر گرفته می‌شوند عضو باشگاه خواهند شد. در این صورت بهره‌مندی از امکانات باشگاه مشتریان تنها مختص کارکنان سازمان‌های عضو این باشگاه خواهد بود. بدین‌صورت امکانات مختص افراد حقیقی می‌باشد. ولی افراد حقیقی خود نمی‌توانند اقدام به ثبت‌نام نمایند. بلکه با ثبت‌نام سازمانی که در آن مشغول به‌کار هستند به‌صورت خودکار عضو باشگاه مشتریان خواهند شد. استخدام در سازمان‌های عضو این باشگاه مشتریان، جز مزایای استخدام محسوب خواهد شد.

بهترین نوع باشگاه مشتریان

در این مقاله در مورد انواع باشگاه مشتریان بحث کردیم. هرکدام از این انواع باشگاه مشتریان دارای مزایا و معایبی خواهند بود. میزان مزایا و معایب هرکدام برای هر سازمانی متفاوت است. ممکن است پیاده‌سازی یک نوع باشگاه مشتریان در یک سازمان نه تنها منجر به افزایش وفاداری مشتریان نشود، بلکه اثرات منفی نیز داشته باشد. همچنین ممکن است پیاده‌سازی یک نوع باشگاه مشتریان در یک سازمان هیچ معایبی نداشته باشد و در بالاترین حد کارایی خود قرار گیرد. بنابراین نمی‌توان یک نوع باشگاه مشتریان را به‌عنوان بهترین باشگاه مشتریان برای همه‌ی سازمان‌ها معرفی کرد. 

نکته‌ای که برای انتخاب نوع باشگاه مشتریان حائز اهمیت است، نوع سازمان و استراتژی‌های مدیریتی می‌باشد. بنابراین در ابتدای کار لازم است، بررسی‌های لازم و کافی در خصوص نوع سازمان صورت گیرد. سپس با مشورت، کارشناسی‌های لازم در خصوص انتخاب نوع باشگاه مشتریان انجام شود. مشورت برای پیاده‌سازی باشگاه مشتریان همواره یکی از الزامات ایجاد باشگاه مشتریان بوده است. به‌عنوان مثال، نرم‌افزار CRM رکاما با قابلیت طراحی باشگاه مشتریان در مدل‌های مختلف (باز، بسته، تفکیک حقیقی/حقوقی و…) به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که دقیقاً متناسب با ساختار و استراتژی خود، باشگاه مشتریان را پیاده‌سازی کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

برای اطلاع از مزایای این سامانه به مزایای باشگاه مشتریان مراجعه کنید.

دریافت مشاوره برای پیاده سازی بهترین باشگاه مشتریان

مدیران سازمان‌ها و افرادی که وفاداری مشتریان آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌توانند با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشند. کارشناسان ما باتجربه‌ی بالایی که درزمینه‌ی پیاده‌سازی باشگاه مشتریان سازمان‌های مختلف در سراسر ایران دارند، می‌توانند راهنمای مناسبی برای سازمان‌ها باشند. 

پس اگر به دنبال راه‌اندازی باشگاه مشتریان برای سازمان خود هستید، می‌توانید از تجربه‌ی موفق رکاما در طراحی و اجرای باشگاه مشتریان در سازمان‌های مختلف بهره ببرید. رکاما با ارائه‌ی پلتفرم مدیل (ویژه‌ی باشگاه مشتریان)، آماده است تا راهکارهایی متناسب با نیاز کسب‌وکار شما ارائه دهد. همراه شما خواهیم بود تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان کسب نمایید.

هدیه رکاما

با تکمیل فرم زیر از مشاوره رایگان برای استقرار و معرفی بهترین ابزار مختص کسب‌وکارتان بهره‌مند شوید. همچنین از 90 دقیقه آموزش رایگان برخوردار خواهید شد.

فیلد های "*" اجباری هستند

مرحله 1 از 2 - اطلاعات اولیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
تماس با ما

رکاما مشتاق شنیدن صدای شماست

شماره تماس:

03134910

02191012435

ایمیل: info@rokama.ir

پیمایش به بالا
بهترین نرم افزار فروش و گزارش اتوماتیک از مدت مکالمه، تاریخ و ساعت مکالمه

برای اولین بار در ایران

دستگاه ثبت شماره مشتری متصل به CRM
(مدیریت ارتباط با مشتری)

افزایش وفاداری، جذب مشتری، افزایش فروش